Notes On A Repertoire: José Manuel Corredoira Viñuela, "Comedia Auriburlesca: Postilas"
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.7145Keywords:
postilas, critical glosses, footnotes, critical editions, comedias burlescas, classical Spanish theaterAbstract
A detailed review of the repertoire of postilas compiled by José Manuel Corredoira Viñuela in an unusual philological research format: an extensive scholarly compendium of about two thousand critical glosses that supplement, expand, or meticulously rectify the footnotes of forty-four critical editions of comedias burlescas from the Golden Age, published by twenty specialists since 1998. All aspects of the book are analyzed: its structure, methodology, sources, and results. Aside from minor observations, the overall outcome is very positive, since it is clear that this new study will be a very useful tool for editors and researchers of classical Spanish theater.
Downloads
References
ALEMÁN, M. (1983). Guzmán de Alfarache (ed. F. Rico). Barcelona, Planeta [1966].
ALLAIGRE, C.; COTRAIT, R. (1979). “‘La escribana fisgada’: estratos de significación en un pasaje de La pícara Justina”. En Hommage des hispanistes français a Noël Salomon. Barcelona, Laia, pp. 24-47.
ALVITI, R. (2022). “La renegada de Valladolid, comedia burlesca de Francisco Antonio de Monteser, Antonio de Solís y Diego de Silva: tiempo, espacio y puesta en escena”. Criticón, 144, 111-134. https://doi.org/10.4000/criticon.21400
ALZIEU, P., JAMMES, R. y LISSORGES, Y. (1975). Floresta de poesías eróticas del Siglo de Oro. Toulouse, France-Ibérie Recherche / Université de Toulouse-Le Mirail.
ARELLANO AYUSO, I. (1984). Poesía satírico burlesca de Quevedo. Pamplona, Eunsa [reed. 2003].
ARELLANO AYUSO, I. (1985). “En torno a la anotación filológica de textos áureos y un ejemplo quevediano: el romance «Hagamos cuenta con pago»”. Criticón, 31, 5-43.
ARELLANO AYUSO, I. (1995). Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid, Cátedra.
ARELLANO AYUSO, I. (1995). “La comedia burlesca y los géneros breves”. En Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid, Cátedra, pp. 641-659.
ARELLANO AYUSO, I. (1998). Comentarios a la poesía satírico burlesca de Quevedo. Madrid, Arco Libros.
ARELLANO AYUSO, I. (2000). Diccionario de los autos sacramentales de Calderón. Kassel, Edition Reichenberger.
ARELLANO AYUSO, I. (2011). Repertorio de motivos de los autos sacramentales de Calderón. Pamplona, Universidad de Navarra.
ARELLANO AYUSO, I. (2012). El ingenio de Lope de Vega. Escolios a las Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos. Nueva York, IDEA.
ARELLANO AYUSO, I. (2020a). “Apostillas metacríticas a las Rimas de Tomé de Burguillos de Lope de Vega”. Criticón, 139, 231-266.
ARELLANO AYUSO, I. (2020b). “Estudio”. En El Parnaso español de F. de Quevedo. Madrid, RAE.
ARELLANO AYUSO, I. (2025). “A modo de prólogo. La comedia burlesca y la ludopatía de José Manuel Corredoira Viñuela”. En Comedia auriburlesca: Postilas, Alcalá de Henares, pp. 12-19.
ARELLANO AYUSO, I. y CAÑEDO FERNÁNDEZ, J. (coords.) (1987). Edición y anotación de textos del Siglo de Oro: actas del Seminario Internacional para la Edición y Anotación de Textos del Siglo de Oro. Pamplona, Universidad de Navarra.
ASENSIO, E. (1976). La España imaginaria de Américo Castro. Barcelona, El Albir.
AZORÍN (1948). Una hora de España. Madrid, Espasa.
BERGMAN, H. E. (1965). Luis Quiñones de Benavente y sus entremeses. Madrid, Castalia.
BLECUA, A. (1983). Manual de crítica textual. Madrid, Castalia.
BORGES, J. L. (1941). “Las alarmas del doctor Américo Castro”. En La peculiaridad lingüística rioplatense y su sentido histórico. Buenos Aires, Losada, pp. 37-48.
CELA, C. J. (1974). Diccionario secreto. Madrid, Alianza.
CERVANTES, M. de (1998). Don Quijote de la Mancha (dir. F. Rico). Barcelona, Crítica.
CERVANTES, M. de (2001). Novelas ejemplares (ed. J. García López). Barcelona, Crítica.
CHAMORRO, M.ª I. (2002). Tesoro de villanos. Barcelona, Herder.
CHEVALIER, M. (1992). Quevedo y su tiempo: la agudeza verbal. Barcelona, Crítica.
CORREDOIRA-VIÑUELA, J. M. (2021). “Apostillas al Teatro completo de Quevedo”. La Perinola, 25, 153-194.
CORREDOIRA-VIÑUELA, J. M. (2024). “El Lazarillo explicado a los eruditos (con sencillez)”. Odisea cultural (11-10-2024).
CORREDOIRA-VIÑUELA, J. M. (2021). Memorias, apariencias y demasías (prol. J. Canavaggio). Zaragoza, Libros del Innombrable.
COSTARELLI, R. E. (2025). “José Manuel Corredoira Viñuela, Comedia auriburlesca: Postilas”. Cuadernos de literatura, Revista de estudios lingüísticos y literarios, 27, 1-2.
COVARRUBIAS OROZCO, S. de (1995). Tesoro de la lengua castellana o española (ed. Felipe C. R. Maldonado). Madrid, Castalia.
DELGADO COBOS, I. (1992). “Algunos cultismos en la picaresca del Siglo de Oro: Cultismos en La pícara Justina”. En Bartol, J. A., García Santos, J. F., de Santiago Guervós, F. J., Bustos Tovar, E. (coords.), Estudios filológicos en homenaje a Eugenio de Bustos Tovar. Salamanca, Universidad, vol. I, pp. 221-234.
DEVOTO, D. (1989). “Notomías”. Bulletin hispanique, 91.1, 169-229.
DEVOTO, D. (1991). “Con la música a otras partes”. Bulletin hispanique, 93.2, 261-342.
FERNÁNDEZ DE AVELLANEDA, A. (2000). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha (ed. L. Gómez Canseco). Madrid, Biblioteca Nueva.
FERNÁNDEZ GÓMEZ, C. (1962). Vocabulario de Cervantes. Madrid, RAE.
FONTECHA, C. (1941). Glosario de voces comentadas en ediciones de textos clásicos. Madrid, CSIC.
FRENK, M. (1990). “Contra devoto”. Criticón, 49, 7-19.
GARCÍA LORENZO, L. (1994). “Procedimientos cómicos de la comedia burlesca”. En Arellano, I. y García Ruiz, V. (coords.), Del horror a la risa: los géneros dramáticos clásicos. Kassel, Reichenberger, pp. 89-113.
GIL FERNÁNDEZ, J. (2022). “Pies de lana”. ABC cultural (5-12-2022). https://www.abc.es/cultura/cultural/pies-lana-20221205132851-nt.html
GONZÁLEZ-SARASA, S. (2012). “La producción dramática de Rodrigo de Herrera y Ribera: aproximación a su biografía y repertorio bibliográfico”. eHumanista, 20, 491-510.
GUILLEMONT, M., y REQUEJO-CARRIÓ, M. B. (2007). “De asnos y rebuznos. Ambigüedad y modernidad de un diálogo”. Criticón, 101, 57-87.
GUTIÉRREZ CARBAJO, F. (2014). “Recreaciones teatrales de la pasión. Tercera diferencia sobre la muerte de José Manuel Corredoira”. Epos: Revista de filología, 30, 195-214.
GUTIÉRREZ CARBAJO, F. (2024). “Corredoira o el extravío de la lucidez”. República de las letras (25-6-2024). https://republicadelasletras.acescrito res.com/2024/06/25/7499/
HERNÁNDEZ ALONSO, C. y SANZ ALONSO, B. (2002). Diccionario de germanía. Madrid, Gredos.
HOLGUERAS PECHARROMÁN, D. (1989), “La comedia burlesca: estado actual de la investigación”. En Huerta Calvo, J., Den Boer, H. y Sierra Martínez, F. (eds.), El teatro español a fines del siglo XVII. Historia, cultura y teatro en la España de Carlos II, Diálogos hispánicos de Amsterdam, 8.3, pp. 467-480.
HUERTA CALVO, J. (dir.) (2000). “La comedia burlesca del siglo XVII: la muerte de valdovinos, de Jerónimo de Cáncer (edición y estudio)”. Cuadernos para la investigación de la literatura hispánica, 25, 101-164.
LESO (1993). Glosario de voces anotadas (coords. R. Jammes y M.-T. Mir). Madrid, Castalia.
LÓPEZ DE ÚBEDA, F. (1977). La pícara Justina (ed. A. Rey Hazas). Madrid, Editora Nacional.
LÓPEZ DE ÚBEDA, F. (2012). La pícara Justina (ed. D. Mañero Lozano). Madrid, Cátedra.
LÓPEZ DE ÚBEDA, F. (2011). La pícara Justina (ed. L. Torres). Madrid, Castalia.
MADROÑAL, A. (2000). “Glosario de voces comentadas relacionadas con el vestido, el tocado y el calzado en el teatro español del Siglo de Oro”. En de los Reyes Peña, M. (dir.), El vestuario en el teatro español del Siglo de Oro. Cuadernos de teatro clásico, 13-14, 229-301.
MANERO SOROLLA, P. (1990). Imágenes petrarquistas en la lírica española del Renacimiento. Repertorio. Barcelona, PPU.
MÁRQUEZ VILLANUEVA, F. (1983). “La identidad de Perlícaro”. En Homenaje a José Manuel Blecua. Madrid, Gredos, pp. 423-432.
NABOKOV, V. (2002). Lolita (trad. F. Roca). Madrid, El País.
PEDROSA, J. M. (1994). “Notas y adendas al Corpus de la antigua lírica popular hispánica (siglos XV a XVII) de M. Frenk (y apostillas a dos reseñas de D. Devoto)”. Anuario de letras, 32, 209-250.
PERIÑÁN, B. (2006). “Disparate y comedia burlesca”. En Arellano, I. y Roncero, V. (coords.), Demócrito áureo: los códigos de la risa en el Siglo de Oro. Sevilla, Renacimiento, pp. 213-232.
PINA, M. de (2002). La mayor hazaña de Carlos IV (ed. del Seminario de Estudios Teatrales). Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica, 27, 431-475.
QUEVEDO, F. de (2020). Parnaso español (ed. I. Arellano). Madrid, RAE.
QUEVEDO, F. de (1993). Prosa festiva completa (ed. C. C. García Valdés). Madrid, Cátedra.
QUEVEDO, F. de (1993). La vida del Buscón (ed. F. Cabo). Barcelona, Crítica.
RODRÍGUEZ LÓPEZ-VÁZQUEZ, A. (1989). Reseña de “Ignacio Arellano Ayuso, Jesús Cañedo Fernández, coords., Edición y anotación de textos del Siglo de Oro”. Castilla, 14, 164-167.
RONCERO, V. (2015). “Reseña de I. Arellano, El ingenio de Lope de Vega. Escolios a las «Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos» (Nueva York, IDEA/IGAS, 2012)”. Hipogrifo, 3.1, 277-281.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, A. (2020). “Reseña de I. Arellano (ed.), Félix Lope de Vega Carpio, Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos (Madrid, Iberoamericana, 2019)”. Arte nuevo. Revista de estudios áureos (monográfico “Sonido y sentido en la literatura del Siglo de Oro”), 7, 327-340.
SERRALTA, F. (1976). “Comedia de disparates”. Cuadernos Hispanoamericanos, 311, 450-461.
SERRALTA, F. (1980). “La comedia burlesca: datos y orientaciones”. En Risa y sociedad en el teatro español del Siglo de Oro. París, CNRS, pp. 99-129.
SERRALTA, F. (2004). “Sobre disparate y comedia burlesca en el teatro de Lope”. Criticón, 92, 171-184.
TIRSO DE MOLINA (1999), El burlador de Sevilla (ed. H. Brioso). Madrid, Alianza.
VITSE, M. (1980). “Salas Barbadillo y Góngora: burla e ideario de la Castilla de Felipe III”. Criticón, 11, 5-142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Héctor Brioso Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License





