Estudio empírico sobre hermanos aprendiendo inglés oral y escrito a nivel de principiante

Autores/as

  • Elaine Hewitt University of Granada

DOI:

https://doi.org/10.18172/jes.139

Palabras clave:

El conocimiento del inglés de los hermanos, la ayuda de los hermanos con el inglés, aprendizaje del inglés como lengua extranjera (AILE), rendimiento académico en el inglés, Medidas Repetidas de MANOVA (Medidas Repetidas de Análisis de Varianza Múltiple)

Resumen

Las variables bajo investigación relativas a este estudio indagaron en el conocimiento del inglés de los hermanos y en la ayuda aportada por estos. Esta investigación conectaba al mismo tiempo las variables con las notas de inglés derivadas a partir de cuatro exámenes escritos y cuatro de comprensión oral de inglés utilizados durante un año académico. Dichas notas provenían de alumnos españoles de un colegio español de primaria con un nivel de principiante. Además, estos alumnos rellenarían un cuestionario sobre antecedentes familiares y datos personales propios. De forma sucesiva, los datos fueron sometidos a un análisis de Medidas Repetidas de MANOVA (Medidas Repetidas de Análisis de Varianza Múltiple). Aquí se relatan las variables específicas que han revelado cifras estadísticamente muy significativas.

Descargas

Citas

Abbs, B., A. Worrall and A. Ward. 1993. Splash 1. Essex: Longman Group Ltd.

Fazio, L. L. F. and Stevens. 1994. “Using multiple regression to predict minority children’s second language performance”. Applied Linguistics 15 (4): 421-441.

Gregory, E. 1998. Siblings as mediators of literacy in linguistic minority communities. (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 418 390).

Grolnick, W. S., R. M. Ryan and E. Deci. 1991. “The inner resources for school achievement: Motivational mediators of children’s perceptions of their parents”. Journal of Educational Psychology 83: 508-517.

Hancock, T. B. and A. P. Kaiser. 1996. “Siblings’ use of milieu teaching at home”. Topics in Early Childhood Special Education 16 (2): 168-190.

Jordan, C. 1983. “Cultural differences in communication patterns: Classroom adaptations and translation strategies”. Paper presented at the Annual Convention of Teachers of English to Speakers of Other Languages (16th, Honolulu, HI, May 1-6, 1982).

Keith, T. Z., P. B. Keith, G. C. Troutman, P. G. Bickley, P. S. Trivette and K. Singh. 1993. “Does parental involvement affect eighth grade student achievement? Structural analysis of national data”. School Psychology Review 22 (3): 474-496.

Montgomery, J. A. 1977. “Sibling intervention in first language acquisition: A case study”. Paper presented at Linguistic Society of America 39th Annual Meeting, Honolulu, Hawaii, August, 1977).

Oshima-Takane, Y., E. Goodz and J. L. Derevensky. 1996. “Birth order effects on early language development: Do secondborn children learn from overheard speech?” Child Development 67 (2): 621-634.

Puchner, L. D. 1997. Family literacy in cultural context: Lessons from two case studies. Report. Philadelphia National Center on Adult Literacy, University of Pennsylvania. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 412 376).

Richard, N. B. 1988. Siblings as communication trainers for prelinguistic infants with Down Syndrome. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 294 356).

Sewell, W. H. and R. M. Hauser. 1976. “Causes and consequences of higher education: Models of the Status Attainment Process”. Schooling and Achievement in American Society. Eds. W. H. Sewell, R. M. Huser and D. L. Featherman. New York: Academic Press. 9-27.

Sewell, W. H., A. O. Haller and A. Portes. 1969. “The educational and early occupational status attainment process”. American Sociological Review 34: 82-92.

Smith, S. R., M. and Rotman. 1993. “A study of three impoverished preschoolers with advanced understanding of literacy”. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Atlanta, GA, April 12-16, 1993).

Trent, J. A., A. P. Kaiser and M. Wolery. 2005. “The use of responsive interaction strategies by siblings”. Topics in Early Childhood Special Education 25 (2): 107-118.

Volk, D. 1996. “Siblings as teachers: Activity settings in the home of a Puerto Rican kindergartner”. Paper presented at the Ethnography and Education Conference (Oxford, England, United Kingdom, September 9-10).

Ward, M. C. 1971. Them Children: A Study in Language Learning. Case Studies in Education and Culture Series. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.

Woelfel, J. and A. O. Haller. 1971. “Significant Others, the Self-Reflexive Act and the Attitude Formation Process”. American Sociological Review 36: 74-87.

Descargas

Publicado

29-05-2009

Cómo citar

Hewitt, E. (2009). Estudio empírico sobre hermanos aprendiendo inglés oral y escrito a nivel de principiante. Journal of English Studies, 7, 23–34. https://doi.org/10.18172/jes.139

Número

Sección

Artículos