Two theater proposals against pederasty and cyberbullying:

"Hamelin" by Juan Mayorga and "Grooming" by Paco Bezerra

Authors

  • Noelia López-Souto Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5598

Keywords:

Juan Mayorga, Paco Bezerra, Contemporary Spanish theater, Pederasty, Hamelin, Grooming

Abstract

This article proposes a dialogue between two outstanding names in Spanish contemporary theater, both awarded with the National Prize for Dramatic Literature: the consecrated and renowned playwright Juan Mayorga and the no less powerful voice, although younger, of Paco Bezerra. The first objective is, through a presentation of their trajectories and their dramaturgy, to show common points between them, and secondly, to focus attention on two of their works, Hamelin and Grooming, to learn about their respective treatments of a terrible social scourge such as pederasty or cyberbullying to children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTIME OMIL, M. (2019). Repensar lo común. Madrid, Dykinson.

AZNAR SOLER, M. (2006). “Teatro, política y memoria en ‘El jardín quemado’ de Juan Mayorga”. Anales de la literatura española contemporánea, 31/2, 465-504.

BEZERRA, P. (2022). Velocidad mínima. El teatro viene después. Madrid, La Uña Rota.

BREDEN, S. (2019a). “El jardín quemado de Juan Mayorga: una obra polémica sin estrenar. A examen su hipotético impacto en escena”. En Hitchcock, A. D. y Candyce, L, (eds.), Escenarios de utopía, distopía, y miopía en el teatro contemporáneo de España del siglo XXI. Estados Unidos, Editorial Puentes Dramatúrgicos, pp. 127-140.

BREDEN, S. (2019b). “El jardín quemado by Juan Mayorga: A polemical and unperformed play. An examination of its hypothetical impact on stage”. En Marcillas Piquer, I. y Sansano i Belso, G. (coords.), Dramatúrgies contemporànies per a la igualtat, autories, escenificacions, recepcions: Una visió comparatista. Valencia, Universitat de València, pp. 155-178.

BUERO VALLEJO, A. (1980-1981). “Acerca del drama histórico”. Primer Acto, 187 (diciembre-enero), 18-21.

ESCANDELL MONTIEL, D. (2016). Mi avatar no me comprende. Cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca, Delirio.

EUROPAPRESS (2022). “Paco Bezerra tacha de ‘censura’ la cancelación de su obra en Teatros del Canal y ve ‘irregularidades’ en la decisión”. EuropaPress (Madrid), 30/7/2022. https://www.europapress.es/madrid/

FOUCAULT, M. (1996). De lenguaje y literatura. Barcelona, Paidós.

FUNDACIÓN SGAE (2021). “Paco Bezerra, Premio SGAE de Teatro ‘Jardiel Poncela’ 2021”. En Fundación SGAE. Actividades, 12/11/2021. https://fundacionsgae.org

GARCÍA, R. (2022). “El dramaturgo Paco Bezerra, vetado de un acto del Festival Eñe en una biblioteca pública de la Comunidad de Madrid”. El País, 12/10/2022. https://elpais.com/cultura/

GUTIÉRREZ, T. (2018). “El compromiso social y político en las obras de Juan Mayorga: ‘Hamelin’ y ‘Himmelweg’, teatro contra la barbarie”. En Abello Verano, A., Arciello, D. y Fernández Martínez, S. (eds.), La escritura y su órbita, nuevos horizontes de la crítica literaria hispánica. León, Universidad de León, pp. 245-257.

LLORCA-ABAD, G. (2010). Dictaduras de velocidad. Madrid, Biblioteca Nueva.

LÓPEZ-SOUTO, N. (2013). Juan Mayorga en el teatro contemporáneo español: posmodernidad y singularidad. Trabajo Fin de Máster (inédito), Universidad de Salamanca.

MAYORGA, J. (2005). Hamelin. Madrid, Ñaque.

MAYORGA, J. (2010). “La lengua en pedazos”. En Díaz-Salazar, R., González, T., Mate, R., Mayorga, J. y Ollero, A., Religión y laicismo hoy. En torno a Teresa de Ávila. Barcelona, Anthropos, pp. 113-139.

MAYORGA, J. (2016). Elipses. Ensayos 1990-2016. Madrid, La Uña Rota.

MIGUEL, E. de (2013). De teatro: la preparación del espectador. Kassel, Reichenberger.

MOLANES RIAL, M. (2020). “Prólogo”. En Mayorga, J., Teatro para minutos. Madrid, La Uña Rota, pp. 9-22.

NEGRI, A. y CASARINO, C. (2012). Elogio de lo común: conversaciones sobre filosofía y política. Madrid, Paidós Ibérica.

PASTENA, E. de (2013). “Las fronteras desdibujadas: Hamelin, de Juan Mayorga”. En Cassol, A., Crivellari, D., Gherardi, F. y Taravacci, P. (coords.), Frontiere: soglie e interazioni. I linguaggi ispanici nella tradizione e nella contemporaneità. Trento, Università di Trento, I, pp. 135-155.

PERAL VEGA, E. (ed.) (2015). “Introducción”. En Mayorga, J., Hamelin / La tortuga de Darwin. Madrid, Cátedra, 1-91.

PERAL VEGA, E. (2017). “Violencia, lenguaje y regeneración poética en Juan Mayorga: Hamelin y Reikiavik”. Recherches. Culture et Histoire dans l’Espace Roman, 19, 113-120. DOI: https://doi.org/10.4000/cher.1658

PÉREZ RASILLA, E. (2011). “La escritura más joven. Algunas notas sobre la literatura dramática emergente en España”. Acotaciones, 27, 13-31.

SALEM, D. B. (2018). “Hamelin, de Juan Mayorga: en busca de un espectador activo y de una escenografía verbal”. Gramma, 6, 1-10.

SERUGA, K. (2018). “Internet dramatizado y teatralizado: Grooming de Paco Bezerra”. Itinerarios, 27, 61-76.

TORRES SÁNCHEZ, R. D. (2018). “La infidelidad de los dioses: lenguaje y simulacro en Pierre Klossowski”. Nóesis: Revista de Ciencias Sociales, 53, 159-170. DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.1.8

SPOONER, C. (2014). “Una palabra más [Prólogo]”. En Mayorga, J., Teatro 1989-2014. Madrid, La Uña Rota, pp. 11-24.

VÍLLORA, P. (2022). “Sobre ‘Muero porque no muero’, de Paco Bezerra: una obra penalizada”. República de las letras: revista literaria de la Asociación Colegial de Escritores, 11/11/2022. https://republicadelasletras.acescritores.com/

Published

2023-03-01

How to Cite

López-Souto, N. “Two Theater Proposals Against Pederasty and cyberbullying:: "Hamelin" by Juan Mayorga and ‘Grooming’ by Paco Bezerra”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 52, Mar. 2023, pp. 71-96, doi:10.18172/cif.5598.

Issue

Section

Articles