Miguel Hernández or the call of the blood: from irrepressible sexual desire to unstoppable erotic impulse
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.4925Keywords:
Sexuality, eros, passion, dissatisfaction, Miguel HernándezAbstract
Much has been especulated about the infuence that Miguel Hernández´s love experiences could have on the composition of his poems. However, little has been explained the scope and impact of the same in the construction of his emotional balance and in the full satisfaction of his sexual desires and his erotic impulses as a man: did Miguel Hernández achieve sexual fulfillment in his love relationships he had with Josefina Manresa, Maruja Mallo and María Cegarra, ore rather did these relationships leave him sexually dissafected and emotionally disappointed?
By means of a contrastive testimonial analysis we show that with none of the women mentioned did the Oriolan poet fulfill his sexual desiresm trough the unconditional dedication, in the physical and the spiritual by boht lovers. Hence the unpleasantness and disappointment kept open on his soul the “wound of love” until the end of his days.
Downloads
References
ACEREDA, A. (1996). Reseña a Aggor Francis Komla (1994), Eros en la poesía de Miguel Hernández. York, South Carolina, Spanish Literature Publications Company. Hispania 79 (3): 430-440. DOI: https://doi.org/10.2307/345513
AGGOR FRANCIS, K. (1994). Eros en la poesía de Miguel Hernández. York, South Carolina: Spanish Literature Publications Company.
BALCELLS, J. M. (1995). “De Josefina a María y de María a Maruja” en Homenaje a María Cegarra. (Ed. Santiago Delgado). Murcia: Editora Regional Murciana: 163-171.
BALCELLS, J. M. (2009). Sujetado rayo. Estudios sobre Miguel Hernández. Madrid: Devenir.
CANO BALLESTA, J. (1962). La poesía de Miguel Hernández. Madrid: Gredos.
CEGARRA SALCEDO, M. (1935). Cristales míos. Cartagena: Ed. Levante.
CEGARRA SALCEDO, M. (1979). “Presencia de Miguel”. Tránsito. Revista de Poesía.
CELA, C. J. (2001). Memorias, entendimientos y voluntades. Madrid: Espasa-Calpe.
CUENCA ABELA, D. (2015). El amor en Miguel Hernández: un impulso constante e instante. Alicante: Universidad de Alicante.
DÍEZ DE REVENGA, F. J. y M. DE PACO (2010). “Miguel Hernández en la memoria fértil de Carmen Conde”. Monteagudo 15: 83-102.
FERRIS, J. L. (2004). Miguel Hernández. Pasiones, cárcel y muerte de un poeta. Madrid: Temas de Hoy.
FERRIS, J. L. (2004). “La amada plural en El rayo que no cesa” en Actas del II Congreso Internacional sobre Miguel Hernández. Orihuela-Madrid: Fundación Cultural Miguel Hernández: 49-57.
FERRIS, J. L. (2017). “Los últimos años de Miguel Hernández”. Magazine Digital: 20.05.2017. <http://www.magazinedigital.com/historias/reportajes/los-ultimos-anos-de-miguel-hernandez>.
FERNÁNDEZ PALMERAL, R. (2004). Simbología secreta de El rayo que no cesa. Alicante: Biblioteca Virtual Cervantes.
GÓMEZ VERA, I. (2005). “Código poético-amoroso de El rayo que no cesa” en II Congreso Internacional sobre Miguel Hernández, Orihuela-Madrid: 301-319.
GARCÍA MARTÍNEZ, J. (1978). “Entrevista a María Cegarra” en “Domingos”, La Verdad, Murcia. 18.01.1978.
GRACIA, A. (2016). “Mayoral que no cesa”. República de Letras 116: 19-34.
GRACIA, A. (2020). “Miguel Hernández y la poética del taco”. El Cuaderno. Cuaderno Digital de Cultura, agosto, 2020. <http://www.cuadernodigital.com>.
GRANDE LARA, F. (1991). “Miguel Hernández”. Cuadernos Hispanoamericanos 501: 1-20.
GUERREO ZAMORA, J. (1992). “Agenda sobre un libro reciente. Proceso a Miguel Hernández, Sumario 2001” en Estudios sobre Miguel Hernández. (Eds. F. Díez de Revenga y Mariano de Paco). Murcia: Universidad de Murcia.
HERNÁNDEZ GILABERT, M. (1958). Cancionero y romancero de ausencias. Buenos Aires: Lautaro.
HERNÁNDEZ GILABERT, M. (1978). Perito en lunas. El rayo que no cesa. Agustín Sánchez Vidal (ed.). Madrid: Alhambra.
HERNÁNDEZ GILABERT, M. (1998). ‘Cartas nº 2 y 3 a María Cegarra’ en José María Rubio Paredes, “La correspondencia epistolar entre Miguel Hernández y María Cegarra”. Murgetana 97: 83-117.
HERNÁNDEZ GILABERT, M. (2002). El rayo que no cesa. José María Balcells (ed.). Madrid: Sial Ediciones.
HERNÁNDEZ GILABERT, M. (2010). Obra Completa, Vol. I y II. Madrid: Espasa-Clásicos.
IFACH, M. G. (1982). Vida y obra de Miguel Hernández. Barcelona: Plaza y Janes.
KOMLA AGGOR, F. (1994). Eros en la poesía de Miguel Hernández. York, South Carolina: Spanish Literature Publications Company.
LARRABIDE, A. L. (2019). “María Cegarra y Miguel Hernández. Bajo la luz de la luna y el cielo de La Unión”. Monograma. Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento 5: 35-53. DOI: https://doi.org/10.36008/monograma.192.05.220709
LÓPEZ CASTRO, A, (2003). “El impulso erótico de Miguel Hernández. Bajo la luna y el cielo de La Unión” en Actas del II Congreso Internacional sobre Miguel Hernández. Orihuela: Fundación Miguel Hernández: 227-241.
MANRESA, J. (1980). Recuerdos de la viuda de Miguel Hernández. Madrid: Ediciones de la Torre.
MALLO, M. (1979). “Semblanza de Miguel Hernández” en Carpeta de Homenaje a la Revista de Occidente. Madrid: Fundación Ortega y Gasset: 5.
MALLO, M. (1989). “La vida exagerada de Maruja Mallo”, por Carlos G. Santa Cecilia. El País, 23.06.1989.
MAYORAL, M. (1878). “El último rincón de Miguel Hernández” en En torno a Miguel Hernández. (Juan Cano Ballesta et al.). Madrid: Castalia: 95-108.
MORALES MORENO, J. E. (2009). “La herida del amor más allá de la muerte. Análisis del poema Las tres heridas, de Miguel Hernández”. Espéculo. Revista de Estudios Literarios 41.
PÉREZ ÁLVAREZ, R. (1994). “María Cegarra-Miguel Hernández: el reto de una relación sentimental incontestable”. Lucerna 29: 38-39.
REGISTRO CIVIL, Copia de Acta de matrimonio canónico, Alicante, Registro Civil, nº 1, Sección 2, Libro 19-1: 233.
RUBIO PAREDES, J. M. (1998). “La correspondencia epistolar entre Miguel Hernández y María Cegarra”. Murgetana 97: 83-117.
SÁNCHEZ VIDAL, A. (1992). Miguel Hernández desamordazado y regresado. Barcelona: Planeta.
SÁNCHEZ VIDAL, A. (2010). “Introducción”, en Miguel Hernández, Obra Completa. Madrid: Espasa-Clásicos.
VIDAL ORTUÑO, J. M. (2010). “Sobre la amada en la poesía de Miguel Hernández”. Monteagudo 15: 25-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License