Anything more than music? Reflections after Postmodernism
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.2547Keywords:
Sound creation, listening, aesthetics, postmodernismAbstract
In this essay I present some reflections from a diverse group of texts by authors who have thought about the twentieth century crisis and its implications for the debate about what the music is at this moment in the history. In the shadow of postmodernism I want to highlight some events that emerge as potential keys to think in conjunction the sonic arts, and the importance of the body through dance, gesture and a new vocalism or expanding the boundaries of acceptable sound artistically by John Cage, Pierre Schaeffer or Murray Schafer.Downloads
References
ADORNO, T. W. Teoría estética. Madrid, Taurus.
AUNER, J., LOCHHEAD, J. (eds.). (2002). Postmodern Music. Postmodern Thought. London-New York, Routledge.
DIEDERICHSEN, D. (2007). Argument son. De Britney Spears à Helmut Lachenmann: critique électro-acoustique de la société. Trad. Nicole Thiers. Dijon, Les presses du réel.
EAGLETON, F. (2005). Después de la teoría. Trad. Ricardo García Pérez. Barcelona, Debate.
EAGLETON , F. (2006). La estética como ideología. Trad. Ramón del Castillo y Germán Cano. Madrid, Trotta.
FINKIELKRAUT, A. (1990). La derrota del pensamiento. Trad. Joaquín Jordá. Barcelona, Anagrama.
FINKIELKRAUT, A. (2006). Nosotros los modernos. Trad. Miguel Montes. Madrid, Encuentro.
FOSTER, H. (1985). La posmodernidad. Barcelona, Kairos.
GARCÍA LABORDA, J. M. (2004). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas (una antología de textos comentados). Sevilla, Doble J.
HABERMAS, J. (1988). “Modernidad versus postmodernidad”. En Modernidad y postmodernidad, compilación de Josep Picó, pp. 87-102. Madrid, Alianza Editorial.
HUXLEY, A. (2003). Música en la noche. Trad. Miguel Martínez-Lage. Barcelona, Cairos.
KAIERO CLAVER, A. (2007). Creación musical e ideologías: la estética de la postmodernidad frente a la estética moderna. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/5197.
KRAMER, J. D. (2002). “The Nature and Origins of Musical Postmodernism”. En Postmodern Music. Postmodern Thought, Joseph Auner y Judy Lochhead (eds.). London-New York, Routledge, pp.13-26.
RAMAUT-CHEVASSUS, B. (1998). Musique et postmodernité. París, P.U.F.
REYNOLDS, S. (2010). Después del rock. Psicodelia, postpunk, electrónica y otras revoluciones inconclusas. Trad. Gabriel Livov. Buenos Aires, Caja Negra, 2010.
REYNOLDS, S. (2012). Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires, Caja Negra.
ROSS, A. (2009). El ruido eterno. Escuchar al siglo XX a través de su música. Trad. Luis Gago. Barcelona, Seix Barral.
ROSS, A. (2012). Escucha esto. Trad. Luis Gago. Barcelona, Seix Barral.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License