A legal gender overview in education

Authors

  • Remedios Alvarez Terán Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/brocar.1600

Keywords:

Equality, education, legality,

Abstract

The equality is a political legally recognized principle in all legal systems in our cultural context. Nevertheless, the routine is a heavy burden and a source of frustration for millions of women. While the laws in our societies insist on the fact that all men and women are equals, the reality shows that this is false. All the statistics reflect insistently the real differences between women and men. The political, legal, economic, cultural power, all the fields show that nor the coming or the continuance happens on equal terms. And we cannot talk about a question of time any more, because there are qualified women ready to achieve equally all the power fields. The University shows every year its statistics that confirm, not only the equality, but also the preponderance of women. Beyond these details, however, structural disparities persist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelang, J. S. y Nash, Mary, Historia y género: las mujeres en la Europa Moderna y Contemporánea. Valencia: Alfons el Magnànim, 1990.

Beauvoir, Simone de, El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2000.

Fernández Valencia, Antonia, “La construcción de la identidad desde la perspectiva de género”. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia 47 (2006), pp. 33-43.

Fernández Valencia, Antonia, “Las mujeres como sujeto histórico: género y enseñanza de la historia”. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales 18 (2004), pp. 5-24.

“Ellas”. El País, 28/10/97, <http://www.elpais.es/> [10-10-2009].

“La discriminación invisible”. El País, <http://www.elpais.es/> [10-11-2006].

Las mujeres en cifras 1983-2008. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Igualdad, 2008.

Sau, Victoria, Un diccionario ideológico feminista. Barcelona: Icaria, 1990.

Scott, Joan, “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, Amelang, J. S. y Nash, Mary, Historia y género: las mujeres en la Europa Moderna y Contemporánea. Valencia: Alfons el Magnànim, 1990, pp. 23-56.

Scott, Joan, “El eco de la fantasía: la historia y la construcción de la identidad”. Ayer, 62 (2006), pp. 111-138.

Published

2011-06-24

How to Cite

Alvarez Terán, R. (2011). A legal gender overview in education. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (35), 167–178. https://doi.org/10.18172/brocar.1600

Issue

Section

Articles