The rhetorical and symbolic component in advertising. Analysis of the Iberdrola wind energy ads

Authors

  • Alfonso Martín Jiménez Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.2560

Keywords:

Rhetoric, Poetics of the imagination, persuasion, symbols, advertising, wind farms

Abstract

This article proposes to combine two of the analytical methodologies that help to explain the persuasive strategies employed in advertising: Rhetoric and Poetics of the imagination, in order to analyze a series of advertisements of the wind energy company, Iberdrola. It is intended not only to analyze the argumentative component of the ads, but also their symbolic-imaginary component, evaluating how the presence and the manipulation of symbols help persuasion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBALADEJO MAYORDOMO, T. (1989). Retórica. Madrid: Síntesis.

ALBALADEJO MAYORDOMO, T. (1999). “Los géneros retóricos: clases de discurso y constituyentes textuales” en Téchne Rhetoriké. Reflexiones actuales sobre la tradición retórica. (Coord. Isabel Paraíso). Valladolid: Universidad de Valladolid: 55-64.

ARISTÓTELES (1985). Retórica. (Ed. bilingüe de Antonio Tovar). Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.

BACHELARD, G. 1978 (1942). El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia. México: Fondo de Cultura Económica.

BACHELARD, G. (1948a). La terre et les rêveries du repos. Essai sur les images de l'intimité. París: J. Corti.

BACHELARD, G. (1948b). La terre et les rêveries de la volonté. Essai sur l'imagination des forces. París: Corti.

BACHELARD, G. (1957). Poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.

BACHELARD, G. (1958). El aire y los sueños. Ensayos sobre la imaginación del movimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

BACHELARD, G. (1961). La flamme d'une chandelle. París: Corti.

BACHELARD, G. (1966). Psicoanálisis del fuego. Madrid: Alianza Editorial.

BLOMMAERT, J. (2005). Discurse. Cambridge: Cambridge University Press.

BURGOS, J. (1982). Pour une poétique de l'imaginaire. París: Seuil.

DIJK, T. A. VAN (1980). Texto y contexto. Semántica y Pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.

DIJK, T. A. VAN (1999). Ideología. Un enfoque multidisciplinario. Barcelona: Gedisa.

DIJK, T. A. VAN (2001). “Multidisciplinary CDA: a plea for diversity” en Methods of critical discourse analysis. (Coords. R. Wodak y M. Meyer). Londres: Sage: 95-120.

DIJK, T. A. VAN (2003). Ideología y discurso. Barcelona: Ariel Lingüística.

DIJK, T. A. VAN (ed.) (1997). Discourse as structure and process. London: Sage.

DURAND, G. 2005 (1960). Las estructuras antropológicas del imaginario. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

DURAND, G. (1961). Le décor mythique de la Chartreuse de Parme. Contribution a l'esthétique du romanesque. París: J. Corti.

DURAND, G. 1993 (1979). De la mitocrítica al mitoanálisis. Barcelona: Anthropos.

DURAND, G. 2000 (1994). Lo imaginario. Barcelona: Ediciones del Bronce.

DURAND, G. (1996). Introduction à la mythodologie. París: Albin Michel.

FAIRCLOUGH, N. (2001). “Critical discourse analysis as a method in social scientific research” en Methods of critical discourse analysis. (Coords. R. Wodak y M. Meyer). Londres: Sage: 122-138.

GARCÍA BERRIO, A. (1985). La construcción imaginaria en “Cántico” de Jorge Guillén. Limoges: Université de Limoges.

GARCÍA BERRIO, A (1994). Teoría de la Literatura. Madrid: Cátedra.

GENETTE, G. (2000). La obra del arte II: La relación estética. Barcelona: Lumen.

GOFFMAN, E. (2006). Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

HERNÁNDEZ GUERRERO, J. A. y GARCÍA TEJERA, M. C. (2004). El arte de hablar. Manual de Retórica Práctica y de Oratoria Moderna. Barcelona: Ariel.

IACOBONI, M. (2010). Las neuronas espejo. Empatía, neuropolítica, autismo, imitación o de cómo entendemos a los otros. Madrid: Katz Editores.

JEANNEROD, M. (2002). Le cerveau intime. París: Odile Jacob; Cité des sciences et de l’ industrie.

KIBEDI VARGA, Á. (2000). “Universalité et limites de la rhétorique”. Rhetorica 18 (1): 1-28.

LAKOFF, G. (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

LAUSBERG, H. (1990). Manual de Retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura (3 vols.). Madrid: Gredos.

LAUSBERG, H. (1993). Elementos de retórica literaria. Madrid: Gredos.

LEDOUX, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Ariel-Planeta.

LOTMAN, J. M. 1988 (1970). Estructura del texto artístico. Madrid: Istmo.

MARTÍN JIMÉNEZ, A. (1993). Tiempo e imaginación en el texto narrativo. Valladolid: Universidad de Valladolid.

MORALES LÓPEZ, E. (2004). “Las aproximaciones americanas al análisis del discurso oral: perspectivas de futuro” en Caminos de la semiótica en la última década del siglo XX. (Coord. D. Pujante Sánchez). Valladolid: Universidad de Valladolid: 109-123.

MORTARA GARAVELLI, B. (1991). Manual de Retórica. Madrid: Cátedra.

PERELMAN, Ch. (1988). La lógica jurídica y la nueva retórica. Madrid: Civitas.

PERELMAN, Ch. (1989). Rhétoriques. Bruselas: Éditions de l'Université de Bruxelles.

PERELMAN, C. y OLBRECHTS-TYTECA, L. (1994). Tratado de la argumentación: la nueva retórica. Madrid: Gredos.

PROPP, V. (1998). Las raíces históricas del cuento. Madrid: Fundamentos.

PUJANTE SÁNCHEZ, D. (2003). Manual de Retórica. Madrid: Castalia.

PUJANTE SÁNCHEZ, D. (2010). “Lo alemán como garantía de calidad para el mercado automovilístico español: el lanzamiento del Citroën C5 (La teoría de Perelman sobre la argumentación y la tópica de la esencia)”. Tonos Digital 19 <http://www.um.es/tonosdigital/znum19/secciones/estudios-20-C5.htm>

PUJANTE SÁNCHEZ, D. y MORALES LÓPEZ, E. (1996-97). “Discurso político en la actual democracia española”. Discurso 21-22: 39-75.

PUJANTE SÁNCHEZ, D. y MORALES LÓPEZ, E. (2003). “Intervención del líder de la oposición Josep Borrell en el debate sobre el estado de la nación española de 1998: análisis de un discurso fracasado”. Monteagudo 8: 107-160.

PUJANTE SÁNCHEZ, D. y MORALES LÓPEZ, E. (2008). “A political action against popular opinion”. Journal of Language and Politics 7 (1): 71-96.

RIZZOLATTI, G. y SINIGAGLIA, C. (2006). Las neuronas espejo. Los mecanismos de la empatía emocional. Barcelona: Paidós.

RUBIO MARTÍN, M. (1991). Estructuras imaginarias en la poesía. Gijón: Júcar.

SALAZAR QUINTANA, L. C. (2009). La Poética de la imaginación en el texto narrativo: elementos para la interpretación simbólica de la Primera parte del “Quijote” de Miguel de Cervantes. Tesis Doctoral inédita. Dpto. de Literatura Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Universidad de Valladolid.

WODAK, R. y MEYER, M. (2001). Methods of critical discourse analysis. Londres: Sage.

ZEA ÁLVAREZ, F. (2003). La subversión de los símbolos en la Poética de lo imaginario. Trabajo de Investigación de Doctorado inédito. Dpto. de Literatura Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Universidad de Valladolid.

Published

2013-12-20

How to Cite

Martín Jiménez, A. (2013). The rhetorical and symbolic component in advertising. Analysis of the Iberdrola wind energy ads. Cuadernos De Investigación Filológica, 39, 159–186. https://doi.org/10.18172/cif.2560

Issue

Section

Articles