Forms and Functions of the Complementary Elements in "Vida De Santa María Egipciaca" and the "Poema De Santa Oria"
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.6531Keywords:
Hispanic medieval hagiography, Hispanic female characters, complementary elements, Santa María Egipciaca, Santa OriaAbstract
Research on hagiographic texts has had different approaches, but since the 1960s, literary analysis predominated. Initially, these works focused on stories whose main characters were men, which displaced interest in hagiographies starring women. In this article, I propose to show some constants in the 13th century texts starring female figures, in the Vida de Santa María Egipciaca and the Poema de Santa Oria, and the analysis of the forms and functions of the complementary elements, relevant to provide information that determines or unifies the texts, although they do not contribute anything to the fable.
Downloads
References
ALFONSO X (2006). Las Siete Partidas. Madrid, Real Academia de la Historia.
ALVAR, M. (Ed.). (1972). Vida de Santa María Egipciaca. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
ARISTÓTELES (1990). Retórica. Madrid, Gredos.
BARTHES, B. (1970). Introducción al Análisis estructural del relato. Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.
BAÑOS, F. (1989). “Simbología animal en la hagiografía castellana”. En Toro Pascua, M. I. (coord.), Actas del III congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 139-147.
BAÑOS, F. (2003). Las vidas de santos en la literatura medieval española. Madrid, Laberinto.
BELMONTE, M. (2003). Diccionario de mitología. Dioses, héroes, mitos y leyendas. Madrid, Diana.
BERCEO, G. (1981). Vida de Santa Oria. Uría Maqua, I. (Ed.), Madrid, Castalia.
CIRLOT, J. (1992). Diccionario de Símbolos. Barcelona, Labor.
CEA GUTIÉRREZ, A. (1999). “Religiosidad y comunicación interespacial en la Edad Media. Los viajes celestiales en el Poema de Santa Oria”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 54.1, 53-102. https://doi.org/10.3989/rdtp.1999.v54.i1.404
CURTIUS, E. (1955). Literatura europea y Edad Media Latina (I). México, Fondo de Cultura Económica.
DEYERMOND, A. (2007). “Leones y tigres en la literatura medieval castellana”. En López Castro, A. y Cuesta Torre, N. L. (coods.), Actas del XI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (Universidad de León, 20 al 24 de septiembre de 2005). León, Universidad de León, pp. 41-63.
GARCÍA GARCÍA, F. (2009). “El León”. Revista Digital de Iconografía Medieval, 1.2, 33-46.
GARCÍA DE LA BORBOLLA, A. (2000). “El universo maravilloso en la hagiografía castellana”. Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, 47, 335-351.
GARCI-GÓMEZ, M. (1972). “La tradición del león reverente: Glosas para los episodios del Mío Cid, Palmerín de Oliva, Don Quijote y otros”. Kentucky Romance Quarterly, 19.3, 255-284.
GHERARDI, F. (2007). Doppie identità nella narrativa spagnola del Secolo d’Oro. Pisa, ETS Edizioni.
GONZÁLEZ, J. R. (2015). “Las tres virtudes de Santa Oria en clave estructural”. En Alvar Ezquerra, C. (coord.), Estudios de literatura medieval en la península Ibérica. San Millán de la Cogolla, Cilengua, pp. 623-637.
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, R. (1999). “La paloma y sus símbolos en la patrología latina”. Antigüedad y cristianismo, 16, 189-202.
LÓPEZ, A. I. (1998). “Mujeres y familia en la Edad Media”. Historia Crítica, 1.16, 99-115. https://doi.org/10.7440/histcrit16.1998.05
LORING GARCÍA, M. (2001). “Sistema de parentesco: estructuras familiares en la Edad Media”. En Iglesias Duarte, J. I. (coord.), XI Semana de Estudios Medievales. Nájera, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 1-26.
LOZANO-RENIEBLAS, I. (2000). “El encuentro entre aventura y hagiografía en la literatura medieval”. En Sevilla Arroyo, F. y Alvar Ezquerra, C. (coords.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Madrid, Castalia, pp. 161-167.
PAREDES, J. (2012). “Introducción.”. En Paredes, J. (ed.), De lo humano y lo divino en la literatura medieval: santos, ángeles y demonios. Granada, Universidad de Granada, pp. 9-15.
RANGEL PICHARDO, D. (2015). La relación entre la belleza y la virtud en la Vida de Santa María Egipciaca. Tesis de licenciatura. México, Universidad Nacional Autónoma de México.
RIVERA, I. J. (2017) “‘En palonbar criadas’: Monastic Environment and Religious Identity in the Poema de Santa Oria”. Medieval Studies, 33.1, 35-50. https://doi.org/10.1353/ems.2017.0003
ROJAS ZAVALA, C. (2011). “‘De forma et virtute’: Una aproximación al concepto de belleza en la doncella medieval durante el siglo XII”. Revista Electrónica Historias del Orbis Terrarum, 6, 67-90.
TRUJILLO, S. (2019). Yo soy tú, y tú eres yo. Disfraz, metamorfosis y duplicación en los libros de caballerías de Feliciano de Silva. Zaragoza, Universidad de Zaragoza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diana Itzel Nicolle Salinas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License