La opinión pública en la sociedad de la información : un fenómeno social en permanente cambio
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.1653Keywords:
Information Society, public opinion, information, journalism, communication, new technology,Abstract
The new scene within communication that commenced towards the end of the 20th century has transformed, in the 21st century, the relationships between broadcasters, those producing the information, and recipients. The possibilities that have arisen thanks to advancement in news and information allow for interaction between both. This development has made citizens not only communication recipients, in the traditional sense, but also broadcasters and producers of content. The breakdown in the linear process of communication JUAN ANTONIO GARCÍA GALINDO BROCAR, 34 (2010) 273-288 274 has caused the multiplication of information outlets in different directions, reevaluating the role of the individual as producer and user of communication. This multiplication has also reassessed the concept of public opinion. These new boundaries in the world of communication seem to place us face to face with the greatest democratization of social communication in world history. However, it also presents us with a panorama of uncertainty which demands reflection and further studyDownloads
References
La Sociedad de la Información en España. 2010. Ariel, Colección Fundación Telefónica. Consultado en: http://e-libros.fundacion.telefonica.com/sie10/
AGUADO, Juan Miguel, y JOSÉ MARTÍNEZ, Inmaculada (Coords.) (2008): Sociedad móvil. Tecnología, identidad y cultura. Madrid, Biblioteca Nueva.
CARLSSON, Ulla (2011): “Los jóvenes en la cultura de los medios digitales”, en Infoamérica, 5.
COLA, Marta, PRARIO, Benedetta, y RICHERI, Giuseppe (2010): Media, tecnologie e vita cuotidiana: la domestication. Roma, Carocci editore.
DADER, José Luis (2009): “Periodismo en la hipermodernidad: consecuencias cívicas de una identidad débil (y algunas vías de reconstrucción)”, en: Textual & Visual Media, 2, 2009.
FRANQUET, Rosa (2009): “Elementos del pasado para interpretar los retos de la convergencia digital”, en: GARCÍA GALINDO, J.A., VASALLO DE LOPES, Mª I. y VERA BALANZA, Mª T. (Coords.), Construir la sociedad de la comunicación. Madrid, Tecnos.
FUENTES, Juan F. y FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier (2008): “El lenguaje de la democracia: ¿crisis conceptual o crisis del sistema?”, en: Revista de Occidente, 322.
GARCÍA GALINDO, J.A., VASALLO DE LOPES, Mª I. y VERA BALANZA, Mª T. (Coords.), Construir la sociedad de la comunicación. Madrid, Tecnos.
GÓMEZ-MOMPART, Josep Lluis (2009): “Construir la sociedad de la comunicación desde la historia”, en GARCÍA GALINDO, J.A., VASALLO DE LOPES, Mª I. y VERA BALANZA, Mª T. (Coords.), Construir la sociedad de la comunicación. Madrid, Tecnos.
KATZ, James E. (2008): “Cuestiones teóricas en torno a medios móviles y comunicación”, en: AGUADO, Juan Miguel, y JOSÉ MARTÍNEZ, Inmaculada (Coords.) (2008): Sociedad móvil. Tecnología, identidad y cultura. Madrid, Biblioteca Nueva.
MONZÓN, Cándido (2001): “Opinión e imagen pública. Una sociedad bajo control”, en: Palabra Clave, 9.
QUESADA, Montserrat (2009): “Construir la sociedad del conocimiento. Dos retos urgentes”, en: GARCÍA GALINDO, J.A., VASALLO DE LOPES, Mª I. y VERA BALANZA, Mª T. (Coords.), Construir la sociedad de la comunicación. Madrid, Tecnos.
SAHAGÚN, Felipe (2009): “El futuro del periodismo”, en: Cuadernos de Periodistas, 17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License