Dance, comprehension and communication through bodies in motion?
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.3251Keywords:
Dance, art, communication, comprehensión, metacommunication, E. TríasAbstract
The present article develops a theoretical analysis of human dance as an artistic expression inherent to the human being since ancient times. After some brief historical considerations, the article develops a philosophical perspective that takes as its starting point the hermeneutic tradition and raises fundamental questions about dance and art. There follows an analysis of the latest contributions made by cognitive science and its implications and current applications for dance as art in movement. At the end, on the basis of the historical, philosophical and cognitive aspects analyzed, and of Eugenio Trias’s approach, we develop again a philosophical perspective which offers an overview of the phenomenon and allows us to regard it –like the selfcontained game seen by a spectator (Gadamer)– as metacommunication.Downloads
References
AGUIRRE, J. Ma., .Conoces a estos filósofos? Estudios de filosofía contemporánea. Madrid, Síntesis, 2015.
AGUIRRE, J. Ma., Ética y emancipación. Exploraciones filosóficas. Barcelona, Anthropos, 2015.
AGUIRRE, J. Ma. (ed.), “Ética, mundialización y emancipación”, Retos y perspectivas de la filosofía para el siglo XXI. Barcelona-Logrono, Anthropos-Universidad de La Rioja, 2014, pp. 199-219.
ARCHIVES INTERNATIONALES DE LA DANSE de París. Disponible en: http://www.cnd.fr.
BAXMANN, I., “The body as an archive”, Knowledge in Motion..., pp. 207-215.
BERMEJO, D. (ed.), “Estetización epistemológica”, En las fronteras de la ciencia. Barcelona – Logrono, Anthropos – Universidad de La Rioja, pp. 51-82.
BLÄSING, B., “The dancer’s memory. Expertise and cognitive structures in dance”, The Neurocognition of Dance…, pp. 75-98.
CHAIKLIN, SH., “Hemos danzado desde que pusimos nuestros pies en la tierra”, La vida es danza..., pp. 27-37.
LA DANZA, .COMPRENSIÓN Y COMUNICACIÓN A TRAVÉS DEL CUERPO EN MOVIMIENTO?
CLARK, A., Being there. Putting brain, body and world together again. Cambridge (Massachusetts), The MIT Press, 1996.
CLARK, A., “Incorporización y la Filosofía de la Mente”, Contrastes Revista Internacional de Filosofía. Supl. VI 2001, Málaga, 2001, p. 26.
DUNCAN, I., “Terpsícore”, Isadora Duncan. El arte de la danza…, pp. 94-96. Original de 1909.
DUNCAN, I., “El teatro griego”, Isadora Duncan. El arte de la danza…, pp. 112-120. Original de 1915.
DUNCAN, I., “Cómo debería ser la danza”, Isadora Duncan. El arte de la danza…, pp. 74-77. Original de 1905-1906.
FISCHMAN, D., “Relación terapéutica y empatía kinestésica”, La vida es danza..., pp. 81-96.
FETZ, D. y LANDERS, D., “The Effects of Mental Practice on Motor Skill Learning and Performance: A Meta-Analysis”, Journal of Sport Psychology. No 5, 1983, pp. 25-57.
GADAMER, H. G., Verdad y método: Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Salamanca, Sígueme, 1988.
GAGGIOLI, A., MORGANTI, L., MONDONI, M. y ANTONIETTI, A., “Benefits of Combined Mental and Physical Training in Learning a Complex Motor Skill in Basketball”, Psychology. No 4, 2013, pp. 1-6.
GALLAGHER, SH., How the Body Shapes the Mind. Oxford, Oxford University Press, 2005.
GEHM, S., HUSEMANN, P. y VON WILCKE, K. (eds.), Knowledge in Motion: Perspectives of Artistic and Scientific Research in Dance. Bielefeld, transcript Verlag (German Federal Cultural Foundation), 2007.
GENTILI, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Quaderns Crema, 1996.
GONZÁLEZ, M. A., El arte develado. Consideraciones estéticas sobre la hermenéutica de Gadamer. México, Herder, 2005.
HARVEY, J., Música e inspiración. Barcelona, Global Rhythm Press, 2008.
HEIDEGGER, M., Ser y tiempo. Madrid, Trotta, 2003.
JOLA, C., “Research and choreography: Merging dance and cognitive neuroscience”, The Neurocognition of Dance…, pp. 203-234.
KOSELLECK, R., Futuro Pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona, Paidós, 1993.
MARKESSINIS, A., Historia de la danza desde sus orígenes. L. D. Esteban Sanz Martier, Madrid, 1995.
MERLO, V., Filosofía, .qué es eso? Saber y ser en Occidente y Oriente. Madrid, Biblioteca Nueva, 2014.
MORENILLA, C., “La danza y su presencia en el programa escolar en la Grecia clásica”, II Jornadas de Danza e Investigación. (...). Barcelona, Los Libros de Danza, 2000, pp. 90-100.
PUTTKE, M., “Learning to dance means learning to think!”, The Neurocognition of Dance…, pp. 101-114.
SACHS, C., Historia Universal de la Danza. Buenos Aires, Centurión, 1944.
SÁNCHEZ, J. A., Isadora Duncan. El arte de la danza y otros escritos. Madrid, Akal, 2008.
SERVOS, N., “What the body remembers”, Knowledge in Motion..., pp. 185-206.
TRÍAS, E., “El criterio estético”, Creaciones Filosóficas I. Ética y estética. Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, 2009, pp. 345-370. Original de 1997.
TRÍAS, E., “Estética del límite”, Creaciones Filosóficas I…, pp. 211-344. El original pertenece a Lógica del límite, 1991.
TRÍAS, E., La edad del espíritu. Barcelona, Destino, 1994.
TRÍAS, E., “Lo bello y lo siniestro”, Creaciones filosóficas I..., pp. 91-208. Original de 1982.
TRÍAS, E., Los límites del mundo. Barcelona, Destino, 2000.
VÖLCKERS, H., “Preface”, Knowledge in Motion…, pp. 9-14.
WENGROWER, H. y CHAIKLIN, SH. (coords.), La vida es danza. El arte y la ciencia de la Danza Movimiento Terapia. Barcelona, Gedisa, 2008.
WENGROWER, H., “El proceso creativo y la actividad artística por medio de la danza y el movimiento”, La vida es danza..., pp. 39-57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License