Discourse analysis against the racism and neo-racism in Zebda’s songs
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.1525Keywords:
Song, immigration, racism, Zebda, discourse analysisAbstract
Social issues arising from immigration such as discrimination, racism and neo-racism is reflected in the French song especially since the decade of the eighties of last century. In the texts of the songs appear from the point of view of the problems that affected minorities of immigrant origin in France. For this reason, in this paper we present a comprehensive discourse analysis of selected lyrics French music group Zebda. To do this we follow the model of transitivity of Halliday (2004), and the postulates on discourse analysis of other linguists (van Dijk 1999, 2003, van Leeuwen 1996; Maingueneau 1991). The aim of this study is to show linguistic and discursive strategies employed in an ideological discourse from a minority seeking their visibility and social recognition.Downloads
References
ACHUGAR, M. (2008). What we remember. The construction of memory in military discourse. Amsterdam y Philadelphia: John Benjamin.
ADAM, J.M. y BONHOMME, M. (1997). La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión. Madrid: Cátedra.
ANDRÉS, R. (2007). Grandes Pensadores. G.W.Hegel. Madrid: Planeta DeAgostini.
AMBROSI, C. y GALLOUX, B. (2004). La France de 1897 à nos jours. París: Armand Colin.
CHERFI, M. (2004). Livret de famille. Arles: Actes Sud.
CHILTON, P. (2004). Analysing Political Discourse. Theory and Practice. Londres: Routledge.
CHIRAC, J. (1991). “Le bruit et l’odeur” <http://www.dailymotion.com/video/x1ejr5_jacques-chirac-le-bruit-et-l-odeur_news, http://www.youtube.com/watch?v=eERFYd1DuDE>. (Acceso el 4 de noviembre de 2010).
DIJK, T.A. van (1999). Ideología. Una aproximación multidisciplinar Barcelona: Gedisa.
DIJK. T.A. van (2003). Ideología y discurso: una introducción multidisciplinaria. Barcelona: Ariel.
DUCROT, O. (1984). Decir y no decir. Barcelona: Anagrama.
DUCROT, O. y TODOROV, T. (1972). Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage. París: Seuil.
ERBA, S. (2007). Une France pluriculturelle. París: Librio.
FERRÉOL, G. y JUCQUOIS, G. (2004). Dictionnaire de l’altérité et des relations interculturelles. París: Armand Colin.
GHIO, E. y FERNÁNDEZ, M.D. (2008). Manual de gramática sistémico funcional. El enfoque de M.A.K. Halliday y R. Hasan: aplicaciones a la lengua española. Santa Fe (Argentina): Universidad Nacional del Litoral.
HALLIDAY, M.A.K. (2004). An introduction to Funcional Grammar. Londres: Hodder Education.
KERBRAT-ORECCHIONI, K. (1980). L’énonciation de la subjectivité du langage. París: Armand Colin
LAKOFF, G. y JOHNSON, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
LEEUWEN, T. van (1996). “The representation of social actors” en Text and Practices: Reading in critical discourse analysis. (Eds. C.R. Caldas-Coulthard y M. Coulthard). Londres: Routledge: 32-70.
LEFEBVRE, H. (2006). “Enfants de l’inmigration”. Manière de voir 19:57.
LÉVI-STRAUSS, C. (1983). Le regard éloigné. París: Plon.
MAINGUENEAU, D. (1991). L’Analyse du discours. Introduction aux lectures de l’archive. París: Hachette Supérieur.
MARX-SCOURAS, D. (2005). La France de Zebda 1981-2004: Faire de la musique un acte politique. París: Autrement.
MOURA, J.-M. (2010). Le sens littéraire de l’humour. París: Presses Universitaires de France.
NOIRIEL, G. (2006). Le creuset français. Histoire de l’immigration. XIXème-XXème siècle. París: Seuil.
PERRIN, L. (2002). “Zebda ne retourne pas sa chemise”. Libération digital” <http://www.liberation.fr/culture/0101422982-zebda-ne-retourne-pas-sa-chemise>. (Acceso el 6 de julio de 2011).
SEMPRINI, A. (1997). Le multiculturalisme. París: PUF, Coll.
TAPINOS, G. P. (1993). Inmigración e integración en Europa. Barcelona: Fundación Paulino Torras Doménech.
TEMIME, E. (1999). France, terre d’immigration. París: Gallimard.
WINOCK, M. (2003). La France politique. XIXe- XXe siècle. París: Seuil.
YULE, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
ZEBDA (1992) (grabación sonora). L’arène des rumeurs. Barclay Polygram.
ZEBDA (1995) (grabación sonora). Le Bruit et l’odeur. Barclay Polygram
ZEBDA (1998) (grabación sonora). Essence Ordinaire. Barclay Polygram
ZEBDA (2002) (grabación sonora). Utopie d’occase. Barclay Polygram
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License