Women, Art And Copying

Analysis Of Documents From The Prado Museum Archive On 20th-Century Hispanic-American Female Painters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.7036

Keywords:

Copyists, Arts education, Prado Museum, 20th century, Sebastiana y Gloria Iberlucea Zabalza

Abstract

This paper analyses several documentary sources (texts from the Prado Museum archive, letters, institutional communications, etc.) through which it has been possible to identify up to 38 American women artists from the 20th century, virtually unknown until now, in order to reconstruct and narrate their lives and artistic and cultural careers. Notable figures include the Argentine sisters Sebastiana and Gloria Iberlucea Zabalza, who turned copying into a professional activity. This article takes an in-depth look at the written documentation surrounding these artists in order to denounce their historical invisibility and propose new lines of research into their careers, networks and the cultural impact of their practices, both in Spain and in America. It thus highlights the importance of comparing and analysing a wide range of documentary sources in order to continue recovering the work of numerous women dedicated to art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGERICH FERNÁNDEZ, I. y ARA LÁZARO, J. (coords.) (2003). Arte protegido: memoria de la Junta del Tesoro Artístico durante la Guerra Civil. Museo Nacional del Prado, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones.

AZANZA LÓPEZ, J. (2022). “El Museo del Prado en la formación de las pintoras navarras a través de los libros, registros e índices de copistas”. Ars Bilduma, 12, 117-139.

AZANZA LÓPEZ, J. y DÁVILA MATA, M. (2023). “Elena Asins antes de Elena Asins: entre el aprendizaje y la búsqueda (1956-1968)”. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 54, 153-172. https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.28250

BARRERO CUÉLLAR, E. (2022) “Psicopolítica y Otredad. Breve diálogo con Enrique Dussel y Byung-Chul Han”. Teoría y crítica de la psicología, 18, 187-200.

BARROSO GUTIÉRREZ, M.ª C., (2017). Los copistas del Museo del Prado. La revalorización de la copia de maestros en el aprendizaje del artista: la importancia de la copia (tesis doctoral dirigida por Rosario Naranjo López y Mercedes Replinger González). Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.

ULATE, B. y ESTEBAN J. (2016). “Θεός como otredad: una lectura del pensamiento aristotélico”. Universitas Philosophica, 33.67, 183-199.

CASTÁN CHOCARRO, A. (2021). “Mujeres copistas en el Museo del Prado, 1843-1939”. En Gil Salinas, R. y Lomba, C. (eds.), Olvidadas y silenciadas. Mujeres artistas en la España contemporánea. Valencia, Universitat de València, pp. 95-128.

CASTRO FLÓREZ, F. (2023). “YO ESTUVE ALLÍ #05 | El entierro del Conde de Orgaz”, EXIT. https://www.youtube.com/watch?v=_Ex2AOmn_Mk

DE DIEGO, E. (2014). “Copista, flâneuse, artista. La profesionalización de las pintoras en el siglo XIX”. En Illán, M. y Lomba, C. (eds.), Pintoras en España, 1859/1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. 29-38.

FORNET, E., “Copistas en el Prado”. Estampa, 325, 31-3-1934, s. p.

GLENDINNING, N. (s. f.). Goya y Lucientes, Francisco de. Museo del Prado: https://www.museodelprado.es/recurso/goya-y-lucientes-francisco-de/4997b179-627f-4680-9612-13a5162b30e0

GONZÁLEZ BLASCO, M. (1999). “Los retos de la historia ante la postmodernidad y las nuevas corrientes historiográficas”. Historia crítica, 18, 87-99.

GREER, G. (2005). La carrera de obstáculos. Vida y obra de las pintoras antes de 1950, trad. María Siguero Rahona. Colmenar Viejo, Madrid, Bercimuel.

HARRIS, E. (s. f.). Velázquez, Diego Rodríguez de Silva y. Museo del Prado: https://www.museodelprado.es/aprende/enciclopedia/voz/velazquez-diego-rodriguez-de-silva-y/264aa37c-c2ac-4690-9b7d-b9eccb5978e9

LÓPEZ, I. (2020). “Una rana gigante, dos limones, un Botero, una megamenina… ¿Qué está pasando en la Plaza de Colón?”. El País.

VASARI, G. (2013). Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos, ed. Ana Ávila. Madrid, Cátedra.

Published

2025-11-04

How to Cite

Dávila Mata, Maite. “Women, Art And Copying: Analysis Of Documents From The Prado Museum Archive On 20th-Century Hispanic-American Female Painters”. Cuadernos De Investigación Filológica, Nov. 2025, doi:10.18172/cif.7036.

Issue

Section

Articles