Making peace. The representation of the embrace gesture in art as an exemplary tool and emotional support in the construction of community peace narratives
DOI:
https://doi.org/10.18172/brocar.5230Keywords:
History of peace, embrace in visual culture, peace images, symbols of peaceAbstract
The embrace is one of the symbolic gestures that we historically associate with the concept of peace. Its presence in Western visual culture has served, in some cases, as an icon of reconciliation between opposing sides and as an image to illustrate the end of war. In this text we reflect on this issue through the approach to different artistic manifestations that have as protagonist the action of the embrace, analyzing its symbolic variations and its uses as an exemplary tool and emotional support for the whole population after a certain conflict.
Downloads
References
BAYAS FLORES, Charlene Sthephanie: Diseño de un producto histórico cultural en la ciudad de Guayaquil [Tesis Doctoral], Guayaquil, Universidad de Guayaquil, 2015, http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/88/1/T-ULVR-0073.pdf [consultado 21/09/2021]
CHASTEL, Andre: El gesto en el arte, Madrid, Siruela, 2004.
DARWIN, Charles: La expresión de las emociones en el hombre y los animales (1ª ed. 1872), Valencia, F. Sempere, 1902.
DAVIS, Flora: La comunicación no verbal, Madrid, Alianza, 2004.
DÍEZ JORGE, María Elena: "La expresión estética de la paz en la historia", en Francisco A. MUÑOZ MUÑOZ y Mario LÓPEZ MARTÍNEZ (coords.): La Historia de la Paz. Tiempos, espacios y actores, Granada, Universidad, 2000, pp. 359-397.
DÍEZ JORGE, Elena: El arte mudéjar: expresión estética de una convivencia, Granada, Instituto de la Paz y los Conflictos, Universidad de Granada, 2001.
DÍEZ JORGE, Elena: “Monuments publics commémorant la Paix. Le cas espagnol, de la fin du XIXe siècle jusqu’ànos jours”, Cahiers de la Mediterranée, vol. 91, (2015), pp. 139-163. DOI: https://doi.org/10.4000/cdlm.8141
DÍEZ JORGE, Elena, MIRÓN, María Dolores y SÁNCHEZ ROMERO, Margarita: “Mujeres y paz en los inicios de la historia occidental” en MARÍA DOLORES MIRÓN (coord.): Arqueología y género, Granada, Universidad, 2005, pp. 421-439.
EDSFORTH, Roland (ed.): A cultural history of peace, vol. 1-6, London, Bloomsbury Academic, 2020. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474206969
ESTEVA-GRILLET, Roldán: “Las artes plásticas venezolanas en el centenario de la independencia, 1910-1911”, Historia Mexicana, 60 (2010), pp. 301-368.
FERGUSON, George: Signs and symbols in Christian art, New York, Oxford University Press, 1961.
GOMBRICH, Ernst H.: “Ritualized expression and gesture in art”, Phill. Trans. B., 251 (1966), London, Warburg Institute, pp. 393-401, https://doi.org/10.1098/rstb.1966.0025 [consultado 21/09/2021] DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.1966.0025
GUTIÉRREZ VIÑUALES, Rodrigo: Monumento conmemorativo y espacio público en Iberoamérica, Madrid, Cátedra, 2004.
HARIMAN, Robert y LUCAITES, John Louis: “The Time Square Kiss: Iconic Photography and Civic Renewal in U.S. Public Culture”, The Journal of American History, 94 (2007), pp. 122-131, https://doi.org/10.2307/25094781 [consultado 21/09/2021] DOI: https://doi.org/10.2307/25094781
HEGEL, Friedrich: Fenomenología del Espíritu (1ª ed. 1807), Valencia, Pre-textos, 2006.
LÍGIA PRADO, María: “Repertorios de imágenes y construcciones de imágenes nacionales en el Cono Sur (1870-1920)” en María Eliza LINHARES BORGES et al. (coords.): La fabricación visual del mundo atlántico 1808-1940, Castellón, Universitat Jaume I, 2010, pp. 49-63.
MACÍAS VILLALOBOS, Cristóbal: “Aproximación al simbolismo animal de Picasso y sus posibles referentes clásicos”, Euphrosyne, 38 (2010), pp. 447-460, https://doi.org/10.1484/J.EUPHR.5.124704 [consultado 21/09/2021] DOI: https://doi.org/10.1484/J.EUPHR.5.124704
MORRIS, Desmond: Posturas. El lenguaje corporal en el arte, Barcelona, Blume, 2020.
MUÑOZ, Francisco y LÓPEZ MARTÍNEZ, Mario (eds.): Historia de la paz: tiempos, espacios y actores, Granada, Instituto de la Paz y los Conflictos, Universidad de Granada, 2000.
OLAY, Inmaculada (coord.): Genovés. Obra: 1965-1992, Gijón, Caja de Ahorros de Asturias, 1992.
PANOFSKY, Erwin: Estudios sobre iconología, Madrid, Alianza, 2001.
PEASE, Allan: El lenguaje del cuerpo, Barcelona, AMAT, 2010.
PÉREZ, Pilar: “Regresa el Topetón, la muestra de hermandad entre franciscanos y dominicos”, El sol de Puebla, 27 de septiembre de 2018, https://www.elsoldepuebla.com.mx/local/regresa-el-topeton-la-muestra-de-hermandad-entre-franciscanos-y-dominicos-puebla-2028267.html [consultado 11/08/2021]
PÉREZ VEJO, Tomás: Pintura de historia e identidad nacional en España [Tesis Doctoral], Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2002.
PIZARRO CORTÉS, Carolina: “Los cuerpos de la patria. O´Higgins, San Martín y Bolívar en la representación contemporánea”, Confluencia. Revista de cultura y literatura, 13 (2015), pp. 40-54. DOI: https://doi.org/10.1353/cnf.2015.0007
PORQUERES GIMÉNEZ, Bea: “El abrazo de María e Isabel o La Visitación. Del afecto y el apoyo entre mujeres”, Investigaciones feministas, 4 (2013), pp. 133-154, https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41881 [consultado 21/09/2021] DOI: https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41881
REVEES, Audrey: “Kisses at the memorial: affective objects, US militarism and feminist resistance at sites of wartime memory”, Critical Military Studies, 6 (2020), pp. 306-322, https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1686900 [consultado 23/09/2021] DOI: https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1686900
RUBIO POBES, Coro: “Guerra y memoria (la destrucción del acta del convenio de Vergara en 1873)”, Sancho el sabio. Revista de cultura e investigación vasca, 19 (2003), pp. 205-226.
VALCÁRCEL, Amelia: La memoria y el perdón, Barcelona, Herder, 2010. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9jztp
VILLACRÉS, Jorge W.: “La entrevista de Bolívar y San Martín en Guayaquil. Precursora de las actuales conferencias cumbres internacionales”, Estudios de derecho, 42 (1983), pp. 111-120, https://revistas.udea.edu.co/index.php/red/article/view/332880/20788880 [consultado 21/09/2021]
WARBURG, Aby: El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Madrid, Alianza, 2005.
WOHLFEIL, Rainer: “Las alegorías de la paz de la fachada occidental del Palacio de Carlos V”, Cuadernos de la Alhambra, 31-32 (1995-1996), pp. 161-188.
Biblia de Jerusalén, Bruselas, Desclée de Brouwer, 1967.
WOLF, Charlotte: Psicología del gesto, Barcelona, Luis Miracle Editor, 1954.
WONG CHAUVET, Daniel: “Del caos al orden. Guayaquil y su desarrollo urbano”, Ciudades. Revista del Instituto Universitario de Urbanística de la Universidad de Valladolid, 9 (2005-2006), pp. 179-192, https://revistas.uva.es/index.php/ciudades/article/download/1645/1399 [consultado 23/09/2021] DOI: https://doi.org/10.24197/ciudades.09.2005.179-192
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Belén Feijoó Valencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License