The scenic caricature as an alternative to moratinian didactism
The case of "Los figurones literarios" (1804), by María Rosa Gálvez
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5377Keywords:
caricature, comedy of customs, illustration, neoclassicismAbstract
When criticism labels María Rosa Gálvez de Cabrera (1786-1806) as a mere imitator of Moratinian neoclassical dramas, it relegates her to a subsidiary position that does not do full justice to this Malaga playwright. In this collaboration we are working to put an end to that common place. And we do it through a contrastive analysis of two comedies: Los figurones literarios (1804), by Gálvez and La comedia nueva o el café, by Moratín. The result of this analysis shows that Gálvez has the skillful and insightful use of caricature to illuminate comedies and set them free from the tutelage of neoclassical drama, while at the same time approaching pre-romantic sentimental comedy.
Downloads
References
ANDIOC, R. (2001). “Introducción” a La familia a la moda, de María Rosa Gálvez. Salamanca, Plaza Universitaria, Universidad de Salamanca, Grupo de Estudios del Siglo XVIII.
ANDIOC, R, (2010). “Introducción” a El sí de las niñas, La comedia nueva o el café. Madrid, Austral.
ANÓNIMO, (1801). “Un loco hace ciento”. El Memorial Literario, 11.11.1801.
BORDIGA, GRINSTEIN, J, (2003). La rosa trágica de Málaga. Vida y obra de María Rosa Gálvez. Anejos Dieciocho, 3, Virginia, The University of Virginia.
DE JOVELLANOS, M. (1986). Espectáculos y diversiones públicas. Ed. José Lage, Madrid, Cátedra.
ESTABLIER PÉREZ, H, (2006). “Una dramaturga feminista para el siglo XVIII: la obra de María Rosa Gálvez de Cabrera en la comedia de costumbres ilustrada”. Dieciocho, 29 (2), 179-203.
FRANKLIN LEWIS, E. (1996). “The Tearful Reunion of Divided Feminity in María Rosa Gálvez´s Neoclassic Theater”. Letras Peninsulares, 9 (2-3), 201-216.
FERNANDEZ ARIZA, M. C. (2012). “Contenidos temáticos de la obra de María Rosa Gálvez”. BRAE, 161, 247-264.
FERNÁNDEZ DE MORATIN, L. (2010). La comedia nueva o el café. Madrid, Austral.
GÁLVEZ DECABRERA, M. R. (1803), Carta, Archivo Histórico Nacional, Sección de Estado, Legajo 3229. Expediente 5.
GÁLVEZ DE CABRERA, M. R. (1804). Los figurones literarios, Obras Poéticas. Vol. I, Madrid, Imprenta Real.
GÁLVEZ DE CABRERA, M. R. (1804) “Advertencia”. Obras Poéticas, Vol. II, Madrid, Imprenta Real.
GÁLVEZ DE CABRERA, M. R. (1805). Réplica, Variedades de Ciencias, Literatura y Artes. Madrid, IV, 25, 359-360.
GARCÍA GARROSA, M. J. (2008). “La creación literaria femenina en el siglo XVIII: un estado de la cuestión”. Cuadernos de Historia Moderna, Anejo VI, 203-219.
KAILOHUTO RUDAT. E. M. (1986). “María Rosa Gálvez y la defensa del teatro neoclásico”. Dieciocho, Hispanic Enlightenment, 9 (1-2), 238-246.
LAFARGA MADUELL, F. (1988). La traducción española del teatro francés (1700-1835). Vol. II. Catálogo de Manuscritos, Barcelona, Publicaciones de la Universidad de Barcelona.
PERINAT, A. y M. I. MARRADES (1986). Mujer, prensa y sociedad en España (1800-1939), Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
QUITANA, M. J. (1805). “Reseña a Obras Poéticas”. Variedades de Ciencia, Literatura y Arte, Madrid, II. 3, pp. 159-161.
RÍOS CARRATALÁ, J. A. (1997). “María Rosa Gálvez”, en Historia de la Literatura. Madrid, Espasa-Calpe, pp. 539-541.
SERRAMO Y SANZ, M. (1975). Apuntes para una biografía de escritoras española (1401-1883). Madrid, Atlas.
WANDOR, M. (1986). Carri on, Understudies: The Theater and Sexual Politics. London, Routledge and Kegan Paul.
WHITAKER, D. S. (1988). “Los figurones literarios, de Rosa Maria Gálvez as an Enligtenment response to Moratín´s La comedia nueva”. Dieciocho. Hispanic Enligtenment and Literary Theory, 11, 3-14.
WHITAKER, D, S. (1992). “La mujer ilustrada como dramaturga: el teatro de Rosa María Gálvez”. Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitarias, pp. 1551-1559.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Víctor Cantero García Cantero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License