The Evolution of Genres in The Light of Gebser and Aristotelian Poetics
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5782Keywords:
Literary genres, Poetics, Aristotle, Gebser, Levels of consciousnessAbstract
This article aims to highlight the process of consolidation of genres based on Aristotelian poetics. To do so, we rely on the levels of consciousness expressed in The Event-Present Origin (Gebser, 1949), as well as on the clues provided by the Stagirite's own text in the translation by Professor López Eire. Following these clues, we can observe how the process of consolidation of the genres in Classical Greece starts from the polarity epic/yambo –proper of the mythical consciousness–, to derive, already in the environment of the mental-rational consciousness, in the four genres which are still in use today and which Aristotle has already mentioned in one way or another: comedy, epic, tragedy and satire.
Downloads
References
ALTMAN, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
AZIZ, I. A. (2008). “El tabú y el teatro egipcio contemporáneo”. ADE Teatro: El teatro egipcio: orígenes y actualidad, (52), pp. 63-67.
FRAZER, S. J. 2011 (1890). La rama dorada: magia y religión. Madrid: FCE.
FRYE, N. 1991 (1957). Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Ávila Latinoamericana.
GEBSER, J. 2011 (1949 -1953). Origen y presente. Girona: Atalanta.
JIMÉNEZ SAN CRISTÓBAL, A. I. (2002). Rituales órficos. Memoria presentada para optar al grado de doctor. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4863/
LLANOS LÓPEZ, R. (2007). Historia de la teoría de la comedia. Madrid: Arco Libros.
LÓPEZ EIRE, A. (2002). Aristóteles, Poética. Prólogo, introducción y notas. Madrid: Itsmo.
OLIVA, C. & TORRES MONREAL, F. (2002). Historia básica del arte escénico. Madrid: Cátedra.
RODRÍGUEZ ADRADOS, F. (1972). Fiesta, comedia y tragedia: sobre los orígenes griegos del teatro. Barcelona: Planeta.
SÁEZ, R. (2019). Evolución humana: prehistoria y origen de la compasión. Córdoba: Almuzara.
SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, M. E. (2020) La narrativa cómica a partir del origen ritual de los géneros: teoría y aplicación práctica a las comedias cinematográficas estrenadas en España entre 1980 y 2009 con mejores resultados de taquilla y premios. Memoria presentada para optar al grado de doctor. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, M. E. (2021). “La estructura de la comedia: nodos, espacios de posibilidad y puntos bisagra como elementos esenciales de la sintaxis de lo cómico”. Estudios de lingüística del español, 43, 0023-33. https://doi.org/10.36950/elies.2021.43.8427 DOI: https://doi.org/10.36950/elies.2021.43.8427
SCODEL, R. (2015). La tragedia griega: una introducción. México, Fondo de Cultura Económica.
STAIGER, E. (1966). Conceptos fundamentales de poética. Madrid: Rialp.
THEROS, X. (2004). Burla, escarnio y otras diversiones: historia del humor en la Edad Media. Barcelona: Tempestad.
ZIMMERMANN, Bernard. (2016). Europa y la tragedia griega: De la representación ritual al teatro actual. Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Esther Sánchez Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License