La frontera que nos une : proyecto para educar al bárbaro, México, 1807
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.1657Keywords:
New Spain, borderbands, educational project, missions, franciscansAbstract
Strongly influenced by the enlightened ideas that were making their rounds throughout the Spanish American colonies toward the end of the 18th Century, and due to the contact with European missionaries from Asia, a Franciscan friar took it upon himself to design a project for a Mission School for Indian children from the Internal Provinces of New Spain. The same school was to provide education for children from China and other Asian nations. This article revises the reasons that sustained the friar’s ambitious project, and the social and historical background that justified it. One of its principal aspects centered on the contact between the different cultures and the benefits that would be obtained by it. The invasion of Spain by Napoleon and the colonial efforts to gain independence from the mother country endangered the project, but the initiative was a reflection of a real need to educate and civilize the Barbarian.Downloads
References
BOCCARA, Guillaume. “Rethinking the Margins/Thinking from the Margins: Culture, Power, and Place on the Frontiers of the New World”. Identities: Global Studies in Culture and Power 10 (2003), pp. 59-81.
BRADING, D. A. Church and State in Bourbon Mexico. The Diocese of Michoacán, 1749-1810. Cambridge, Cambridge University Press, 2002.
CORVERA POIRE, Marcela. “Estudio histórico de la familia de franciscanos descalzos en la provincia de San Diego de México, s. XVI-XX”. Tesis para optar al grado de doctorado en Historia, Universidad Complutense de Madrid, 1995.
ESPINOSA, Isidro Félix de. (1746) Crónica de los Colegios Apostólicos de Propaganda Fide en la Nueva España. Luis Gómez Canedo, ed., Washington, Academy of American Franciscan History, 1964.
GRUZINSKI, Serge. La colonización de lo imaginario. Sociedades indígenas y occidentalización en el México español, siglos XVI-XVIII. México, Fondo de Cultura Económica, c1988, 1991.
HILLOCK, Laura. Para Civilizar al Bárbaro. Un Colegio de Misiones en el Virreinato Novohispano Tardío. Santiago. Publicaciones del Archivo Franciscano 97 (2007).
JOVELLANOS, Melchor Gaspar. “Memoria sobre educación pública”. Obras Escogidas II. Madrid, Espasa-Calpe, 1935, pp. 51-174.
LETONDAL, Claudio Francisco. Relación de las tribulaciones de los fieles y de las necesidades del sagrado ministerio para conservar la semilla de la Fe y propagarla en las partes orientales de la Asia. Dedicada a la gloriosísima patrona universal de la América Septentrional la Santísima Virgen de Guadalupe, Nuestra Señora. México, Imprenta de Don Mariano de Zúñiga y Ontiveros, 1804.
MALVIDO MIRANDA, Elsa. “La guerra contra las momias en la Nueva España. El siglo XVIII, jesuitas, franciscanos, autoridades seculares e inquisición”. Chungará (Arica) 32-2 (julio 2000), pp. 199-205.
MÁRQUEZ CARRILLO, Jesús. “Instituciones educativas, proyecto social y comunidades científicas en Puebla, 1765-1835”. Revista Mexicana de Investigación Educativa 1-2 (julio-diciembre 1996), pp. 461-478.
MARTÍ, Marc. “La idea de felicidad en el pensamiento de Jovellanos”. Brocar: Cuadernos de Investigación histórica 25 (2001), pp. 137-148.
MONCADA MAYA, Omar. “Una descripción de las Provincias Internas de la Nueva España a finales del siglo XVIII. La descripción del ingeniero militar Juan de Pagazaurtundúa”. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales 436 (2003). Disponible en: http://www.ub.es/geocrit/b3w-436.htm.
NAVARRO GARCÍA, Luis. “Los intendentes de las Provincias Internas de Nueva España”. Temas Americanistas 19 (2007), pp. 51-73.
O’CROULEY, Pedro Alonso. (1774) A Description of The Kingdom of New Spain. Translated and edited by Sean Galvin. San Francisco, John Howell Books, 1972.
OSANTE, Patricia. “Estrategia colonizadora en el Nuevo Santander, siglo XVIII”. Estudios de Historia Novohispana 30 (enero-junio 2004), pp. 17-44.
PAGDEN, Anthony. The Fall of Natural Man. The American Indian and the Origins of Comparative Ethnology. Cambridge, Cambridge University Press, c1982, 1990.
RICARD, Robert. The Spiritual Conquest of Mexico. An Essay on the Apostolate and the Evangelizing Methods of the Mendicant Orders in New Spain: 1523-1572. Berkeley, University of California Press, 1966.
ROIG, Arturo Andrés. “Momentos y corrientes del pensamiento humanista durante la época de la colonia hispanoamericana: Renacimiento, barroco e Ilustración”. Revista de Filosofía (Universidad de Chile) XXI-XXII (diciembre 1983), pp. 55-83.
TANCK DE ESTRADA, Dorothy. “The Escuelas Pías of México City, 1786-1820”. The Americas XXXI-1 (July 1974), pp. 51-71.
TANCK DE ESTRADA, Dorothy. Pueblos de indios y educación en el México colonial, 1750-1821. México, El Colegio de México, 1999.
TANCK DE ESTRADA, Dorothy. La educación ilustrada, 1786-1836: educación primaria en la Ciudad de México. 2ª. ed. México, El Colegio de México, c1984, 2005.
VOLTAIRE. Candide ou l’Optimisme. Paris, Pocket, 2004.
WEBER, David. Barbaros: Spaniards and their Savages in the Age of Enlightenment. New Haven, Yale University Press, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License