Visions and professional experiences in the prevention of the institutionalization of persons with intellectual disabilities in La Rioja

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/redur.4398

Keywords:

Discapacidad intelectual, institucionalización, Grupos de Discusión, Trabajo Social

Abstract

A resource for take care and attention of people with intellectual disabilities is the institutionalization which includes includes people with support needs in an institution aimed at serving and responding to their needs. An element to prevent this trend and find other alternatives is to know the visions of family members and professionals who work directly with that group of people. This article offers these speeches, through the realization of two Discussion Groups. Among the main conclusions, practices that favour the maintenance of family relationships and that facilitate the establishment of social relationships with other people without disabilities in inclusive environments should be carried out. Residents must apply their self-determination in the day-to-day living, making decisions about their everyday matters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruth Morga Manzanares, Asprodema

Trabajadora Social del Centro de Atención Diurna La Sierra (La Rioja). Asprodema

Cecilia Serrano-Martínez, Universidad de La Rioja

Profesora Contratada Interina

Dpto. Derecho. Área de Trabajo Social y Servicios Sociales  

Universidad de La Rioja

References

HUETE GARCÍA, A., HUETE GARCÍA, M. Á., y MARTÍN GÓMEZ, Á. (2015). Institucionalización de las personas con discapacidad en España. Observatorio estatal de la discapacidad.

INSTITUTO DE MAYORES Y SERVICIOS SOCIALES, IMSERSO (2006). Institucionalización y dependencia.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA, INE (2008) Encuesta sobre Discapacidad, Autonomía personal y situaciones de Dependencia (EDAD 2008).

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD, OMS (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, la Discapacidad y de la Salud (CIF). Ginebra, Organización Mundial de la Salud.

ORGANIZACIÓN NACIONES UNIDAS, ONU (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Protocolo Facultativo.

ORGANIZACIÓN NACIONES UNIDAS, ONU. Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (2019). Observaciones finales sobre los informes periódicos segundo y tercero combinados de España del Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (p. 14).

SCHALOCK, R.L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales [The New Definition of Intellectual Disability, Individual Supports, and Personal Outcomes]. Siglo Cero, 229, pp. 22-39. Recuperado de: TAMARIT, J. (2015). “La transformación de los servicios hacia la calidad de vida. una iniciativa de innovación social de FEAPS”. Siglo Cero, 46 (3), pp. 47-71. https://doi.org/10.14201/scero20154634771. DOI: https://doi.org/10.14201/scero20154634771

VERDUGO, M.A. (2010). “Últimos avances en el enfoque y concepción de las personas con discapacidad intelectual”. Siglo Cero, 236, pp. 7-21.

VERDUGO, M. A., SCHALOCK, R. L., THOMPSON, J., y GUILLÉN, V. (2011). Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid, Alianza.

Published

2019-12-19

How to Cite

Morga Manzanares, Ruth, and Cecilia Serrano-Martínez. 2019. “Visions and Professional Experiences in the Prevention of the Institutionalization of Persons With Intellectual Disabilities in La Rioja”. Revista Electrónica De Derecho De La Universidad De La Rioja (REDUR), no. 17 (December):167-80. https://doi.org/10.18172/redur.4398.

Issue

Section

Estudios