Rosalía Pipaón, in "La de Bringas" (1884): a well-cut diamond
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.4360Keywords:
Galdosian ability, polyhedral characters, ambition, appearances, mesocracy, La de BringasAbstract
The ability of Galdós to create polyhedral characters is evident in the case of Rosalía Pipaón, in La de Bringas (1884). The present article tries to demonstrate the ability of the novelist to offer to the reader the different faces that conform the personality of Rosalía. Galdós´skill to cut, as an expert goldsmith, the angles and edges of this diamond ‒ Rosalía – amazes us. Undoubtedly Galdós provides us readers, trough the actions, attitudes, behaviors, judgments, opinions and criteria of Bringas´ wife, with a global vision of that mesocracy of “I want and I can not”. Rosalía, rebellious and ambitious female, is transformed into a perfect kaleidoscope, whose mirror game allow us to know the pretentions of that middle class plunged into appearances.
Downloads
References
ALDARACA, B. (1983). “The Revolución of 1868 and the Rebelión of Rosalía Bringas”. Anales Galdosianos. Año XVIII: 49-52.
ARRIAGA FLÓREZ, M. (2006). Mujeres, espacio y poder. Sevilla: Acribe.
BACHELARD, G. (1965). La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.
BLANCO A. y BLANCO AGUINAGA, C. (2007). “Introducción”. La de Bringas. Madrid: Cátedra.
BONET, L (1972). “Estudio Preliminar”, Benito Pérez Galdós. Ensayos de crítica literaria, Barcelona: Península.
CANO JIMÉNEZ, G. (2011). “La de Bringas: una revisión de la Gloriosa dieciséis años después”. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 48.
CASALDUERO, J. (1972). “La caracterización plástica del personaje en la obra de Pérez Galdós: del tipo al individuo”. Anales Galdosianos, Año VII: 19-25.
CASALDUERO, J. (1974). Vida y obra de Galdós. Madrid: Gredos.
CHARMON-DEUTSCH, L. (1985). “La de Bringas and the Politics of Domestic Power”. Anales Galdosianos. Año XX, nº 1: 65-74.
DELGADO, L. E. (1995). “Más estragos que las revoluciones: detallando lo femenino en La de Bringas”. Revista Hispánica Moderna, Año 48, nº 1: 31-42.
FUENTES, V. (1975) “Notas sobre el realismo en Observaciones sobre la novela contemporánea en España”. Anales Galdosianos, Año X: 118-123.
GAOS, V. (1952). “Notas sobre la Técnica de Galdós”. Ínsula, 82.
HOBSBAWM, E. J. (1979). The Age of Capital. New York: Mentor.
GULLÓN, R. (1982). “El mundo de La de Bringas”, en Historia y Crítica de la Literatura de la Literatura Española, Tomo I. Madrid: Crítica: 507-511.
JIMÉNEZ GÓMEZ, C. (1919). “La máscara de Rosalía de Bringas”, en Construcción de los personajes femeninos galdosianos. Vigo: Editorial Académica del Hispanismo: 165-186.
MELLADO, L. A. (2006). “El Camón: espacio de intimidad en La de Bringas”. Alpha, 23: 273-281.
MONTESINOS, J. F. (1969). “Galdós”. Anales Galdosianos, Año, IV (14): 84-196.
ORTEGA Y GASSET, J. (1976). Meditaciones del Quijote. Ideas sobre la novela. Madrid: Espasa-Calpe.
PÉREZ GALDÓS, B. (1975). “Memorias de un desmemoriado”, en Recuerdos y Memorias. F. C. Sainz de Robles, (ed.). Madrid: Tebas.
PÉREZ GALDÓS, B. (1972). “Observaciones sobre la novela contemporánea en España”, en Ensayos de crítica literaria. Laureano Bonet, (ed.). Barcelona: Península: 115-132.
PÉREZ GALDÓS, B. (1897). “La sociedad presente como materia novelable”, en Menéndez Pelayo, Pereda y Pérez Galdós, Discursos leídos ante la Real Academia. Madrid. Est, Tip. de Viuda e Hijos de Tello: 5-29.
PÉREZ GALDÓS, B. (1991) Tormento. Madrid: Alianza.
PÉREZ GALDÓS, B. (2007). La de Bringas. Madrid: Cátedra.
ROJO, L. A. (2003). “La sociedad madrileña en Galdós”, en Discursos leídos en la Real Academia. Madrid: Aguirre.
TUBERT, S. (1997). “Rosalía Bringas: el erotismo de los trapos”. Bulletin of Hispanic Studies, Vol. 74, nº 4: 371-388. DOI: https://doi.org/10.1080/000749097760113132
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License