The presence of Cervantes’s traces in the farcical cycle of Federico García Lorca

Authors

  • Marta Cobo Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.2657

Keywords:

Entremés, Cervantes, Lorca, farce, freedom, tradition

Abstract

Along his life, Federico García Lorca declared several times his debt with the Golden Age Theatre, especially with the entremeses or short plays of Miguel de Cervantes. The entremeses become, in the hands of the playwright from Granada, the root of which shape can be given to the framework in which farcical cycle is spun. The Cervantes’s entremeses appeared as a source of characters, subject matters and human tones with which the poet writes three farces in which aims to reintroduce traditional subject matters to build up a mythical, universal and timeless space that becomes the world’s mirror which stifles those individuals who stay out of what was established by society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLARDYCE, N. (1977). El mundo de Arlequín. Estudio crítico de la Commedia dell’arte, Barcelona: Barral.

ASENSIO, E. (1971). Itinerario del entremés. Madrid: Gredos.

ASENSIO, E. (1981). “Introducción” en Entremeses (Miguel de Cervantes). Madrid: Castalia.

BAJTIN, M. (1974). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Barcelona: Seix Barral.

CANAVAGGIO, J. (1983). “García Lorca ante el entremés cervantino” en El teatro menor en España a partir del siglo XVI. Actas del Coloquio celebrado en Madrid, 20-22 de mayo de 1982. Madrid: CSIC. (Anejos de la Revista Segismundo, 5).

CARDINALI, A. (1998). “Introducción” en Títeres de Cachiporra. Tragicomedia de don Cristóbal y la señá Rosita (Federico García Lorca). Madrid: Cátedra.

CERVANTES, M. de (2000). Entremeses. Madrid: Cátedra.

CERVANTES, M. de (2005). Novelas Ejemplares. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

FERNÁNDEZ CIFUENTES, L. (1986). García Lorca en el teatro: la norma y la diferencia. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

FERNÁNDEZ CIFUENTES, L. (1992). “El viejo y la niña: tradición y modernidad en el teatro de García Lorca” en El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). (Coord. Dru Dougherty y María Francisca Vilches de Frutos). Madrid: CSIC-Fundación Federico García Lorca.

GARCÍA LORCA, F. (1996). Obras Completas II. Teatro. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

GARCÍA LORCA, F. (1992). Retablillo de don Cristóbal y doña Rosita. Aleluya popular basada en el viejo y desvergonzado guiñol andaluz (versión inédita de Buenos Aires) (ed. Mario Hernández). Granada: Diputación Provincial de Granada.

GARCÍA LORCA, F. (1997). Obras Completas III. Prosa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

GARCÍA LORCA, F. (1990). Federico y su mundo. Madrid: Alianza.

HERNÁNDEZ, M. (1982). “Una criatura quijotesca: La zapatera prodigiosa (Cervantes, Falla, García Lorca)”. Teatro en España 10: 46-53.

HUERTA CALVO, J. (1995). El nuevo mundo de la risa. Estudios sobre el teatro breve y la comicidad en los Siglos de Oro. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta editor.

HUERTA CALVO, J. (ed.) (2008). Historia del teatro breve en España. Madrid, Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563491

JOSA FERNÁNDEZ, L. (2003). “De farsa humana eterna… Federico García Lorca y Cervantes” en Theatralia. El teatro de Miguel de Cervantes ante el IV Centenario. Pontevedra: Mirabel.

PERAL VEGA, E. J. (2001). Formas del teatro breve español en el siglo XX (1892-1939). Madrid: Fundación Universitaria Española.

PERAL VEGA, E. J. (2004). “Morir y matar amando: Amor de don Perlimplín con Belisa en su jardín”. Arbor 699-700: 691-702. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2004.i699/700.604

SPADACCINI, N. (2000). “Introducción” en Entremeses (Miguel de Cervantes). Madrid: Cátedra.

UCELAY, M. (2005). “Introducción”, Amor de Don Perlimplín con Belisa en su Jardín. Madrid: Cátedra.

Published

2014-12-11

How to Cite

Cobo, M. “The Presence of Cervantes’s Traces in the Farcical Cycle of Federico García Lorca”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 40, Dec. 2014, pp. 27-42, doi:10.18172/cif.2657.

Issue

Section

Articles