The Evolution of Genres in The Light of Gebser and Aristotelian Poetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5782

Keywords:

Literary genres, Poetics, Aristotle, Gebser, Levels of consciousness

Abstract

This article aims to highlight the process of consolidation of genres based on Aristotelian poetics. To do so, we rely on the levels of consciousness expressed in The Event-Present Origin (Gebser, 1949), as well as on the clues provided by the Stagirite's own text in the translation by Professor López Eire. Following these clues, we can observe how the process of consolidation of the genres in Classical Greece starts from the polarity epic/yambo –proper of the mythical consciousness–, to derive, already in the environment of the mental-rational consciousness, in the four genres which are still in use today and which Aristotle has already mentioned in one way or another: comedy, epic, tragedy and satire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTMAN, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

AZIZ, I. A. (2008). “El tabú y el teatro egipcio contemporáneo”. ADE Teatro: El teatro egipcio: orígenes y actualidad, (52), pp. 63-67.

FRAZER, S. J. 2011 (1890). La rama dorada: magia y religión. Madrid: FCE.

FRYE, N. 1991 (1957). Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Ávila Latinoamericana.

GEBSER, J. 2011 (1949 -1953). Origen y presente. Girona: Atalanta.

JIMÉNEZ SAN CRISTÓBAL, A. I. (2002). Rituales órficos. Memoria presentada para optar al grado de doctor. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4863/

LLANOS LÓPEZ, R. (2007). Historia de la teoría de la comedia. Madrid: Arco Libros.

LÓPEZ EIRE, A. (2002). Aristóteles, Poética. Prólogo, introducción y notas. Madrid: Itsmo.

OLIVA, C. & TORRES MONREAL, F. (2002). Historia básica del arte escénico. Madrid: Cátedra.

RODRÍGUEZ ADRADOS, F. (1972). Fiesta, comedia y tragedia: sobre los orígenes griegos del teatro. Barcelona: Planeta.

SÁEZ, R. (2019). Evolución humana: prehistoria y origen de la compasión. Córdoba: Almuzara.

SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, M. E. (2020) La narrativa cómica a partir del origen ritual de los géneros: teoría y aplicación práctica a las comedias cinematográficas estrenadas en España entre 1980 y 2009 con mejores resultados de taquilla y premios. Memoria presentada para optar al grado de doctor. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, M. E. (2021). “La estructura de la comedia: nodos, espacios de posibilidad y puntos bisagra como elementos esenciales de la sintaxis de lo cómico”. Estudios de lingüística del español, 43, 0023-33. https://doi.org/10.36950/elies.2021.43.8427 DOI: https://doi.org/10.36950/elies.2021.43.8427

SCODEL, R. (2015). La tragedia griega: una introducción. México, Fondo de Cultura Económica.

STAIGER, E. (1966). Conceptos fundamentales de poética. Madrid: Rialp.

THEROS, X. (2004). Burla, escarnio y otras diversiones: historia del humor en la Edad Media. Barcelona: Tempestad.

ZIMMERMANN, Bernard. (2016). Europa y la tragedia griega: De la representación ritual al teatro actual. Madrid: Siglo XXI.

Published

2024-07-30

How to Cite

Sánchez Hernández, M. E. “The Evolution of Genres in The Light of Gebser and Aristotelian Poetics”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 55, July 2024, pp. 3-23, doi:10.18172/cif.5782.

Issue

Section

Articles