The battle of Lepanto: a cultural image from history to Spanish literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5084

Keywords:

Lepanto, image, theater, Lope de Vega, cultural propaganda

Abstract

The battle of Lepanto represents one of the most successful literary and artistic recreations of a military event, as its echo travelled fast, reaching the New World shortly. Its image was illustrated in Spain throughout the 16th and 17th centuries in relaciones de sucesos, chronicles, poems, plays and paintings. Our article focuses on all these different types of information, in an attempt to show the complexity of the phenomenon of the battle of Lepanto. The information provided focuses solely on the elements of novelty, insisting very little on what has already been detailed by the previous historiography. Our corpus includes paintings by Titian and works by Fernando de Herrera, Luis Vélez de Guevara, Lope de Vega, González de Eslava etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oana Andreia Sambrian, Academia Rumana, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, Craiova

Departamento de Historia

Investigadora titular dra.

References

AGULLÓ Y COBO, M. (1966). “Relaciones de sucesos I: años 1477-1619”. Cuadernos Bibliográficos 20: 1-85.

CERZO MARTÍNEZ, R. (1988). Las armadas de Felipe II. Madrid, San Martín.

CERVANTES, M. (2003). “Epístola a Mateo Vázquez”. Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 23.1: 215-222.

CERVANTES, M. (2000). Novelas ejemplares, tomo I. Madrid, Cátedra.

CIAPPELLI, G. y NIDER, V. (2017). La invención de las noticias. Las relaciones de sucesos entre la literatura y la información (siglos XVI-XVIII). Trento, Università degli Studi di Trento.

CIVIL, P. (2003). “Las relaciones de batallas navales en el Mediterráneo (siglos XVI-XVII): estrategias narrativas”. En Paba, T., Andrés, G. (eds.), Encuentro de civilizaciones (1500-1750). Informar, narrar, celebrar. Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, pp. 105-117.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. (2004). Felipe II y su tiempo. [Vigésima edición]. Madrid, Espasa Calpe.

GARCÍA CÁRCEL, R. (1994). “La psicosis del turco en la España del Siglo de Oro”. En Pedraza, F., González Cañal, R. (eds.), Los imperios orientales en el teatro del Siglo de Oro. Almagro, pp. 15-28.

GARCÍA HERNÁN, D. y GARCÍA HERNÁN, E. (1999). Lepanto, el día después. Madrid, Actas.

GARCÍA HERNÁN, D. (2006). La cultura de la guerra y el teatro del Siglo de Oro. Madrid, Sílex.

GARCÍA HERNÁN, D. (2011). “Consecuencias político-culturales de la batalla de Lepanto”. Mediterránea. Ricerche storiche 23: 467-500.

GONZÁLEZ DE ESLAVA, F. (1998). Fernán González de Eslava. Coloquios Espirituales y Sacramentales. México, Universidad Nacional Autónoma de México.

GONZÁLEZ MARTÍNEZ, J. (2007). “El águila del agua: Lepanto visto desde el hampa”. En Vega García Luengos, G. y González Cañal, R., Locos, figurones y quijotes en el teatro de los Siglos de Oro. Almagro: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, pp. 221-231.

GONZÁLEZ MARTÍNEZ, J. (2012). “La educación del poder a través del teatro: El hijo del águila de Luis Vélez de Guevara”. Impossibilia 3: 37-53.

HASSIOTIS, I. K. (2001). “Hacia una re-evaluación de Lepanto”. En Bernat Vistarini, A. (ed.), Volver a Cervantes. Actas del IV congreso de la Asociación de Cervantistas, tomo I. Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Ballears, pp. 37-45.

HERRERA, F. (1572). Relación de la guerra de Cipre y suceso de la batalla naval de Lepanto. Sevilla, por Alonso Escribano.

HESS, A. C. (1982). “La batalla de Lepanto y su lugar en la historia del Mediterráneo”. En Elliott, J. (ed.), Poder y sociedad en la España de los Austrias. Barcelona, Crítica, pp. 90-114.

KIRSCHNER, T. (1998). Técnicas de representación en Lope de Vega. London, Tamesis.

LOFRASSO, A. (1571). El verdadero discurso de la gloriosa victoria que N.S. Dios ha dado al Serenissimo señor Don Juan de Austria contra la armada del Turco en los mares de Lepanto. Barcelona, Pablo Cortey y Pedro Malo.

MARISCAL HAY, B. (2009). “La batalla naval de Lepanto en el teatro de Fernán González de Eslava”. En Farré J. (ed.), Dramaturgia y espectáculo teatral en la época de los Austrias. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 371-381. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865279699-022

MATAS CABALLERO, J. (2015). “‘La fuerza de las historias representada’. Reflexiones sobre el drama histórico: los reyes de la historia de España en los teatros del Siglo de Oro”. En Rouane Soupault, I. y Meunier, P. (eds.), Tiempo e historia en el teatro del Siglo de Oro. Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, pp. 58-101.

REDONDO, A. (2001). “Sevilla, centro de relaciones de sucesos en torno a 1600: fiebre noticiera y narrativa”. En Ruiz Pérez, P. y Wagner, K. (eds.), La cultura en Andalucía. Vida, memoria y escritura en torno a 1600. Estepa, Ayuntamiento de Estepa, pp. 143-184.

REDONDO, A. (2003). “El mundo turco a través de las relaciones de sucesos de finales del s. XVI y de las primeras décadas del s. XVII: la percepción de la alteridad y su puesta en obra narrativa”. En Paba, T. y Andrés, G. (eds.), Encuentro de civilizaciones (1500-1750). Informar, narrar, celebrar. Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, pp. 235-255.

RIVERO, M. (2008). La batalla de Lepanto. Cruzada, Guerra santa e identidad confesional. Madrid, Sílex.

SAMBRIAN, O. A. (2011). “In hoc signo vinces: representación y escenificación de las cruzadas en el teatro de Lope de Vega”. En Sáez Raposo, F. (ed.), Espacios de representación y espacios representados en el teatro áureo español. Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 149-166.

SAMBRIAN, O. A. (2017). “Imágenes del triunfo de Carlos Quinto en el teatro del Siglo de Oro”. Memoria y civilización 20: 11-26. DOI: https://doi.org/10.15581/001.20.11-26

VEGA, G. (2009). Diccionario Filológico de Literatura Española (siglos XVI-XVII). Madrid, Castalia.

VEGA, L. de (2007). “La Santa Liga”. [Edición de Miguel Renuncio Roba]. Association for Hispanic Classical Theater (Comedias.org). <http://artelope.uv.es/biblioteca/textosAL/AL0863_LaSantaLiga.php>

La copia y traslado de una carta venida a la corte de su magestad a los 23 de noviembre en que se cuenta muy en particular la victoria avida de los turcos en la batalla naval. Medina del Campo.

Verdadera relación conforme a muchas cartas que han venido a esta ciudad de la feliz victoria que tuvo don Antonio de Aragón, hermano del Duque de Gandía y sobrino del Duque de Lerma contra las galeras de Chipre y Rodas en la isla de Sio, a mediados de agosto de este año 13. Con otras presas que han tenido las galeras de Venecia, Florencia y los navíos del Conde Mauricio. Sevilla, s. l.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Sambrian, O. A. “The Battle of Lepanto: A Cultural Image from History to Spanish Literature”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 49, June 2021, pp. 155-70, doi:10.18172/cif.5084.

Issue

Section

Articles