Writing about music: reception and ideological projection in the musical criticism of Las Golondrinas (J. M. Usandizaga, 1914)
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.4586Keywords:
Press, ideology, Usandizaga, Las golondrinas, Martínez SierraAbstract
The analysis of the press around the premiere of the zarzuela Las golondrinas (1914) by J. M. Usandizaga provides important information beyond what is strictly musical. Newspaper articles not only talk about music but also influence the reception of the work, its evaluation and the composer’s consideration. Thus, writing about music also has an ideological projection, generate opinion. The relationships between music and the libretto (by Martínez Sierra), the composer’s consideration as a celebrity, the debate around nationalism and music as a creator of identity ... are aspects that arise when writing about Las golondrinas and that complete our knowledge of the zarzuela and of the musical and cultural context in which it arises.
Downloads
References
AROZAMENA, J. M., Joshemari Usandizaga y la Bella época donostiarra, San Sebastián, 1969.
BOTREL, J. F., Libros y lectores en la España del siglo XX, Rennes 2008.
BOTREL, J. F. y DESVOIS, J. M., “Las condiciones de la producción cultural”, en Serge SALAÜN y Carlos SERRANO (eds.): 1900 en España, Madrid 1991, pp. 33-58.
CASARES, E., “La España musical de Manuel de Falla”, en El amor brujo, metáfora de la modernidad. Estudios en torno a Manuel de Falla y la música española del siglo XX, Madrid 2017, pp. 685-724.
CASCUDO, T. y PALACIOS, M. (eds.), “Introducción”, en Los señores de la crítica. Periodismo musical e ideología del modernismo en Madrid (1900-1950), Sevilla 2011, pp. I-III.
CASCUDO, T., “Del ensueño a la realidad y de vuelta al ensueño: un estudio comparativo de ‘Saltimbanquis’, ‘Aucells de pas’ y ‘Las golondrinas’”, en De literatura y música. Estudios sobre María Martínez Sierra, Logroño 2014, pp. 139-159.
CASCUDO, T. y GAN QUESADA, G. (eds.), Palabra de crítico: estudios sobre prensa, música e ideología, Logroño 2017.
DEL MORAL RUIZ, C., “Ocio y esparcimiento en Madrid hacia 1900”, Arbor CLXIX, 666 (junio 2001), pp. 495-518. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2001.i666.894
ETCHARRY, S., “Identidad nacionalista en el Quatuor à cordes sur des thèmes populaires basques (1905) de José María Usandizaga: del material temático a su organización formal”, en C. HEINE y J. M. GONZÁLEZ (eds.): The String Quartet in Spain, Berna 2016, pp. 519-554.
GIMÉNEZ RODRÍGUEZ, F. J., “¡Mala copla! Partituras de teatro lírico en publicaciones periódicas españolas de principios del siglo XX: La Revista Música: Álbum revista musical (1917)”, en J. I. SUÁREZ GARCÍA, R. SOBRINO SÁNCHEZ y M. E. CORTIZO RODRÍGUEZ (eds.): Música lírica y prensa en España (1868-1936): ópera, drama lírico y zarzuela, Oviedo 2018, pp. 321-329.
GONZÁLEZ PEÑA, M.ª L., Música y músicos en la vida de María Lejárraga, Logroño 2009.
IGOA MATEOS, E., “Las Golondrinas de J. M. Usandizaga. Análisis musical”, Música y Educación: Revista trimestral de pedagogía musical, 10 (30) (1997), pp. 19-30.
JONES, J. R., “María Lejárraga de Martínez Sierra (1874-1974). Libretista y Letrista”, Berceo, 147 (2004), pp. 55-95.
LÓPEZ OJEDA, E., “Del teatro a la ópera: María Lejárraga y José María Usandizaga”, Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança, 2 (2) (2013), pp. 63-69.
MAINER, J. C., “1900-1910: nueva literatura, nuevos públicos”, Eutopías. Teorías/Historia/Discurso (La crisis de la literatura como institución), 3 (1) (1987), pp. 103-133, pp. 113-114.
MARTÍNEZ DEL FRESNO, B., “Música e identidad nacional en la España de entreguerras: los conciertos populares del Círculo de Bellas Artes (1914-1924)”, Quintana,10 (2011), pp. 29-63, p. 40.
MARTÍNEZ SIERRA, M., Gregorio y yo. Medio siglo de colaboración, Valencia 2000.
MOREL BOROTRA, N., La ópera vasca (1884-1937), Edición de J. A. Zubikarai, Bilbao 2006.
MONTERO ALONSO, J., Usandizaga, Madrid 1995.
SALÄUN, S., “Introducción”, en G. MARTÍNEZ SIERRA, Teatro de Ensueño, Madrid 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License