A golpe de retina : formación y concienciación del 'Nuevo Estado' a través de la imagen
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.1652Keywords:
Image, public opinion, Franco, New State, National Service of Press and Propaganda, Serrano Suñer’s Act, cartelistic, graphic publications, portraits, cinema, Documentary Newscast (NO-DO), values,Abstract
The image is never innocent, and its purpose belongs to those who have created or have entrusted it. In this article we will see through the cartelistic, the different typologies of graphic publications, the portraits of the Head of the State and other personalities, and the cinema as well as the Documentary Newscast (NO-DO), how Franco’s regime treated to impose a visual education to generate a unified public opinion, formalizing this way the New State’s values.Downloads
References
Bonet, A. (coord.), El arte del franquismo, Madrid, Cátedra, 1981.
Bozal, V., Summa Artis. Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939), Vol. XXXVI, Madrid, Espasa-Calpe, 1992.
Burke, P., Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica, 2001.
Carulla, J. y C., A., La Guerra Civil en dos mil carteles, Vol II, Barcelona, Postermil, 1997.
Chuliá, E., “Opinión pública, democracia y dictadura”, Anales de la Cátedra Francisco Suárez, nº 34, Granada, Universidad de Granada, 2000, pp. 45-60.
Cirici, A., La estética del franquismo, Barcelona, Gustavo Gili, 1977.
Company, A., Pons, J. y Serra, S. (eds. y coords.), La comunicació audiovisual en la història, Vol. II, Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears, 2003.
Crusells, M., La Guerra Civil española: cine y propaganda, Barcelona, Ariel, 2000.
Delgado, J. M. (coord.), Propaganda y medios de comunicación en el primer franquismo (1936-1959), Logroño, Universidad de la Rioja, 2006.
Díez, E., “El montaje del Franquismo: la política cinematográfica de las fuerzas sublevadas”, Cuadernos de Historia Contemporánea, nº 23, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2001, pp. 141-157.
García, J. A., Gutiérrez, J. F., Sánchez, I. (eds.), La comunicación social durante el franquismo, Málaga, Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga, 2002.
Labanyi, J., “Historia y mujer en el cine del primer franquismo”, Secuencias. Revista de Historia del cine, nº 15, Madrid, Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid, 2002, pp. 42-59.
Llorente, Á., Arte e ideología en el franquismo (1936-1951), Madrid, Visor, 1995.
Martín, A., Historia del cómic español (1875-1939), Barcelona, Gustavo Gili, 1978.
Ramírez, J. A., Medios de masas e historia del arte, Barcelona, Cátedra, 1992.
Rodríguez, S., El NO-DO. Catecismo social de una época, Madrid, Editorial Complutense, 1999.
Sánchez, J. M., Revistas ilustradas en España. Del Romanticismo a la guerra civil, Gijón, Ediciones Trea, 2008.
Santonja, G., De un ayer no tan lejano. Cultura y propaganda en la España de Franco durante la guerra y los primeros años del Nuevo Estado, Madrid, NOESIS, 1996.
Sevillano, F., Ecos de papel. La opinión de los españoles en la época de Franco, Madrid, Biblioteca Nueva, 2000.
Taibo, Paco Ignacio, Un cine para un imperio, Madrid, OBERON, 2002.
Tranche, R. R. y Sánchez-Biosca, V., NO-DO. El tiempo y la memoria, Madrid, Cátedra/Filmoteca Española, 2000.
Tusell, J., Sueiro, S., Marín, J. Mª., Casanova, M., El régimen de Franco (1939-1975). Congreso Internacional Madrid, Mayo 1993, Tomos I y II, Madrid, UNED, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License