El discurso turístico revisitado: un análisis de las estrategias evaluativas en los folletos turísticos desde una perspectiva lingüística sistémico-funcional

Autores/as

  • Alireza Jalilifar Shahid Chamran University of Ahvaz
  • Yasamin Moradi Shahid Chamran University of Ahvaz

DOI:

https://doi.org/10.18172/jes.3595

Palabras clave:

modelo de valoración, estrategias de gradación, lenguaje del turismo, folletos turísticos

Resumen

El análisis del discurso turístico se ha extendido hoy en día entre los estudiosos en el campo del análisis textual. Sin embargo, muy pocos estudios, si alguno, que han abordado el lenguaje del turismo han examinado el contenido verbal de los folletos de viajes desde el punto de vista del modelo de valoración. Las principales cuestiones que se plantean en este estudio tienen que ver con las estrategias de gradación como parte de las estrategias de valoración en el discurso turístico y con los recursos léxico-gramaticales para el codificado de dichas estrategias en los textos. El conjunto de datos comprende 50 folletos online emitidos por operadores turísticos en Estados Unidos en el período 2012 a 2013. En primer lugar, los datos se han examinado cuantitativamente para identificar las variaciones estadísticas a la hora de utilizar estrategias de gradación en dichos folletos. Se han analizado también las preferencias léxico-gramaticales para la interpretación de estas estrategias desde una perspectiva cualitativa. Los resultados del estudio han revelado que en el discurso de los folletos turísticos abundan las estrategias de gradación. Los subsistemas dentro del sistema de gradación han demostrado ser herramientas sólidas para promocionar los destinos turísticos, concretamente en lo que respecta al número y la distribución de lugares turísticos en un área.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

A’Beckett, L. 2010. “Appraisal in the Russian press: The characterization of the Ukranian leaders”. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada 8: 102-119.

Bednarek, M. 2010. “Polyphony in APPRAISAL: Typological and topological perspectives”. Linguistics and the Human Sciences 3(2): 107-136.

Bhatia, OV K. 1993. Analyzing genre: Language use in professional setting. London: Longman.

Bruner, E. M. 1991. “Transformation of self in tourism”. Annals of Tourism Research 18: 238-250.

Burns, A. L. and R. A. Robertson. 1999. “An evaluation of state tourism websites”. Proceedings. The Northeastern Recreation Research Symposium, 1999: 17-22.

Ciu, H., Lu, D. and Y. Hong. 2012. “A Contrastive Case Study of Cohesion in English and Chinese Tourist Texts”. Proceedings of the International Conference on Engineering and Business Management. 2486-2489.

Choi, S., Xinvan, Y. L. and M. M. Alastair. 2007. “Destination image representation on the web: content analysis of macau travel related websites”. Tourism Management 28: 118-129.

Dann, G. 1996. The language of tourism: A sociolinguistic perspective. Wallingford, U.K.: CAB International.

Dann, G. 2012. “Remodelling a changing language of tourism: From monologue to dialogue and trialogue”. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 10: 59-70.

Dillard, J. P. and M. Pfa. 2002. The persuasion handbook: developments in theory and practice. California: Thousand Oaks.

Doolin, B., Burgess, L. and J. Cooper. 2002. “Evaluating the use of the web for tourism marketing: A case study from New Zealand”. Tourism Management 23 (5): 557-561.

Dore, L. and CI. Geoffrey. 2003. “Promoting destinations: An exploratory study of publicity programs used by national tourism organizations”. Journal of Vacation Marketing 9: 137-151.

Gotti, M. 2003. Specialized discourse. Bern: Peter Lang.

Hallett, R. W. and J. Kaplan-Weinger. 2010. Official Tourism Websites: A Discourse Analytical Perspective. Bristol: Channel View Publications.

Hood, S. 2004. Appraising research: Taking a stance in academic writing. Ph. D. Thesis. Faculty of Education, University of Technology, Sydney.

Hood, S. 2006. “The persuasive power of prosodies: Radiating values in academic writing”. Journal of English for Academic Purposes 5: 37-49.

Hood, S. and J. R. Martin. 2007. “Invoking attitude: the play of graduation in appraising discourse”. Continuing Discourse on Language: A functional perspective (Volume 2). Eds. R. Hasan, C. Matthiessen and J. Webster. London: Equinox. 739-764.

Jalilifar, A. L., Hayati, A. M. and A. Mashhadi. 2012. “Evaluative strategies in Iranian and international research article introductions: Assessment of academic writing”. RALS 3 (1): 81-109.

Jonsson, S. and J. Syssner. 2011. “Postkolonialism”. Perspektiv på turism och resande. Begrepp för en kritisk turismanalys. Ed. J. Syssner. Lund: Studentlitteratur. 215-236.

Kress, G. and T. Van Leeuwen. 1996. Reading Images: The grammar of visual design. London: Routledge.

Lähteenmäki, S. 2012. Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today: Representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites. Master’s thesis. University of Jyväskylä, Department of Languages.

Liu, L. and M. Stevenson. 2013. “A cross-cultural analysis of stance in disaster news reports”. Australian Review of Applied Linguistics 36 (2): 197-220.

Liu, X. 2013. “Evaluation in Chinese university EFL students’ English argumentative writing: An APPRAISAL Study”. Electronic Journal of Foreign Language Teaching 10: 40-53.

Locksley, G. 2009. The media and development: What’s the story? Washington, D.C.: The World Bank.

MacCannel, D. 1989. “Introduction”. Annals of Tourism Research 16: 1-6.

Macken-Horarik, M. 2003. “Appraisal and the special instructiveness of narrative”. Text 32: 285-312.

Martin, J. R. and P. White. 2005. The language of evaluation: Appraisal in English. New York: Palgrave.

Mei, W. S. and D. Allison. 2003. “Exploring appraisal in claims of student writers in argumentative essays”. Prospect 18 (3): 71-91.

Mocini, R. 2009. “The verbal discourse of tourist brochures”. Annals of Tourism Research 5: 153-162.

Myers, G. A. 1996. “Strategic vagueness in academic writing”. Academic Writing: Intertextual and Textual Issues. Eds. E. Ventola and A. Mauranen. Amsterdam: John Benjamins. 3-18.

Pan, S., Tsi, H. and J. Lee. 2011. “Framing New Zealand: Understanding tourism TV commercials”. Tourism Management 32: 596-603.

Patpong, P. 2009. “Thai persuasive discourse: A systemic functional approach to an analysis of amulet advertisements”. Revista Alicantina de Estudios Ingleses 22: 95-217.

Rokowski, E. P. 2001. “Tourism as a language of social control”. Simposio Internacional de Comunicación Social. Ponencia invitada. Santiago de Cuba, 22-26 enero 2001.

Said, E. W. 1991. Musical Elaborations. New York: Columbia University Press.

Santos, C. A., Belhassen, Y. and K. Caton. 2009. “Reimagining Chinatown: An analysis of tourism discourse”. Tourism Management 29: 1002-1012.

Scollon, R. and P. Levine. 2004. “Multimodal discourse analysis as the confluence of discourse and technology”. Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis. Eds. P. Levine and R. Scollon. Washington, D.C.: Georgetown University Press. 1-6.

Thurot, J. 1989. Psychologie du Loisir Touristique. Aix-en-Province: Centre des Hautes Etudes Turistiques.

Van Leeuwen, T. 2004. “Ten reasons why linguists should pay attention to visual communication”. Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis. Eds. P. Levine and R. Scollon. Washington, D.C.: Georgetown University Press. 7-9.

Wan, Y. N. 2008. “The exchange of interpersonal meaning in call center conversations”. Odense Working Papers in Language and Communication 29: 825-839.

White, P. R. R. 2001. “Appraisal: An overview”. http://www.grammatics.com/appraisal/AppraisalGuide.

White, P. R. R. 2003. “Appraisal: The language of attitudinal evaluation and intersubjective stance”. http://www.grammatics.com/appraisal.

Yui Ling Ip, J. 2008. “Analyzing tourism discourse: A case study of a Hong Kong travel brochure”. LCOM Papers 1: 1-19.

Zikmund, W. G. 2008. Business Research Methods. Ohio: Thomson South-Western.

Descargas

Publicado

18-12-2019

Cómo citar

Jalilifar, A., & Moradi, Y. (2019). El discurso turístico revisitado: un análisis de las estrategias evaluativas en los folletos turísticos desde una perspectiva lingüística sistémico-funcional. Journal of English Studies, 17, 211–232. https://doi.org/10.18172/jes.3595

Número

Sección

Artículos