Forgotten women composers: An approach to the work of Remedios de Selva y Torre
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.4571Keywords:
Women composers, Remedios de SelvaAbstract
Remedios de Selva y Torre was a woman composer above which we had little bit information. The research was initiated from different scores that were found in the Spanish National Library, fourteen works concretely. Subsequently, three more scores have been located and it is known about the existence of five more, although the scores have not been founded yet. Likely, as the investigation advances, a mayor number of them may appear.
Throughout the search of works and musical documents as well as other documents that are being working in this present research related to Remedios de Selva, we will try to clarify her work. Besides it will contribute to make visible the women difficulty to work as a composer and be appreciated in the public eye.
Downloads
References
BUENAVENTURA SELVA, Narciso: Comentarios al código penal reformado y planteado provisionalmente por Ley de 3 de Junio de 1870, Madrid, Imprenta Española, 1870.
DE SELVA, Remedios: “Música Italiana”, Los ciegos (Madrid), 10 (noviembre de 1917), pp. 8-9.
DE SELVA, Remedios: “Música Profana”, Los ciegos (Madrid), 10 (noviembre de 1917), p. 9.
DE SELVA, Remedios: “Música Italiana (conclusión)”, Los ciegos (Madrid), 11 (diciembre de 1917), pp. 8-10.
DE SELVA, Remedios: “Ciegos Ilustres: Fray Pablo de Nasarre”, Los ciegos (Madrid), 44 (enero de 1921), pp. 5-7.
DE SELVA, Remedios: “Carlos Terraza de Vesga”, Los ciegos (Madrid), 46 (marzo de 1921), pp. 5-7.
DE SELVA, Remedios: “La ciega guía de las catacumbas de Roma”, Los ciegos (Madrid), 47 (abril de 1921), pp. 6-7.
DE SELVA, Remedios: “Fray Pedro de Ureña”, Los ciegos (Madrid), 48 (mayo de 1921), p. 5.
DE SELVA, Remedios: “El pescador de Calamar”, Los ciegos (Madrid), 49 (junio de 1921), pp. 12-13.
ENCINA CORTIZO, María: “La formación de Chapí en el Conservatorio de Madrid: el magisterio de Arrieta”, en Víctor SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Javier SUÁREZ PAJARES y Vicente GALBIS LÓPEZ (eds.): Ruperto Chapí. Nuevas perspectivas. Vol. 2, Valencia, Institut Valencià de la Música, 2012, pp. 81-97.
ESPÍN TEMPLADO, María del Pilar: “Tipología de las formas teatrales breves dentro del género chico. El problema de las denominaciones”, en Javier HUERTA CALVO (coord.): Historia del teatro breve en España (III), Madrid, Iberoamericana, Vervuert, 2008, pp. 835-852. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563491-045
HERNÁNDEZ ROMERO, Nieves: “Educación musical y proyección laboral de las mujeres en el siglo XIX: el Conservatorio de Música de Madrid”, Trans: Revista Transcultural de Música, 15 (2011), s.n.
HERNÁNDEZ ROMERO, Nieves: Formación y profesionalización musical de las mujeres en el siglo XIX: El Conservatorio de Madrid, Alcalá de Henares, Ayuntamiento de Alcalá de Henares, 2019.
MONTIJANO RUIZ, Juan José: Historia del Teatro olvidado: la Revista (1864-2009), Tesis doctoral, Granada, Universidad de Granada, 2009.
NAVARRO SALES, José Manuel: Diccionario de la lírica en Alicante. Casi dos siglos de zarzuela y ópera, Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2007.
NIEVA DE LA PAZ, Pilar: Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC, 1993.
PALACIOS NIETO, María: “Música y género en la España de principios del siglo XX (desde 1900 hasta la posguerra y el exilio)”, en Antonio ÁLVAREZ CAÑIBANO (coord.): Compositoras Españolas. La creación musical femenina desde la Edad Media hasta la actualidad, Madrid, Centro de Documentación de Música y Danza, INAEM, 2008, pp. 75-90.
s.a.: Anuario del Comercio de la Industria de la Magistratura y de la Administración de España y sus Colonias. Toledo (part. Jud. Talavera de la Reina) 1909.
s.a.: Anuario del Comercio de la Industria de la Magistratura y de la Administración de España y sus Colonias. Toledo (part. Jud. Talavera de la Reina) 1911.
SÁNCHEZ DE ANDRÉS, Leticia: “Compositoras españolas del siglo XIX: la lucha por espacios de libertad creativa desde el modelo de feminidad decimonónico”, en Antonio ÁLVAREZ CAÑIBANO (coord.): Compositoras Españolas. La creación musical femenina desde la Edad Media hasta la actualidad, Madrid, Centro de Documentación de Música y Danza, INAEM, 2008, pp. 55-74.
SARGET ROS, María Ángeles: “Rol modélico del conservatorio de Madrid II (1868-1901)”, Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 17 (2002), pp. 149- 176.
TOLOSA, Manuel de A.: “Escuela de Música y Declamación”, Bellas Artes (Madrid), 22 de noviembre de 1898, p. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License