Primary School teachers in La Rioja during mid-XVIII Century

Authors

  • José Luis Gómez Urdáñez Universidad de La Rioja http://orcid.org/0000-0003-4067-3878
  • Nuria Pascual Bellido Universidad de La Rioja
  • Jonathan Alvarez Arias Universidad de La Rioja
  • Julen Bermúdez Sarasola Universidad de La Rioja
  • David Frías Anzuola Universidad de La Rioja
  • Mikel García Benito Universidad de La Rioja
  • Juan Pedro Pedroarena Espinal Universidad de La Rioja
  • Pablo Pérez de Felipe Universidad de La Rioja
  • Mario Sáenz Martínez Universidad de La Rioja
  • Unai Salinas Barandiaran Universidad de La Rioja
  • Javier Zúñiga Crespo Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/brocar.3751

Keywords:

Literacy teacher, Catastro of Ensenada, Moyano law, history of teaching, history of children's education, history of girls' education

Abstract

This paper shows the reality of teaching in La Rioja in the mid-eighteenth century based on the Catastro of Ensenada and documents of the judicial section of the Provincial Historical Archive (AHPLR), sources that allowed us to verify that the literacy teachers enjoyed in La Rioja a very favorable situation and that their condition of necessary public service was accepted in all the towns. Paid by the councils and the parents – the two sources of income contained in the Moyano law of 1857 – teachers enjoyed prestige, performed as organists, sacristans or even notaries, and in general, enjoyed a relatively good economic situation, always in the realm of forced austerity, but far above of the peasant society in which they settled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Luis Gómez Urdáñez, Universidad de La Rioja

Dpto. de Ciencias Humanas. Catedrático de Historia Moderna

References

Alonso Castroviejo, J. J., Problemática agraria, solución burguesa, Logroño, 1750-1833, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 1991.

Araque Hontangas, N., Quintana y la instrucción pública, Madrid, Universidad Carlos III, 2013.

Arias de Saavedra Alías, I., “Las sociedades económicas de Amigos del País: proyecto y realidad en la España de la Ilustración”, Obradoiro de Historia Moderna 21 (2012), pp. 219-245.

Buisine-Soubeyroux, M. H. y Soubeyroux, J., “La realidad social: el dominio de analfabetismo”, en Gómez Urdáñez, J. L. (coord.), Historia de la ciudad de Logroño, Logroño, 1995, vol. IV, p. 127 y ss.

Buisine-Soubeyroux, M. H., Alfabetización, educación y sociedad en tiempos de Espartero (1831-1875), Logroño, Universidad de La Rioja, 1999.

Buisine-Soubeyroux, M. H., “El interés por la educación”, en Gómez Urdáñez, J. L. (dir.), Aldeanueva histórica, Logroño, 2015, p. 231 y ss.

Camarero Bullón, C. (dir.), El catastro de Ensenada, 1749-1756, Madrid, Ministerio de Hacienda, 2002.

Cipolla, C. M., Educación y desarrollo en Occidente, Barcelona, Ariel, 1983.

Domínguez Ortiz, A., La sociedad española en el siglo XVIII, Barcelona, Ariel, 1986.

Escolano Benito, A. (dir.), Historia ilustrada del libro escolar en España, Madrid, 1997.

Escolano Benito, A., “Elogio y revisión de Carlos III”, Historia de la Educación, revista interuniversitaria 7 (1988), pp. 7-18.

Fernández Quintanilla, P., La mujer ilustrada en la España del siglo XVIII, Madrid, 1981.

Gimeno Blay, F., “Aprender a escribir en el Antiguo Régimen”, en Escolano Benito, A. (dir.), Historia ilustrada del libro escolar en España, Madrid, 1997.

Gómez Urdáñez, J. L., “La Rioja a comienzos de la Edad Moderna”, Brocar 18 (1994), pp. 139-188. DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.1785

Gómez Urdáñez, J. L., Fernando VI y la España discreta, Madrid, Punto de Vista editores, 2019.

González Barrero, N., “Los maestros de primeras letras en la provincia de Madrid a través del catastro de Ensenada (1749-1756)”, Historia y Memoria de la Educación 3 (2016). DOI: https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.13494

Gutiérrez, C., Enseñanza de primeras letras y latinidad en Cantabria, 1700-1860, Universidad de Cantabria, 2001.

Ibáñez Rodríguez, S., Armas Lerena, N. y Gómez Urdáñez, J. L., Los señoríos en La Rioja en el siglo XVIII, Logroño, Universidad de La Rioja, 1996.

Laspalas Pérez, F. J., “La condición social y profesional de los maestros de primeras letras en Navarra durante la segunda mitad del siglo XVIII”, Príncipe de Viana 254 (2011).

Lázaro Ruiz, M., Gurría García, P. y Brumont, F., “La population de la Rioja au XVIe siècle”, Annales de démographie historique 1 (1989), pp. 221-241. DOI: https://doi.org/10.3406/adh.1989.1717

Martínez Navarro, A., “Las primeras ordenanzas de la Hermandad de San Casiano de 1647”, Revista de Ciencias de la Educación 111 (1982).

Ortega López, M., “La educación de la mujer en la ilustración española”, en Simposium internacional sobre Educación e Ilustración, Madrid, 1981, pp. 193-223.

Rodríguez San Pedro Bezares, L. E., “De las escuelas de Logroño a las universidades”, en Gómez Urdáñez, J. L. (coord.), Historia de la ciudad de Logroño, Logroño, 1995, vol. III, pp. 357-376.

Zapater Cornejo, M., Escuelas de indianos en La Rioja, Logroño, 2007.

Published

2019-12-16

How to Cite

Gómez Urdáñez, J. L., Pascual Bellido, N., Alvarez Arias, J., Bermúdez Sarasola, J., Frías Anzuola, D., García Benito, M., Pedroarena Espinal, J. P., Pérez de Felipe, P., Sáenz Martínez, M., Salinas Barandiaran, U., & Zúñiga Crespo, J. (2019). Primary School teachers in La Rioja during mid-XVIII Century. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (43), 127–161. https://doi.org/10.18172/brocar.3751

Issue

Section

Articles