“¡Una gracia de caritat per una infelís nació que acaba de gastarse en cohets y banderetas els últims xavos que li quedavan!”starse en cohets y banderetas els últims xavos que li quedavan!”

an approach to the coronation of Alfonso XIII from the Catalan satirical presslan satirical press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/brocar.5858

Keywords:

Alfonso XIII, Performing monarchy, Satirical press, Catalan nationalism, Allegiance to the Constitution

Abstract

Alfonso XIII's pledge of allegence to the Constitution took place on his sixteenth birthday, 17 May 1902, a very turbulent time for the country both politically and socially, over and above the recent colonial losses. The satirical magazines in the capital made few references to it, but were mainly critical of the politicians in power and made jokes with local humour. For their part, in Catalonia, these media mocked the Alphonsine monarchy and its celebrations, but they were also a pretext for caricaturing both the politicians and the Restoration regime itself. One of the main questions asked was what Spain had to celebrate given the difficult situation in which it found itself, and the ceremony seemed to be an attempt to cover up the reality of the country with rockets and pennants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIZA MUÑOZ, Carmen: “El monumento al rey Alfonso XII en el parque del Retiro de Madrid: El polémico concurso para su construcción. Los proyectos presentados y sus influencias”, Villa de Madrid: revista del Excmo. Ayuntamiento, 102 (1989), pp. 47-71.

BILLIG, Michael: Talking of the Royal Family, Londres/Nueva York, Routledge, 1992.

CANNADINE, David: “Contexto, representación y significación del ritual: la monarquía británica y la «invención de la tradición», c. 1820-1977”, en Eric HOBSBAWM y Terence RANGER (eds.), La invención de la tradición, Barcelona, Crítica, 2002, pp. 107-171.

CAPDEVILA, Jaume (coord.): ¡Cu-Cut! 1902-1912. Sàtira política en temps trasbalsats, Barcelona, Efadós, 2012.

CAPDEVILA, Jaume (coord.): La Campana de Gracia. La primera publicación catalana de gran abast (1870-1934), Lleida, Pagès editors, 2014.

CAPDEVILA, Jaume (coord.): L’Esquella della Torratxa. 60 anys d’història catalana (1879-1939), Barcelona, Efadós, 2014.

CAPELLÁN DE MIGUEL, Gonzalo: “La opinión secuestrada. Prensa y opinión pública en el siglo XIX”, Berceo, 159 (2010), pp. 23-61.

CAPELLÁN DE MIGUEL, Gonzalo (coord.): Dibujar discursos, construir imaginarios: prensa y caricatura política en España (1836-1874), Santander, Universidad de Cantabria, 2022.

CONDE MARTÍN, Luis: Historia del humor gráfico en España, Lleida, Milenio, 2002.

DOMINGO, Javier y MORENO, Teresa (coords.): Ciento cincuenta años de prensa satírica española, Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 1991.

FERNÁNDEZ-SIRVENT, Rafael: “La edificación pública de la monarquía nacional. Contextos, significados y ceremoniales en torno al monumento a la patria española personificada en el Rey Alfonso XII (1886-1922)”, Historia constitucional: Revista Electrónica de Historia Constitucional, 20 (2019), pp. 89-115. DOI: https://doi.org/10.17811/hc.v0i20.590

GÓMEZ REQUEDO, María: “La corona y sus ceremonias en La Ilustración Española y Americana durante el reinado de Alfonso XII (1874-1885)”, Revista Estudios Institucionales, vol. 5, 8 (2018), pp. 151-169. DOI: https://doi.org/10.5944/eeii.vol.5.n.8.2018.21938

GUIXÀ CERDÀ, Josep: “La información taurina en la prensa barcelonesa (1850-2010)”, RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 16 (2021), pp. 350-377. DOI: https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.16

HALL, Morgan C.: “Alfonso XIII y la Monarquía constitucional española, 1902-1923”, Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales, 2 (1999), pp. 165-196.

HALL, Morgan C.: “El rey imaginado: la construcción política de la imagen de Alfonso XIII”, en Javier MORENO LUZÓN (coord.): Alfonso XIII: un político en el trono, Madrid, Marcial Pons, 2003, pp. 59-82.

KUHN, William M.: Democratic Royalism. The Transformation of the British Monarchy, 1861-1914, Nueva York, Palgrave Macmillan, 1996.

LAGUNA PLATERO, Antonio y MARTÍNEZ GALLEGO, Francesc-Andreu: “La eclosión de la prensa satírica en España (1868-1874)”, El Argonauta español, 15 (2018), http://journals.openedition.org/argonauta/3077 DOI: https://doi.org/10.4000/argonauta.3077

LLERA RUÍZ, José Antonio: “Una historia abreviada de la prensa satírica en España: desde ‘El Duende Crítico de Madrid’ hasta ‘Gedeón’”, Estudios sobre el mensaje periodístico, 9 (2003), pp. 203-214.

LÓPEZ SÁNCHEZ, Carmina: “La Ilustración española y americana ante la mayoría de edad de Alfonso XIII”, en VV.AA. (coords.): Pensar con la historia desde el siglo XXI: actas del XII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea, Madrid, UAM, pp. 1575-1589.

MARCOS VILLALÓN, Emilio: “¡Cu-Cut!, agente provocador al servicio de la Lliga Regionalista”, en PÉREZ SEGURA, Javier y GARCÍA GARCÍA, Mª Isabel (coords.): Arte y política en España: 1898-1939, Sevilla, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 2002, pp. 90-101.

MIRA ABAD, Alicia: “Estereotipos de género y matrimonio regio como estrategia de legitimación en la monarquía española contemporánea”, Historia constitucional: Revista Electrónica de Historia Constitucional, 17 (2016), pp. 165-191. DOI: https://doi.org/10.17811/hc.v0i17.461

MONTERO DÍAZ, Julio, PAZ REBOLLO, María Antonia y SÁNCHEZ ARANDA, José Javier: La imagen pública de la monarquía: Alfonso XIII en la prensa escrita y cinematográfica, Barcelona, Ariel, 2001.

MORENO LUZÓN, Javier: “Alfonso ‘el Regenerador’. Monarquía escénica e imaginario nacionalista español, en perspectiva comparada (1902-1913)”, Hispania: Revista española de historia, 73, 244 (2013), pp. 319-348. DOI: https://doi.org/10.3989/hispania.2013.009

MORENO LUZÓN, Javier: El rey patriota: Alfonso XIII y la nación, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2023.

NARRO ASENSIO, Marcos: “Fiestas para el ‘Rey romántico’: un análisis de las celebraciones urbanas con motivo del enlace de Alfonso XII con María de las Mercedes”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 34 (2022), pp. 71-97. DOI: https://doi.org/10.15366/anuario2022.34.004

PERALTA RUIZ, Gemma: “Les capçaleres de La Campana de Gracia: símbols i iconografía”, Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació], 29, 2 (2012), pp. 69-86.

RAUTIER, Gastón: La coronación de Alfonso XIII, Madrid, Trifaldi, 2014.

SAN NARCISO MARTÍN, David: La monarquía en escena: ritualidad pública y legitimidad política en la construcción del liberalismo español, 1814-1868, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2022.

SÁNCHEZ, Raquel: “Introducción. Hacia una monarquía nacional: la Corona como agente de nacionalización en España (1833-1885)”, Hispania, 79, 262 (2019), pp. 323-330.

SMITH, Tori: “‘Almost Pathetic ... But Also Very Glorious’: The Consumer Spectacle of the Diamond Jubilee”, Histoire sociale/Social History, 29, 58 (1996), pp. 333-356.

VAN OSTA, Jaap: “The Emperor’s New Clothes. The Reappearance of the Performing Monarchy in Europe, c. 1870-1914”, en Jeroen DEPLOIGE y Gita DENECKERE (eds.): Mystifying the Monarch. Studies on Discourse, Power, and History, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2006, pp. 181-192.

Published

2024-01-23

How to Cite

Narro Asensio, M. (2024). “¡Una gracia de caritat per una infelís nació que acaba de gastarse en cohets y banderetas els últims xavos que li quedavan!”starse en cohets y banderetas els últims xavos que li quedavan!”: an approach to the coronation of Alfonso XIII from the Catalan satirical presslan satirical press. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (47), 105–129. https://doi.org/10.18172/brocar.5858

Issue

Section

Monográfico