Clearing incognites about "The nail" (1853) by Pedro Antonio de Alarcón (1833-1891): Police story or romantic novel
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5113Keywords:
Detective story, Poe, Alarcón, rationality, romance novelAbstract
This collaboration aims at shedding light on a controversy that literary criticism has been dealing with to this day: is El clavo (1853) by Pedro Antonio de Alarcón a detective story that follows in the footsteps of Edgar Allan Poe as inventor of the genre or is it a romantic novel in the fashion of the times? Through a complete contrastive analysis between the Alarconian text and Poe’s The Murders in the rue Morgue (1841), we come to the conclusion that Alarcón does not follow the guidelines set by Poe, since the protagonist of his narrative does not resort to the “discourse of rationality” nor to the deductive method to find the solution to the crime reported.
Our study makes it clear that while Detective C. Auguste Dupin keeps the reader on tenterhooks with the suspense and intrigue emanating from his actions, Judge Zarco puts sentimental matters before detective investigation.Downloads
References
ALARCÓN Y ARIZA, P. A. de (1877). Belleza, Bondad y Verdad del Arte. Madrid, Imprenta a cargo de Víctor Saiz.
ALARCÓN Y ARIZA, P. A. de (1883). “Edgar Poe: carta a un amigo”, en Juicios artísticos y literarios. Madrid, Imprenta de A. Pérez Dubrull, pp. 107-118.
ALARCÓN Y ARIZA, P. A. de (1943). “Novelas cortas. Tres series o tomos”, en Historia de mis libros. Madrid, Ediciones Fax, pp. 3-38.
ALAS, L. “Clarín” (1881). Solos de Clarín. Madrid, Alfonso Carlos Hierro, editor.
ARISTÓTELES (1954). La Poética. Traducción de Valentín García Yebra. Madrid, Gredos.
BAQUERO GOYANES, M. (1949). “El término cuento en el siglo XIX”, en El cuento español en el siglo XIX. Revista de Filología Española, Anejo L, 48-49.
BAQUERO GOYANES, M. (1992). El cuento español: del romanticismo al realismo. Madrid, CSIC.
BADOS CIRIA, C. (2008). Novela policiaca (VII), El clavo, de Pedro Antonio de Alarcón, en Rinconete, Centro Virtual Cervantes. <http://www.cvc.es/elrinconete/anteriores/diciembre_08>
BORGES, J. L. (1942). Observación final. Sur 92.
BORGES, J. L. (1980). Borges oral. Barcelona, Brugera.
COLMEIRO, J. F. (1994). La novela policiaca española: teoría e historia crítica. Barcelona, Anthropos.
CORTINEZ, V. (1995). “De Poe a Borges: la creación del lector policial”. Revista hispánica moderna, 48, 127-136.
DE ALARCÓN Y ARIZA, P. A. (1877). Belleza, Bondad y Verdad del Arte. Madrid, Imprenta a cargo de Víctor Saiz.
DOMÉNECH, C. y A. NOYA (2020). “Una Jael ajusticiada: Gabriela Zahara del Valle en El clavo, de Pedro Antonio de Alarcón”. Hispanic Studies Review, 4(2), 56-68.
ENGLEKIRK, J. E. (1934). Edgar Allan Poe in Hispanic Literature. New York, Instituto de las Españas.
GÓMEZ, LÓPEZ-QUIÑONES, L. (2011). “The creative worlds of Edgar Allan Poe and Pedro Antonio de Alarcón”. El Genio Maligno. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales 9.
HALLIBURTON, D. (1987). “The Tales”, en Carlson, E. W. (ed.), Critical Essays of Edgar Allan Poe. Boston, G. K. Hall and Company, pp. 133-138.
IVIZATE GONZÁLEZ, A. M. (2014). “Edgar Allan Poe, Aristóteles y la filosofía de la composición”. Letralia, 293, 20/01/2014. <http://www.letralia.com293/ensayo02.htm>
KENNEDY, J. G. (1975). “The Limits of Reason. Poe's Deluded Detectives”. American Literature, 17(2), 184-190. DOI: https://doi.org/10.2307/2925480
LANDEIRO, R. (2001). El género policiaco en la historia de la literatura española del siglo XIX. Alicante, Universidad de Alicante.
MARTÍNEZ KLEISER, L. (1943). D. Pedro de Alarcón, un viaje por el interior del alma y a lo largo de su vida. Madrid, V. Suárez.
MATTEWS, J. B. (1966). “Poe and the Detective Story”, en Carlson, Eric W. (ed.), The Recognition of Edgar Allan Poe, Ann Arbor, University of Michigan, pp. 81-93.
PARDO BAZÁN, E. (1886). “Apuntes Autobiográficos”, en Los Pazos de Ulloa. Barcelona: Daniel Contezo y Cia (eds.), pp. 5-92.
POE, E. A. (1856). “Filosofía de la composición”. Graham´s Magazine, 28(4), 163-167.
POE, E. A. (1987). Ensayos y críticas. Traducción, introducción y notas de Julio Cortázar. Madrid, Alianza.
POE, E. A. (2009). “Los crímenes de la calle Morgue”, en Cuentos, 1. Traducción de Julio Cortázar. Madrid, Alianza.
RIGAL ARAGÓN, M. (2010). “La narración policiaca. El nacimiento de un género”, en Bravo Castillo, J. (ed.), Grandes hitos de la historia de la novela euroamericana, Vol. II. Madrid, Cátedra, pp. 963-1107.
RIGAL ARAGÓN, M. (2011), “La ciencia del raciocinio”, en Los legados de Poe. Madrid, Síntesis, pp. 37-60.
RÍO, A. del (1963). Historia de la Literatura Española, Vol. II. New York, Rinehart and Winston.
RÍOS, L. de los (2011). “Introducción”, en Pedro Antonio de Alarcón. La Comendadora, El clavo y otros cuentos. Madrid, Cátedra.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, A. (1991). “Algunos artículos inéditos de Pedro Antonio de Alarcón”, en Espinar Moreno, M. (ed.), Procceding of the I Centenario de Pedro Antonio de Alarcón (1891-1991). Guadix, Excmo. Ayuntamiento de Guadix, Caja General de Ahorros de Granada, pp. 13-121.
ROSEMBLAT, M. L. (1977). Lo fantástico y lo detectivesco. Aproximaciones comparativas a la obra de Edgar Allan Poe. Caracas, Monte Ávila Editores.
SÁNCHEZ PALENCIA, Á. (1996). “Catarsis en la Poética de Aristóteles”. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 13, 127-147.
SHAW, D. L. (1981). Historia de la Literatura Española, Siglo XX. Barcelona, Ariel.
UNDURRAGA, F. de (2011). “Relato policial y crimen que lo habita”. Revista Chilena de Literatura, 78, 29-48. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22952011000100002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License