The idealization of pain

Leopoldo Alas and Arthur Schopenhauer. Two clarinian stances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5494

Keywords:

Leopoldo Alas, Schopenhauer, pain, aesthetics, metaphysics

Abstract

This paper aims at analyzing the convergences, divergences and influence of Arthur Schopenhauer on Leopoldo Alas “Clarín” in two phases of the latter’s literary and intellectual career. Critics of Alas have focused on this subject; however, this study intends to take it further by means of examining the function of human suffering in Alas’ aesthetic beliefs. In order to shed light on the basic principle behind this theme, Alas’ journalistic work has been analyzed, specifically the articles dealing with philosophical matters. This hermeneutical implement helps to set the fundamental premises of Alas’ philosophical thought and to ascertain his initial alignment. Also, this article contends that Schopenhauer played a major role in Alas' Spiritualism of the 1890s. The philosopher’s theory of pain is a key component of Alas’ aesthetics. This article strives to determine the artistic foundation of this major theme in the author's work, which has a metaphysical purpose.

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Author Biography

Fernando Villarreal Barajas, Investigador independiente

Mi nombre es Fernando Villarreal Barajas. Nací en la Ciudad de México en 1979. Soy Licenciado en Lengua y Literaturas Hispánicas por la Universidad Nacional Autónoma de México, Maestro en Literatura y Cultura Europea por la Universidad de Cambridge y Doctor en Letras por la Universidad Nacional Autónoma de México. Me especializo en el Realismo/Naturalismo español del siglo diecinueve, particularmente en Leopoldo Alas "Clarín" y Benito Pérez Galdós. Mi línea de investigación es la Hermeneútica y Estética, así como un interés secundario en Teoría Crítica, en particular la representación del pueblo revolucionario en las letras españolas.      

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Published

2022-12-01

How to Cite

Villarreal Barajas, F. “The Idealization of Pain: Leopoldo Alas and Arthur Schopenhauer. Two Clarinian Stances”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 51, Dec. 2022, pp. 149-71, doi:10.18172/cif.5494.

Issue

Section

Articles