Reputacional feedback systems, fake reviews and unfair commercial practices

Authors

  • Aitor Mora Astaburuaga Universidad de La Rioja
  • Jesús Aitor Prado Seoane Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/redur.4237

Abstract

One of the most important things that we should consider when we want to contract throught e-commerce plataforms is the numbers of positive reviews that these product has before buying it. However, can we trust in those reviews? This study analyzes how this reputational feedback systems works and define the effect of these fake reviews in the case of the unfair commercial practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, Ricardo, «Así es una granja de smartphones que hacen reviews falsas de apps», en www.andro4all.com 15.5.2017 (Disponible en: https://andro4all.com/2017/05/ reviews-falsas-apps-play-store; fecha de consulta 16.5.2017).

CASTILLO, Toni, «Dos euros por review: Así se organiza en Facebook el negocio de las reviews compradas en Amazon» en www.xataka.com 06.08.2018 (Disponible en: https://www.xataka.com/ecommerce/necesitamos-reviews-amazon-asi-se-organiza-facebook-provechoso-negocio-opiniones-productos; fecha de consulta 09.01.2019)

CNMC, «El comercio electrónico supera en España los 6.700 millones de euros en el primer trimestre de 2017, casi un 25% más que el año anterior», en https://www.cnmc.es/node/365095.

DE MIGUEL ASENSIO, Pablo Miguel, Derecho Privado de Internet, Pamplona, Thomson Reuters Aranzadi, 2015

ECOMMERCE FOUNDATION, Global Ecommerce Report 2017, en http://www.ecommerce foundation.org/in-the-news/press-release-global-ecommerce-country-report-2017.

GARCÍA MONTORO, Lourdes, «El futuro del Mercado Digital Único pasa por la regulación de las plataformas online», en Revista CESCO de Derecho de Consumo, 7.10.2016.

MARTÍNEZ NADAL, Apol‧lònia, «Publicación en páginas web de valoraciones falsas con incidencia en la reputación digital de los empresarios de alojamiento: ¿una práctica desleal?», en Revista de Derecho Mercantil, núm. 297/2015

RESEARCH GROUP ON THE LAW OF DIGITAL SERVICES, «Discussion Draft of a Directive on Online Intermediary Platforms», en EUCML Journal of European Consumer and Market Law.

Published

2018-12-14

How to Cite

Mora Astaburuaga, Aitor, and Jesús Aitor Prado Seoane. 2018. “Reputacional Feedback Systems, Fake Reviews and Unfair Commercial Practices”. Revista Electrónica De Derecho De La Universidad De La Rioja (REDUR), no. 16 (December):157-64. https://doi.org/10.18172/redur.4237.

Issue

Section

Rincón del estudiante