Approach for an equitable hispanic literary canon
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5922Keywords:
female authors, literary canon, female literary heritage, gender, equity, Hispanic literatureAbstract
As is well known, the Hispanic literary canon exhibits a certain androcentrism by obscuring not only works by female authors, but also the biographies of many writers who are essential to the cultural and historical heritage of our country. So much so that it is now the imperative of specialists to reclaim the legacy of female writers from the inception of the sixth art to the present day. For this reason, the study presented here aims to provide a preliminary analysis of the construction of the Hispanic literary canon, a quantitative and percentage enumeration of women writers mentioned in works of Spanish literary history, and possible list of women writers who could help to redress the inequality in the canon. In conclusion, the purpose of this study is to advocate for the inclusion of women writers in order to create a more equitable literary canon.
Downloads
References
ALBORG ESCARTI, J. L. (1967-1999). Historia de la literatura española. Madrid: Gredos.
BERNAL, B. y FIGAREDO SUÁREZ, E. (2019). Cristalián de España. Huelva: Universidad de Huelva.
BLECUA, J. M. (1943). Historia de la Literatura Española. Zaragoza: Librería General.
BLOOM, H. (1995). El canon occidental. La escuela y los libros de todas las épocas. Barcelona: Anagrama.
BLUE LETTER BIBLE (2024). “κανών”. Blue Letter Bible. https://www.blueletterbible.org/lexicon/g2583/mgnt/mgnt/0-1/
CÁNOVAS SAU, G. (2021). Usos amorosos y arquetipos. Las novelas de María de Zayas, Mariana de Carvajal y Leonor de Meneses. Barcelona: Editorial Digital Feminista Victoria Sau.
CERRILLO TORREMOCHA, P. C. (2013). “Canon literario, canon escolar y canon oculto”. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 23, 17-31.
CORONADO, C. (1852). Poesías de la señorita doña Carolina Coronado. Madrid: Establecimiento Tipográfico del Semanario Pintoresco y de la Ilustración.
DUTTON, B. y RONCERO LÓPEZ, V. (2004). La poesía cancioneril del siglo XV. Antología y estudio. Madrid: Iberoamericana.
FERNÁNDEZ FOLGUEIRAS, E. (2020). “Lo normal y su norma. Sobre la presencia de las mujeres en el canon literario”. En Canon et écrits de femmes en France et en Espagne dans l’actualité. Bristol: Peter Lang, pp. 221-231.
FOWLER, A. (1979). “Genre and the literary canon”. New Literary History, 11, 97-119. DOI: https://doi.org/10.2307/468873
HARRIS, W. V. (1998). “La canonicidad”. En El debate sobre el canon literario. El canon literario. Barcelona: Arco Libros – La Muralla, pp. 37-60.
LLUCH, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha. DOI: https://doi.org/10.18239/arcadia_2003.07.00
MARÍN PINA, M. C. (2009). “Beatriz Bernal, Nicóstrata y la materia troyana en el Cristalián de España”. En Amadís y sus libros. México: Colegio de México, pp. 277-302. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn0b03.15
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL (2022). “Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria”. En BOE, 76, 1-198.
MONTANER FRUTOS, A. (2011). “Factores empíricos en la construcción del canon literario”. Studia Aurea, 5, 49-70. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.19
MORANT, I. (2003). “Mujeres y hombres en la sociedad cortesana. Identidades, funciones, relaciones”. Revista Pedralbes, 23, 347-370.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. y PALACIOS GUTIÉRREZ, E. (2018). “María Rosa de Gálvez”. Real Academia de la Historia. Madrid: Real Academia de Historia. https://dbe.rah.es/biografias/17320/maria-rosa-de-galvez-cabrera
PEDRAZA JIMÉNEZ, F. B. y RODRÍGUEZ CÁCERES, M. (2008). Historia esencial de la literatura española e hispanoamericana. Madrid: EDAF.
PFEIFFER, R. (1981). Historia de la filología clásica. De los comienzos hasta el final de la época helenística. Madrid: Gredos.
REAL ACADEMIA DE ESPAÑA (2023). “Canon”. Diccionario de la Lengua Española. Edición del Tricentenario. Madrid: Real Academia de España. https://dle.rae.es/canon
RODRÍGUEZ CACHO, L. (2009). Manual de Historia de la Literatura española. Barcelona: Castalia.
RODRÍGUEZ CUADROS, E. y HARO CORTÉS, M. (1999). Entre la rueca y la pluma. Novela de mujeres en el Barroco. Madrid: Biblioteca Nueva.
RODRÍGUEZ ORTEGA, D. (2022). “El Siglo de Oro en los manuales de Lengua castellana y literatura para Secundaria: proyectos editoriales ajenos al currículo y la inclusión”. Didáctica. Lengua y Literatura, 34, 171-181. DOI: https://doi.org/10.5209/dill.81363
ROLLE RISSETTO, S. (1998). “Fases evolutivas y vertientes temáticas en la poesía de Carolina Coronado”. MONTEAGVDO, 3, 103-114.
SÁNCHEZ GARCÍA, R. (2019). “Canon escolar poético y pedagogía literaria en Bachillerato. Las escritoras invisibles en los manuales de Literatura”. Pedagogía Social, 33, 43-53. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.03
SERRANO Y SANZ, M. (1903). Apuntes para una biblioteca de escritoras españolas desde el año 1401 al 1833. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
SERRANO Y SANZ, M. (1905). Apuntes para una biblioteca de escritoras españolas desde el año 1401 al 1833. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
SERVÉN DÍEZ, C. (2008). “Canon literario, educación y escritura femenina”. Revista OCNOS, 4, 7-20. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2008.04.01
SULLÀ, E. (1998). El debate sobre el canon literario. El canon literario. Madrid: Arco Libros – La Muralla.
TORRES NEBRERA, G. (2018). “Carolina Coronado Romero de Tejada”. Real Academia de Historia. Madrid: Real Academia de Historia. https://dbe.rah.es/biografias/5064/carolina-coronado-romero-de-tejada
VOX (1982). Diccionario ilustrado Vox Latino–Español, Español–Latino. Barcelona: Bibliograf.
WHETNALL, J. (2006). “Las transformaciones de Petrarca en cuatro poetas de Cancionero: Santillana, Carvajales, Cartagena y Florencia Pinar”. Cancionero General, 4, 81-108.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Álvaro Clavijo Corchero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License