Literature and music
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.2541Keywords:
Music, literature, music-literature connections, comparative analysis, intertextualityAbstract
Music has been an excuse for literature from the Antiquity to our days. Even both arts come together in compositions with great significance: musical dramas, operas, etc. Every aesthetic movement has questioned the relation established between music and literature, contributing his own meaning. In the compositions relations of complementarity can be established between both arts, intertextuality with codes that interwave, each of the arts can be evoked by the other one, etc.Downloads
References
ADORNO, T., “Música, lenguaje y su relación en la composición actual”, en Sobre la Música, Barcelona, Paidós, 2000, pp. 25-39.
ARMIJO, C. E., “Música, poesía y corte: el mundo de Juan del Encina”, en Edad de oro cantabrigense, Actas VII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro, Madrid, AISO, 2006, pp. 103-108.
BERNABÉ, A., “Viajes de Orfeo”, en A. Bernabé y F. Casadesús (coords.), Orfeo y la tradición órfica. Un reencuentro, vol. I, Madrid, Akal, 2008, pp. 59-74.
CATTIN, G., Historia de la música, II. El Medioevo. Primera parte, Madrid, Turner, 1987.
COMOTTI, G., Historia de la Música I. La música en la cultura griega y romana, Madrid, Turner, 1986 (1977).
CORTÁZAR, J., Rayuela, Barcelona, Editorial Sudamericana, 1995.
DARÍO, R., Obras Completas, Madrid, Mundo Latino, 1917.
ECO, U., La estructura ausente. Introducción a la semiótica, Barcelona, Lumen, 1968.
ENZINA, J., Romances y villancicos, grabación de Hespèrion XX, Astrée Auvidis, 1993.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, L., La comedia nueva. El sí de las niñas, edición de J. Dowling y R. Andioc, Madrid, Castalia, 1993.
FERNANDO NÚÑEZ, D., “La voluntad de estilo en Rubén Darío”, Halogramática literaria, nº 2, VI, 2006.
GALLICO, C., Historia de la música 4. La época del Humanismo y del Renacimiento, Madrid, Turner Música, 1986.
GROUT, D. J, y C. V. PALISCA, Historia de la música occidental, I y II, Edición revisada y ampliada, Madrid, Alianza, 1997 (1984).
HESÍODO, Obras y fragmentos, edición de A. Pérez Jiménez y A. Martínez, Madrid, Gredos, 1990.
HOMERO, Ilíada, Madrid, Gredos, 2006 (1982).
JAKOBSON, R., “Lingüística y poética”, en Ensayos de Lingüística General, Barcelona, Seix Barral, 1981.
LEDE, E., “Cruda Amarilli. (Quinto libro de madrigales de Monteverdi)”, Revista de divulgación musical Relafare, 2007. www.relafare.eu (última consulta, diciembre 2012)
LEÓN TELLO, F. J., La Teoría española de la música en los siglos XVII y XVIII, Madrid, Instituto Español de Musicología, CSIC, 1973.
MANJÓN-CABEZA, D. y T. SCHMITT, “Mi voz en el sonido de tu luz. Estructuras musicales en la poesía de Juan-Eduardo Cirlot”, Bulletin of Spanish Studies, v. 83, nº 4, 2006, pp. 523-539.
MOLINA MORENO, F., “Quinteto para dioses músicos en la mitología griega”, Estudios Clásicos, Tomo 40, nº 113, 1988, pp. 7-36.
MOLINA MORENO, F., “Orfeo músico”, Cuadernos de Filología Clásica: Estudios Griegos e Indoeuropeos, nº 7, 1997, pp. 287-308.
MUÑOZ MOLINA, A., El invierno en Lisboa, Barcelona, Seix Barral, 1993.
PALACIOS, A., “Juan Eduardo Cirlot y la música”, Jugar con fuego. Grave e maestoso, nº 2, 2011.
REED, T. P., “Tócalo otra vez, Santiago. Mass Culture, Memory and Identity in Antonio Muñoz Molina’s El invierno en Lisboa”, Letras Hispánicas, vol. 1, nº 1, 2004, pp. 18-36.
RODRIGO MANCHO, R., “Apuntaciones teatrales de Leandro Fernández de Moratín en su Viaje a Italia”, en I. Romera Pintor y J. L. Sirera (eds.), Relación entre los teatros español e italiano. Siglos XVI a XX, Valencia, Universidad de Valencia, 2006, pp. 105-126.
VALLE-INCLÁN, R. M., Sonata de Otoño. Sonata de Invierno. Sonata de Primavera. Sonata de Estío, Madrid, Narrativa Austral, 2011.
WALTER HILL, J., La música barroca, Madrid, Akal, 2008.
WITTGENSTEIN, L., Investigaciones filosóficas, Barcelona, Altaya, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License