Baroque "occasionality" in Antonio de Zamora's "Angélica and Medoro" (1722)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5271

Keywords:

Antonio de Zamora, baroque opera, Louis I of Spain, Philip V, historical-political interpretation, Angelica y Medoro

Abstract

This article aims to study the process of creation of the Antonio de Zamora’s opera Angélica y Medoro (1722) as a celebration of the wedding of Prince Luis de Bourbon. It will be essential to pay attention to the historical-political circumstances that motivated the piece and the symbolic dimension that some characters have in the plot. This process will make it possible to extract three meanings from the study of the baroque "occasionality": the need for a peaceful attitude and concord with the rest of the European kingdoms –especially with France—, avoiding the mistake of waging wars for personal interests (invasion of Sardinia and Sicily) and the desire for the good government of the future king (Louis I), based solely on love for his people and a sense of responsibility.

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Author Biography

Jordi Bermejo Gregorio, Universidad Internacional de Catalunya / Institut del Teatre

Jordi Bermejo Gregorio (1988) es doctor en Filología Hispánica (2015). Ha impartido como profesor en la Facultad de Filología de la Universitat de Barcelona y, actualmente, en la Facultad de Humanidades de la Universitat Internacional de Catalunya, así como también en la ESAD de Barcelona (Institut del Teatre). Ha publicado multitud de artículos de investigación y ediciones críticas (Antonio de Zamora, Torres de Villarroel, Tirso de Molina, José Cadalso). Sus dos principales líneas de investigación han sido el estudio del teatro musical barroco y sus relaciones políticas y el teatro español de inicios del siglo XVIII.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Bermejo Gregorio, J. “Baroque "occasionality" in Antonio De Zamora’s ‘Angélica and Medoro’ (1722)”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 50, Dec. 2021, pp. 23-39, doi:10.18172/cif.5271.

Issue

Section

Articles