Juan Paul Forner in the gaditana controversy of "El filósofo enamorado" (The Philosopher in Love)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5040

Keywords:

Literary History, Spanish Eighteenth Century, Theatre, Controversies, Cádiz, Juan Pablo Forner

Abstract

This article rescues from oblivion the texts, by Forner and his adversaries and defenders, which were printed and made known throughout the controversy unleashed by the Cádiz revival, at the Teatro Principal, of the comedy La escuela de la amistad o El Filósofo enamorado (The School of Friendship or The Philosopher in Love). Writings in critical edition, with exclusively textual notes, are included. The first part of this article deals with the history of the controversy in which the texts are framed. With our work, we have once again sought to contribute to improving the knowledge we have today of the written production bequeathed by Forner to posterity, and to disseminate it among current interested readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Piedad Bolaños Donoso, Universidad de Sevilla

Literatura  Española

Catedrática 

Jesús Cañas Murillo, Universidad de Extremadura

Catedrático jubilado.

References

ARENAS CRUZ, M. E. (2003). Pedro Estala, vida y obra. Una aportación a la teoría literaria del siglo XVIII español. Madrid, CSIC.

ARENAS CRUZ, M. E. (2009). “Las cartas de Pedro Estala a Juan Pablo Forner (nueva edición crítica)”. Cuadernos de Estudios del Siglo XVIII 19: 89-142. DOI: https://doi.org/10.17811/cesxviii.19.2009.89-142

BOLAÑOS DONOSO, P. y CAÑAS MURILLO, P. (2021) (b). “Juan Pablo Forner, El Filósofo enamorado, Ramón María Zuazo y El Ateneo de Sevilla”. Revista RSESAP, (Real Sociedad Económica Sevillana de Amigos del País) 1: 53-75.

BOLAÑOS DONOSO, P. y CAÑAS MURILLO, J. (a). “Juan Pablo Forner en la controversia madrileña de El Filósofo enamorado”. Cuadernos de Estudios del siglo XVIII. En presa.

CAÑAS MURILLO, J. (a). “La escuela de la amistad o El Filósofo enamorado en la prensa española de la Ilustración: Estrenos y reposiciones en vida de Forner (1790-1797)”. Annali. Sezione Romanza, Universidad de Nápoles L’Orientale. En prensa.

CAÑAS MURILLO, J. (b). “La escuela de la amistad o El Filósofo enamorado en la prensa española de la Ilustración: Reposiciones tras la muerte de Forner (1800-1834)”. Cuadernos Dieciochescos. En prensa.

IRIARTE, T. de (1777). El Arte Poetica de Horacio, ó Epistola a los Pisones, Traducida en verso Castellano por D. Tomas de Yriarte, Oficial Traductor de la Primera Secretaría de Estado y del Despacho, y Archivero General del Supremo Consejo de Guerra: con Un Discurso Preliminar, y algunas Notas y Observaciones conducentes á su mejor inteligencia. Con las Licencias necesarias, En Madrid, en la Imprenta Real de la Gazeta, Año de MDCCLXXVII.

SÁNCHEZ HITA, B. (2009) (a). “Teatro y diversiones públicas del Cádiz de finales del XVIII: la polémica en torno a la representación de El filósofo enamorado de Juan Pablo Forner”, en La Época de Carlos IV (1788-1808). Actas del IV Congreso Internacional de la Sociedad Española de Estudios del Siglo XVIII, (Coord. Elena de Lorenzo Álvarez). Oviedo: Sociedad Española del Siglo XVIII-Instituto Feijoo de Estudios del Siglo XVIII-Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales: 1043-1055.

SÁNCHEZ HITA, B. (2009) (b). “La prensa en Cádiz en el siglo XVIII”. El Argonauta español 4 (enero de 2007). <https://journals.openedition.org/argonauta/1232> (Acceso 3 julio 2020). DOI: https://doi.org/10.4000/argonauta.1232

SÁNCHEZ HITA, B. (2009) (c). Juan Antonio Olavarrieta, José Joaquín de Clararrosa: periodista ilustrado. Aproximación biográfica y estudio del Semanario Crítico de Lima (1791) y del Diario de Cádiz (1796). Cadiz: Fundación Municipal de Cultura, Ayuntamiento de Cádiz.

Published

2021-06-30

How to Cite

Bolaños Donoso, P., and J. Cañas Murillo. “Juan Paul Forner in the Gaditana Controversy of ‘El filósofo Enamorado’ (The Philosopher in Love)”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 49, June 2021, pp. 43-75, doi:10.18172/cif.5040.

Issue

Section

Articles