The “hermeneutical aesthetic circle” in the context of the “philosophy of the limit”. Definition and application in the “in itinere” arts

Authors

  • Herminia Pagola Martínez Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/brocar.4581

Keywords:

Esthetic, hermeneutic, limit, E. Trías, performing arts, H.-G. Gadamer

Abstract

In this article we try to argue and describe the circular connection that takes place between the artistic-symbolic fact and the hermeneutic-interpretative one. This is evident to us by placing ourselves in the ambit called by Eugenio Trías the limit, within his philosophical proposal. We also try to analyze the adequacy of the behavior of the arts in itinere to the dynamics of this aesthetic-hermeneutical circle. In them it is highlighted, especially, that the space-time interval of this circle can tend to a minimum value to the point in which the hermeneutic-interpretative fact and the creative or artistic-symbolic fact can occur simultaneously.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Herminia Pagola Martínez, Universidad de La Rioja

Departamento de Humanidades de la Universidad de La Rioja. Área de Filosofía.

Contratada predoctoral durante el periodo 2013-2017.

References

Abbagnano, N. y Fornero, G., Historia de la filosofía IV. Barcelona 1996.

Aguirre, J. M., ¿Conoces a estos filósofos? Estudios de filosofía contemporánea. Madrid 2015.

Dilthey, W., El mundo histórico. México 1978.

Gadamer, H.-G., Verdad y método: Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Salamanca 1984.

Gadamer, H.-G., La actualidad de lo bello. Barcelona 1991.

González, M. A., El arte develado. Consideraciones estéticas sobre la hermenéutica de Gadamer. México 2005.

Heidegger, M., Ser y tiempo. Madrid 2003. (Traducción de Jorge E. Rivera).

Merleau-Ponty, M., Fenomenología de la percepción. Barcelona 1993.

Pagola Martínez, H., “La danza. ¿Comprensión y comunicación a través del cuerpo en movimiento?”. Brocar 40 (2016), pp. 269-293. DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.3251

Pérez-Borbujo, F., La otra orilla de la belleza. Barcelona 2005.

Trías, E., Ciudad sobre ciudad. Barcelona, 2001.

Trías, E., El hilo de la verdad. Barcelona 2004.

Trías, E., “Estética del límite. Una sinfonía”, Creaciones filosóficas I. Ética y estética. Barcelona 2009, pp. 209-344. Este volumen es una recopilación, el escrito original pertenece a su obra Lógica del límite de 1991.

Trías, E., “Ética y condición humana”, Creaciones filosóficas I. Ética y estética. Barcelona 2009, pp. 835-967. Este volumen es una recopilación, el escrito original pertenece a su obra Ética y condición humana de 2000.

Trías, E., Filosofía del futuro. Barcelona 1983.

Trías, E., La edad del espíritu. Barcelona 1994.

Trías, E., La razón fronteriza. Barcelona 1999.

Trías, E., Los límites del mundo. Barcelona 2000.

Vitiello, V., “Sobre el límite: En diálogo con Eugenio Trías”, Muñoz, J. y Martín, F. J. (eds.), La filosofía del límite. Debate con Eugenio Trías. Madrid 2005.

Published

2020-12-18

How to Cite

Pagola Martínez, H. (2020). The “hermeneutical aesthetic circle” in the context of the “philosophy of the limit”. Definition and application in the “in itinere” arts. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (44), 233–254. https://doi.org/10.18172/brocar.4581

Issue

Section

Articles