Towards a repertoire of Rojas Zorrilla's collaborated comedies
The cases of 'El pleito del demonio con la Virgen' and 'La trompeta del juicio', through stylometry
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5840Keywords:
Rojas Zorrilla, collaborate comedies, Golden Age Theatre, Stilometry, El pleito del demonio con la Virgen, La trompeta del juicioAbstract
The aim of this article is to approach the corpus of collaborative comedies by the Toledo playwright Francisco de Rojas Zorrilla. To this end, we analyse two comedies that have been erroneously attributed to this author in various traditional studies: El pleito del demonio con la Virgen and La trompeta del juicio. New tools in the field of stylometry help us to revise some of these attributions, which have made it possible to undertake this work. The tables of distances resulting from these analyses are presented, as well as other philological questions to determine that Rojas Zorrilla did not participate in these two comedies, which is why they have not been included in the list of comedies in collaboration of the project “The comedies in collaboration of Rojas Zorrilla with other playwrights: stylometric analysis, study and critical edition”. (PID2020-117749GB-C21).
Downloads
References
ALVITI, R. (2017). “El proceso de escritura en colaboración: sincronía y diacronía”. En Matas Caballero (ed.), La comedia escrita en colaboración en el Teatro del Siglo de Oro, Colección Olmedo Clásico, 14. Olmedo (Valladolid), Ediciones Universidad de Valladolid, 15-27.
BARRERA, C. A. (1860). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español, desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Madrid, Rivadeneyra.
CAMPIÓN, M. y CUÉLLAR, Á. (2021). “Discernir entre original y refundición en el teatro del Siglo de Oro a través de la estilometría: el caso de El mejor amigo, el muerto”. Talía. Revista de estudios teatrales, 3, 59-69. https://doi.org/10.5209/tret.74021 DOI: https://doi.org/10.5209/tret.74021
CEREZO, J. y CALVO, J. (2019). “Autoría y estilo. Una atribución cervantina desde las Humanidades Digitales. El caso de La conquista de Jerusalén”. Anales Cervantinos, LI: 231-250. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2019.011 DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2019.011
CIENFUEGOS, G. (2014). “La polémica sobre el dogma de la Inmaculada Concepción y la censura teatral”. Cincinnati Romance Review, 37, 24-44. https://scholar.uc.edu/show/gx41mk41r
COTARELO Y MORI, E. (1911). Don Francisco de Rojas Zorrilla, noticias biográficas y bibliográficas. Madrid, Imprenta de la Revista de Archivos.
CUÉLLAR, Á. y VEGA G. (2017-2023). CETSO. Corpus de Estilometría aplicada al Teatro del Siglo de Oro. https://etso.es
EDER, M., RYBICKI, J. y KESTEMONT, M. (2016). “Stylometry with R: a package for computational text analysis”. R Journal, 8, 1, 107-121. https://journal.r-project.org/archive/2016/RJ-2016-007/RJ-2016-007.pdf DOI: https://doi.org/10.32614/RJ-2016-007
GONZÁLEZ, R. (2014). “Esto es hecho, entre Rojas Zorrilla y Rosete Niño: un caso más de autoría conflictiva”. En Bognolo, A., Barrio de la Rosa, F., Ojeda Calvo, M. V., Pini, D. y Zinato, A. (eds. lit.), Serenísima palabra. Actas del X Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Venecia, 14-18 de julio de 2014), Biblioteca di Rassegna Iberistica, 5, 533-546. https://edizionicafoscari.unive.it/libri/978-88-6969-164-5/
GONZÁLEZ, R. (2015). “Una obra en colaboración de tema histórico: La más hidalga hermosura de Zabaleta, Rojas y Calderón”. En Rouane Soupault, I. y Meunier, P. (dirs.), Tiempo de historia en el teatro del Siglo de Oro: Actas selectas del XVI Congreso Internacional. Aix-en-Provence, Presses Universitaires de Provence. https://books.openedition.org/pup/4702?lang=es DOI: https://doi.org/10.4000/books.pup.4702
GONZÁLEZ, R., CEREZO, U. y VEGA, G. (2007). Bibliografía de Francisco de Rojas Zorrilla. Kassel, Reichenberger.
JULIO, M. T. (2014). “Prólogo a Francisco de Rojas Zorrilla, Los encantos de Medea”. En Marcello, E. E. (coord.), Francisco de Rojas Zorrilla. Obras completas. V. Segunda parte de comedias. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 477-584.
PEDRAZA, F. B. y RODRÍGUEZ CÁCERES, M. (2007). “Prólogo a Francisco de Rojas Zorrilla, Donde no hay agravios no hay celos”. En Marcello, E. E. (coord.), Francisco de Rojas Zorrilla. Obras completas. I. Primera parte de comedias. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 278-415.
PROFETI, M. G. (1997). “El último Lope”. En Pedraza, F. B. y González Cañal, R. (eds.), La década de oro de la comedia española: 1630-1640. Almagro (Ciudad Real), Festival de Almagro-Universidad de Castilla-La Mancha, 11- 39.
RUBIO SAN ROMÁN, A. y MARTÍNEZ CARRO, E. (2006). “Aportación documental a la obra de Rojas Zorrilla”. Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 24, 219-234. https://core.ac.uk/download/pdf/38832741.pdf
URZÁIZ, H. (2002). Catálogo de autores teatrales del siglo XVII. Madrid, Fundación Universitaria Española.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Irene González Escudero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Funding data
-
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2020-117749GB-C21