Two theater proposals against pederasty and cyberbullying:
"Hamelin" by Juan Mayorga and "Grooming" by Paco Bezerra
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5598Keywords:
Juan Mayorga, Paco Bezerra, Contemporary Spanish theater, Pederasty, Hamelin, GroomingAbstract
This article proposes a dialogue between two outstanding names in Spanish contemporary theater, both awarded with the National Prize for Dramatic Literature: the consecrated and renowned playwright Juan Mayorga and the no less powerful voice, although younger, of Paco Bezerra. The first objective is, through a presentation of their trajectories and their dramaturgy, to show common points between them, and secondly, to focus attention on two of their works, Hamelin and Grooming, to learn about their respective treatments of a terrible social scourge such as pederasty or cyberbullying to children.
Downloads
References
ARTIME OMIL, M. (2019). Repensar lo común. Madrid, Dykinson.
AZNAR SOLER, M. (2006). “Teatro, política y memoria en ‘El jardín quemado’ de Juan Mayorga”. Anales de la literatura española contemporánea, 31/2, 465-504.
BEZERRA, P. (2022). Velocidad mínima. El teatro viene después. Madrid, La Uña Rota.
BREDEN, S. (2019a). “El jardín quemado de Juan Mayorga: una obra polémica sin estrenar. A examen su hipotético impacto en escena”. En Hitchcock, A. D. y Candyce, L, (eds.), Escenarios de utopía, distopía, y miopía en el teatro contemporáneo de España del siglo XXI. Estados Unidos, Editorial Puentes Dramatúrgicos, pp. 127-140.
BREDEN, S. (2019b). “El jardín quemado by Juan Mayorga: A polemical and unperformed play. An examination of its hypothetical impact on stage”. En Marcillas Piquer, I. y Sansano i Belso, G. (coords.), Dramatúrgies contemporànies per a la igualtat, autories, escenificacions, recepcions: Una visió comparatista. Valencia, Universitat de València, pp. 155-178.
BUERO VALLEJO, A. (1980-1981). “Acerca del drama histórico”. Primer Acto, 187 (diciembre-enero), 18-21.
ESCANDELL MONTIEL, D. (2016). Mi avatar no me comprende. Cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca, Delirio.
EUROPAPRESS (2022). “Paco Bezerra tacha de ‘censura’ la cancelación de su obra en Teatros del Canal y ve ‘irregularidades’ en la decisión”. EuropaPress (Madrid), 30/7/2022. https://www.europapress.es/madrid/
FOUCAULT, M. (1996). De lenguaje y literatura. Barcelona, Paidós.
FUNDACIÓN SGAE (2021). “Paco Bezerra, Premio SGAE de Teatro ‘Jardiel Poncela’ 2021”. En Fundación SGAE. Actividades, 12/11/2021. https://fundacionsgae.org
GARCÍA, R. (2022). “El dramaturgo Paco Bezerra, vetado de un acto del Festival Eñe en una biblioteca pública de la Comunidad de Madrid”. El País, 12/10/2022. https://elpais.com/cultura/
GUTIÉRREZ, T. (2018). “El compromiso social y político en las obras de Juan Mayorga: ‘Hamelin’ y ‘Himmelweg’, teatro contra la barbarie”. En Abello Verano, A., Arciello, D. y Fernández Martínez, S. (eds.), La escritura y su órbita, nuevos horizontes de la crítica literaria hispánica. León, Universidad de León, pp. 245-257.
LLORCA-ABAD, G. (2010). Dictaduras de velocidad. Madrid, Biblioteca Nueva.
LÓPEZ-SOUTO, N. (2013). Juan Mayorga en el teatro contemporáneo español: posmodernidad y singularidad. Trabajo Fin de Máster (inédito), Universidad de Salamanca.
MAYORGA, J. (2005). Hamelin. Madrid, Ñaque.
MAYORGA, J. (2010). “La lengua en pedazos”. En Díaz-Salazar, R., González, T., Mate, R., Mayorga, J. y Ollero, A., Religión y laicismo hoy. En torno a Teresa de Ávila. Barcelona, Anthropos, pp. 113-139.
MAYORGA, J. (2016). Elipses. Ensayos 1990-2016. Madrid, La Uña Rota.
MIGUEL, E. de (2013). De teatro: la preparación del espectador. Kassel, Reichenberger.
MOLANES RIAL, M. (2020). “Prólogo”. En Mayorga, J., Teatro para minutos. Madrid, La Uña Rota, pp. 9-22.
NEGRI, A. y CASARINO, C. (2012). Elogio de lo común: conversaciones sobre filosofía y política. Madrid, Paidós Ibérica.
PASTENA, E. de (2013). “Las fronteras desdibujadas: Hamelin, de Juan Mayorga”. En Cassol, A., Crivellari, D., Gherardi, F. y Taravacci, P. (coords.), Frontiere: soglie e interazioni. I linguaggi ispanici nella tradizione e nella contemporaneità. Trento, Università di Trento, I, pp. 135-155.
PERAL VEGA, E. (ed.) (2015). “Introducción”. En Mayorga, J., Hamelin / La tortuga de Darwin. Madrid, Cátedra, 1-91.
PERAL VEGA, E. (2017). “Violencia, lenguaje y regeneración poética en Juan Mayorga: Hamelin y Reikiavik”. Recherches. Culture et Histoire dans l’Espace Roman, 19, 113-120. DOI: https://doi.org/10.4000/cher.1658
PÉREZ RASILLA, E. (2011). “La escritura más joven. Algunas notas sobre la literatura dramática emergente en España”. Acotaciones, 27, 13-31.
SALEM, D. B. (2018). “Hamelin, de Juan Mayorga: en busca de un espectador activo y de una escenografía verbal”. Gramma, 6, 1-10.
SERUGA, K. (2018). “Internet dramatizado y teatralizado: Grooming de Paco Bezerra”. Itinerarios, 27, 61-76.
TORRES SÁNCHEZ, R. D. (2018). “La infidelidad de los dioses: lenguaje y simulacro en Pierre Klossowski”. Nóesis: Revista de Ciencias Sociales, 53, 159-170. DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.1.8
SPOONER, C. (2014). “Una palabra más [Prólogo]”. En Mayorga, J., Teatro 1989-2014. Madrid, La Uña Rota, pp. 11-24.
VÍLLORA, P. (2022). “Sobre ‘Muero porque no muero’, de Paco Bezerra: una obra penalizada”. República de las letras: revista literaria de la Asociación Colegial de Escritores, 11/11/2022. https://republicadelasletras.acescritores.com/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Noelia López-Souto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License