Educational challenges to live together in equality
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.1601Keywords:
Gender socialization, integral development, coeducation, equalityAbstract
Gender system assigns roles and a particular social position to women and men, depending on their gender. This greatly influences the model of coexistence between women and men and, in general, social organization as a whole. In fact, gender socialization creates a bias in the development of people and also ranks the models assigned to men and women, giving greater value and appreciation for everything associated with men and masculinity. However, this model of socialization is not but a cultural construct, so that it is susceptible to be modified. In this sense, education is a basic framework to promote equality between women and men. The aim would be to achieve the integral development of boys and girls in order to build their future adult relationship from a more and egalitarian model. This way they would be able to approach all facets of life (personal, social, family and work) from full autonomy and sharing responsibilitiesDownloads
References
AGIRRE SAEZ DE EGUILAZ, Ana, “Chicos y chicas imaginan el futuro”. Cuadernos de Pedagogía 257 (1997), pp.85-89.
AGIRRE SAEZ DE EGUILAZ, Ana, “La coeducación como marco para la prevención de la violencia”. Aula de Innovación Educativa 177 (2008), pp.23-25.
BONAL, Xabier y TOMÉ, Amparo, Construir la escuela coeducativa: la sensibilización del profesorado. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, Instituto de Ciencias de la Educación, 1997.
EMAKUNDE, Guía de buenas prácticas PAREKO. Vitoria-Gasteiz: Emakunde/Instituto Vasco de la Mujer, 2000.
FISAS, Vicent, El sexo de la violencia: Género y cultura de la violencia. Barcelona: Icaria, 1998.
INSTITUTO DE LA MUJER: Prevenir la violencia. Una cuestión de cambio de actitud. Madrid: Instituto de la Mujer, 1998.
JIMÉNEZ ARAGONÉS, Pilar, Materiales didácticos para la prevención de la violencia de género: Unidad didáctica para Educación Primaria. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Educación y Ciencia, Instituto de la Mujer, 1999.
MARTÍN SERRANO, Esperanza y MARTÍN SERRANO, Manuel, Las violencias cotidianas cuando las víctimas son mujeres. Madrid: Instituto de la Mujer, 1999.
MIEDZIAN, Myriam, Chicos son, hombres serán: ¿Cómo romper los lazos entre masculinidad y violencia. Madrid: Horas y horas, 1996.
SANTOS, Miguel Ángel (coord.), El harén pedagógico. Barcelona: Grao, 2000.
BLANCO, Nieves, Educar en femenino y en masculino. Madrid: Akal, 2001.
SUBIRATS, Marina y TOMÉ, Amparo, Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro, 2007.
TOMÉ, Amparo, “Los valores que sustentan la coeducación”. Perspectiva CEP 5 (2005).
TOMÉ, Amparo y RAMBLA, Xavier, Contra el sexismo: coeducación y democracia en la escuela. Madrid: Síntesis, 2001.
URRUZOLA, Mª José, ¿Es posible coeducar en la actual escuela mixta. Bilbao: Maite Canal, 1991.
VV.AA., Mujer y educación: educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Barcelona: Grao, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License