Bad handwriting in Sara Mesa’s narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5180

Keywords:

Crisis, narrative, Sara Mesa, 21st Century, Spanish Literature

Abstract

Sara Mesa has been considered as one of the most promising and established young writers of the 21st century’s first decades. Her narrative, sober and ethically engaged, raises issues of great validity such as people’s freedom, human being’s loneliness, childhood as a cruel stage, the inability to communicate or abuses of power. The main purpose of this article is to study how her novels and tales deal with the connections between social control and individual freedom, and specifically how those tensions are shown by a particular view of language and human communication.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Ripoll Sintes, Universitat de Barcelona - Serra Húnter P.

Profesora agregada de Literatura Española en el Departamento de Filología Hispánica de la Universidad de Barcelona

References

AUGÉ, M. (1993). Los no lugares. Una antropología de la sobremodernidad. Madrid, Gedisa.

AZANCOT, N. (2016). “Sara Mesa: ‘Si algún día escribo algo realmente bueno, será dentro del cuento’”. El Cultural (22 enero 2016). <https://www.elcultural.com/revista/letras/Sara-Mesa-Si-algun-dia-escribo-algo-realmente-bueno-sera-dentro-del-cuento/37525> (Acceso 8 enero 2021)

BUTLER, J. (2016). “Rethinking Vulnerability and Resistance”, en Butler, J. et al. (eds.), Vulnerability in resistance. Durham, NC, Duke University Press, pp. 12-27. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11vc78r.6

DÍAZ NAVARRO, E. (2019a). “Los continentes y las poblaciones de nuestros sueños: la niñez en Mala letra de Sara Mesa”. En Celma Valero, M. P. y Morán Rodríguez, C. (coords.), La verdadera patria: infancia y adolescencia en el relato español contemporáneo. Frankfurt-Madrid, Iberoamericana, pp. 157-170. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964568885-009

DÍAZ NAVARRO, E. (2019b). Ensayos sobre narrativa española (1989-2018). Frankfurt-Madrid, Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964569301

ENCINAR, M. Á. (2016). “Dominio, sumisión y dependencia: motivos recurrentes en las obras de Pilar Adón y Sara Mesa”. Ínsula, 835-836, 19-22.

EUSEBIO, C. de (2019). “Sara Mesa: ‘Me gusta la lengua como aliada’”. Cuadernos Hispanoamericanos, 828, 64-71.

GARCÍA, N. S. (2019). “Casi y el Viejo: en busca de un (no) lugar. La relación espacio-identidad en Cara de pan de Sara Mesa”. Esferas Literarias, 2, 103-118. DOI: https://doi.org/10.21071/elrl.vi2.12109

LLADOSA, R. (2017). “La distopía de Sara Mesa”. Heraldo de Aragón (23 marzo 2017), 4.

LOREY, I. (2015). State of Insecurity. Government of the Precarious. New York, Verso.

MBEMBE, A. (2011). Necropolítica. Santa Cruz de Tenerife, Melusina.

MESA, S. (2007). Este jilguero agenda. Madrid, Devenir.

MESA, S. (2009). No es fácil ser verde. León, Everest.

MESA, S. (2010). El trepanador de cerebros. Huesca, Tropo Editores.

MESA, S. (2012). Cuatro por cuatro. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2015). Cicatriz. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2016). Mala letra. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2017). Un incendio invisible. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2018). Cara de pan. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2019). Silencio administrativo. Barcelona, Anagrama.

MESA, S. (2020). Un amor. Barcelona, Anagrama.

PARDO, C. (2020). “Servidumbre voluntaria”. El País (12 septiembre 2020). <https://elpais.com/cultura/2020/09/11/babelia/1599836975_814625.html> (Acceso 8 enero 2021)

POZUELO YVANCOS, J. M. (2018). “La novelística de Sara Mesa”. Turia: Revista cultural, 128, 25-32.

POZUELO YVANCOS, J. M. (2020). “Espléndidamente incómoda”. ABC. Cultural (19 septiembre 2020). <https://www.abc.es/cultura/cultural/abci-sara-mesa-esplendidamente-incomoda-202009230041_noticia.html> (Acceso 8 enero 2021).

RÓDENAS, D. (2020). “Cercada por el enemigo”. El Periódico (23 septiembre 2020).

RODRÍGUEZ FISCHER, A. (2015). “Conocimiento y corrupción”. El País (20 Abri 2015). <https://elpais.com/cultura/2015/04/16/babelia/1429182975_382605.html> (Acceso 8 enero 2021)

RODRÍGUEZ RIVERO, M. (2020). “Un amor y algunas bernardinas”. El País (29 agosto 2020). <https://elpais.com/cultura/2020/08/27/babelia/1598545402_414668.html> (Acceso 8 enero 2021)

SEOANE, A. (2020). “Sara Mesa: ‘Si la escritura es reductible a una explicación, es errónea’”. El Cultural (2 septiembre 2020). <https://elcultural.com/sara-mesa-si-la-escritura-es-reductible-a-una-explicacion-es-erronea> (Acceso 8 enero 2021)

SNOEY, C. (2016), “Mala letra / Cicatriz”. Otra parte (20 octubre 2016). <https://www.revistaotraparte.com/literatura-iberoamericana/mala-letra-cicatriz/> (Acceso 8 enero 2021)

SNOEY, C. (2018). “Cara de pan”. Otra parte (13 diciembre 2018). <https://www.revistaotraparte.com/literatura-iberoamericana/cara-de-pan/> (Acceso 28 agosto 2021)

UNAMUNO, M. de (2007). “La ideocracia”. En Senabre, R. (ed.), Obras Completas VIII. Ensayos. Madrid, Fundación José Antonio de Castro, pp. 323-332.

Published

2021-12-22

How to Cite

Ripoll Sintes, B. “Bad Handwriting in Sara Mesa’s Narrative”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 50, Dec. 2021, pp. 113-31, doi:10.18172/cif.5180.

Issue

Section

Articles