Aspects of melancholy in the novel "Autumn" by Ali Smith

Authors

  • María Luisa Hernández García Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.4520

Keywords:

Ali Smith, Bachelard, Pauline Boty, Brexit, melancholy, nostalgia, ekphrasis

Abstract

Ali Smith is a great creator of melancholic atmospheres. In her novel Autumn we are submerged in the nostalgia of life by a hundred years old man, Daniel. A nostalgia that acquires political aspects in the young Elisabeth, who is facing the loss of rights and liberties in the Brexit Great Britain. We then reflect on her childhood memories and Daniel’s recurrent nostalgia for his dead sister and the forgotten painter Pauline Boty. These situations are framed by the autumn that hangs over them, but allows the emergence of shades of colour from which the desolate environment can be surmounted. I examine this kaleidoscope of melancholic aspects, which concludes with the modern melancholy, posited by Bartra, and the consideration of the transcription with the ink of melancholy that, as Starobinski says, transforms darkness into light.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luisa Hernández García, Universidad Complutense de Madrid

Maria Luisa Hernández García es Licenciada en Filología Hispánica por la Universidad Complutense de Madrid, en la especialidad de Literatura Hispánica. Ha finalizado el Máster en Estudios Literarios de la UCM con el trabajo “El cielo de Lima de Juan Gómez Bárcena: su poética de la ficción”. Actualmente, se encuentra inscrita en el programa de Doctorado en Estudios Literarios de la UCM, trabajando en la elaboración de una tesis sobre paradigmas temporales en la narrativa de Kurt Vonnegut y Ursula K. Le Guin. Colabora con el grupo de investigación de Teoría y Retórica de la Ficción del Área de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Facultad de Filología de la UCM. Sus intereses se orientan al estudio de la ficción, tanto desde el punto de vista de la teoría literaria como de la literatura comparada.

References

BACHELARD, G. (1965 [1957]). La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica. Trad. E. de Champurcín.

BACHELARD, G. (2011 [1960]). La poética de la ensoñación. México. Fondo de Cultura Económica. Trad. I. Vitale.

BARTRA, R. (2019 [2017]). La melancolía moderna. Valencia: Pre-Textos.

DICKENS, Ch. (2006 [1859]). Historia de dos ciudades. Madrid: Cátedra. Ed. P. Hidalgo. Trad. J. J. Zaro.

HUXLEY, A. (2013 [1932]). Un mundo feliz. Madrid: Cátedra. Ed. y trad. J. I. Gómez López.

JOYCE, J. (1977 [1914]). “Los muertos”. Dublineses. Barcelona: Círculo de Lectores. Trad. G. Cabrera Infante. 167-214.

LE GUIN, U. K. (2008 [1971]). The Lathe of Heaven. New York: Scribner.

MACHADO, A. (1977 [1912]). Campos de Castilla. Madrid: Taurus.

MINOT, S. (2014). “Forty Portraits in Forty Years: Photographs by Nicholas Nixon”. The New York Times Magazine. 3 oct. <https://www.nytimes.com/interactive/2014/10/03/magazine/01-brown-sisters-forty-years.html>

OVIDIO (2005 [8 d.C.]). Metamorfosis. Madrid, Alianza Editorial. Trad. A. Ramírez Verger.

RIFFATERRE, M. (2000 [1994]). “La ilusión de écfrasis”. Literatura y pintura. Madrid: Arco Libros. Ed. Antonio Monegal. Trad. C. Besa. 161-183.

SHAKESPEARE, W. (2016 [1612]). La tempestad. Madrid: Alianza Editorial. Trad. M. Astrana Marín.

SMITH, A. (1986). Stalemate. Edinburgh: E. Festival Fringe.

SMITH, A. (1988). The Dance. Edinburgh: E. Festival Fringe.

SMITH, A. (1989). Trace of Arc. Edinburgh: E. Festival Fringe.

SMITH, A. (19901). Amazons. Cambridge: Footlights.

SMITH, A. (19902). Comic. Edinburgh: E. Festival Fringe.

SMITH, A. (1995). Free Love and Other Stories. London: Virago.

SMITH, A. (1997). Like. New York: Harcourt.

SMITH, A. (1999). Other Stories and Other Stories. London: Penguin Books.

SMITH, A. (20011). Hotel World. London: Penguin Books.

SMITH, A. (20012). The Seer. London: Faber and Faber.

SMITH, A. (2003). The Whole Story and Other Stories. London: Penguin Books.

SMITH, A. (20051). Just. Edinburgh: E. Festival Fringe.

SMITH, A. (20052). The Accidental. London: Hamish Hamilton.

SMITH, A. (2007). Girl Meets Boy. Edinburgh: Canongate Books.

SMITH, A. (2008). The First Person and Other Stories. London: Hamish Hamilton.

SMITH, A. (2011). There But For The. London: Penguin Books.

SMITH, A. (2012). Artful. London: Penguin Books.

SMITH, A. (20131). The Story of Antigone (Save the Story). London: Pushkin Children's Books.

SMITH, A. (20132). Shire. North Hykeham: Full Circle Editions.

SMITH, A. (2014). How to Be Both. London: Penguin Books.

SMITH, A. (2015). Public Library and Other Stories. London: Penguin Books.

SMITH, A. (2016). Autumn. London: Penguin Books.

SMITH, A. (2017). Winter. London: Penguin Books.

SMITH, A. (2019). Spring. London: Penguin Books.

STAROBINSKI, J. (2016 [2012]). La tinta de la melancolía. México: Fondo de Cultura Económica. Trad. A. Merlín.

The Museum of Modern Art. (2018). “Nicholas Nixon/C. C./Boston/1983”. MoMA. Features and perspectives on art and culture. Web. <https://www.moma.org/collection/works/47362?artist_id=4315&locale=es&page=1&sov_referrer=artist>

WikiArt.org. (s/f). “Pauline Boty”. WikiArt Enciclopedia de Artes Visuales. Web. <https://www.wikiart.org/es/pauline-boty>

Published

2020-12-23

How to Cite

Hernández García, M. L. “Aspects of Melancholy in the Novel ‘Autumn’ by Ali Smith”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 48, Dec. 2020, pp. 85-95, doi:10.18172/cif.4520.

Issue

Section

Articles