Conrado del Campo (1878-1973) and his conception of the lyric drama in "The end of Don Álvaro" (1910)
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.4627Keywords:
Conrado del Campo, romantic drama, lyrical theater, national operaAbstract
The present paper is focused on one of the issues that most clearly show the fruitful relationship that can exist between romantic drama and lyric theater, when the dramatic text is the source of inspiration for both the libretto and the score of a homonymous opera. Such is the case of the drama of the Duke of Rivas, Don Alvaro or the force of fate (1835) and the opera composed by Conrado del Campo, The end of Don Alvaro (1910).
Conrado del Campo, one of the most important Spanish opera composers of the early twentieth century, was able to discover in the musical elements existing in the dramatic text of D. Ángel Saavedra, the germ of his first opera. Thus, through the intelligent combination of Wagnerian musical postulates with the passion ingredients of late-Romantic drama, he illuminated his own model of national opera, always linked to the singular elements of Spanish folklore.Downloads
References
BARBA, Marina (2013). La música y el drama romántico español (1841-1844). Tesis doctoral Universidad Complutense de Madrid.
BERRY, Mark (2015). “Richard Wagner´s revolution: music drama against bourgeois opera”, Focal Blog, April, 8, .
BUSQUETS, Loreto (1989). “Estructuras musicales del ‘Don Álvaro’”, Revista de Literatura 102, 433-461.
CALVO SOTELO, José (1915). El Debate, 19.05.1915.
DEL CAMPO, Conrado (1911). “Estreno de esta noche”. España Nueva, 04.03.1911.
DEL CAMPO, Conrado (1911). “Impresiones del autor”. Revista Musical, 3, 1: 9.
DEL CAMPO, Conrado (1932). “Importancia social de la música y la necesidad de insistir en su cultivo en España”, Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Discurso de ingreso (06.06.1932). Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1932.
DEL CAMPO, Conrado (1910). “Carta de Del Campo a Carlos Fernández Shaw”, La saga Fernández Shaw y el teatro lírico. Fundación Juan March (Madrid: 21.09.1910). Código; CSS-AE-XIX.32.
DEL CAMPO, Conrado (1910). “Carta de Del Campo a Carlos Fernández Shaw”, La saga Fernández Shaw y el teatro lírico. Fundación Juan March (Madrid: 31.02.1910). Código: C-XIV-31.
DEL CAMPO, Conrado (1910). “Carta de Del Campo a Carlos Fernández Shaw”, La saga Fernández Shaw y el teatro lírico. Fundación Juan March (Madrid: 14.05.1910). Código: C-XIV-29.
EGIDO, Aurora (2012). “Las trampas de la libertad en La fuerza del sino y La forza del destino”. Revista de Literatura 147 (Madrid: 2012): 249-276. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2012.348
EL CABALLERO DEL CISNE (1911). “Los estrenos de anoche. Teatro Real”. El final de Don Álvaro, El Debate, 05.03.1911.
E. L. G. (1911). “El estreno de anoche”. Teatro Real. El final de Don Álvaro, El País, 05.03.1911.
FERNÁNDEZ SHAW, Carlos (1911). El final de Don Álvaro. Drama lírico en dos actos. Imprenta G. Velasco, Madrid, 8-9.
FERNÁNDEZ SHAW, Carlos. “Los libros de ópera española”, La saga Fernández Shaw y el teatro lírico. Fundación Juan March (Madrid). Código: CFS-830.
FERNÁNDEZ SHAW, Carlos. “Los asociados que suscriben”, La saga Fernández Shaw. Fundación Juan March, Madrid, Signatura: CFS-83C.
FERNÁNDEZ SHAW, Carlos. Shaw y el teatro lírico. Fundación Juan Mach, Madrid. Signatura: CFS-83-C.
FERREIRO CARBALLO, David (2017). “A teoría de tópicos musicais: un exemplo de aplicación na obra lírica de Conrado del Campo (1878-1953) e as suas posibilidades para a música galega”. CUT TIME, Revista de Musicas do CMUS Profesional de Vigo 1: 8-21.
FERREIRO CARBALLO, David (2018). “Spanish opera at the crossroads: Conrado del Campoˊs El finde Don Álvaro”. Abstract, MMRC, University of Kansas, (Kansas, 21-22, September, 2018).
FERREIRO CARBALLO, David (2018). “La identidad lírica de Conrado del Campo en los retablos de Víctor Espinós”. Cuadernos de Música Iberoamericana 31: 157-180. DOI: https://doi.org/10.5209/CMIB.62291
FESSER, Joaquín (1911). El final de Don Álvaro, El Correo, 05.03.1911.
GRACIA IBERNIS, Luis (1995). Ruperto Chapí. Instituto Complutense de Ciencias Musicales, Madrid, 231.
HEINE, Christiane, (2002). “El magisterio de Conrado del Campo en la Generación del 27: el caso de Salvador Bacarisse y Ángel Martín Pompey”, en Música española entre dos guerras (1914-1945). (Ed. Javier Suárez Pajares). Granada: Archivo Manuel de Falla. 99-13.
MANRIQUE DE LARA, Manuel (1911). El final de Don Álvaro, El Mundo, 05.03, 1911.
MARTÍNEZ RUIZ, José (1916). “Rivas y Larra”. Razón social del Romanticismo en España. Madrid: Renacimiento.
MILLINGTON, Barry et al. (2009). “Zurich Essays”, Grove music on line, Wagner family 2009. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.29760.
PRIETO MARUGÁN, José (2912). El teatro lírico de Carlos Fernández Shaw. Madrid: Ediciones Orto.
SAAVEDRA, Ángel de (2010). Don Álvaro o la fuerza del sino. Alberto Sánchez (ed.). Madrid: Cátedra.
SÁNCHEZ, Alberto (2010). “Introducción”. Don Álvaro o la fuerza del sino, Duque de Rivas. Madrid: Cátedra.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Víctor (2010). “Resonancias tristanescas en la ópera española: wagnerismo en las óperas de Conrado del Campo”. Anuario Musical 65, 145-170. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2010.65.116
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Víctor (2005). “Análisis de las primeras óperas de Conrado del Campo: entre Wagner y el nacionalismo”. Revista de Musicología 28, 764-773. DOI: https://doi.org/10.2307/20798100
VERDI, Giuseppe (1862). La forza del destino. Libretto in quattro atti, di J. M. Piave. Milano, Regio Establecimiento.
WAGNER, Richard. 1984 (1852). “Opera und Drama”. Klaus Kropfinger (ed.). Stuttgart: Reclam.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License