Wasp's little brain, strange bird: wildlife universe in Lara Moreno's "Piel de lobo"
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.3439Keywords:
zoomorphism, Piel de lobo, Lara Moreno, contemporary novel, animals, 21th CenturyAbstract
This article discusses the wildlife universe in Lara Moreno’s Piel de lobo. Zoomorphisms and narrative games with insects or mammals are frequently used to enhance this work. Piel de lobo is about a way out, loneliness, maternity and the family. It also compares the urban and the rural world as in Por si se va la luz. Lara Moreno’s has an unique writing style -simple and fast-paced descriptions with temporary shifts between present and past- which improves a gloomy story full of secrets portrayed by wasps, wolves, lambs, birds and tigers able to turn into dogs.Downloads
References
ADÓN, P. (2015). Las efímeras. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
ÁLAMO FELICES, F. (2006). “La caracterización del personaje novelesco: perspectivas narratológicas”. Revista Signa (UNED) 15: 189-213. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol15.2006.6133
ANDRES-SUÁREZ, I. (2012). Antología del microrrelato español (1906-2011): El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra.
BENET, J. (2004). Volverás a Región. Barcelona: Destino.
CARRASCO, J. (2013). Intemperie. Barcelona: Seix Barral.
CELA, C. J. (2012). La familia de Pascual Duarte. Barcelona: Austral.
CHAMPEAU, G. (2011). “Carta de navegar por nuevos derroteros” en Nuevos derroteros de la narrativa española actual. (Eds. G. Champeau, J. F. Carcelén, G. Tyras y F. Valls). Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza: 9-19.
COLOMER, Á. (2014). “La literatura vuelve al campo” <http://www.lavanguardia.com/cultura/20140820/54413196729/literatura-campo.html>. (Acceso 27 abril 2018).
DELIBES, M. (2010). Las ratas. Barcelona: Austral.
ENCINAR, A. y GLENN, K. M. (2005). “Introducción” en La pluralidad narrativa. Escritores españoles contemporáneos (1984-2004). (Eds. A. Encinar y K. M. Glenn). Madrid: Biblioteca Nueva: 11-22.
HÖLLDOBLER, B. y WILSON, E. O. (2014). El superorganismo. Belleza y elegancia de las asombrosas sociedades de insectos. Madrid: Katz Editores.
MORENO, L. (2013). Por si se va la luz. Barcelona: Lumen.
MORENO, L. (2016). Piel de lobo. Barcelona: Lumen.
PELLICER, G. y VALLS, F. (Eds.) (2010). Siglo XXI. Los nuevos nombres del cuento español actual. Palencia: Menoscuarto.
PÉRÈS, C. (2011). “La multiplicación de las fronteras en la novela mosaico: Sefarad, de Antonio Muñoz Molina” en Nuevos derroteros de la narrativa española actual. (Eds. G. Champeau, J. F. Carcelén, G. Tyras y F. Valls). Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza: 187-199.
POZUELO YVANCOS, J. M. (2016). “Formas de la distopía: Isaac Rosa, Lara Moreno y Andrés Ibáñez”. Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas 835-836: 8-11.
RODRÍGUEZ, E. (2017). Entrevista “Lara Moreno: Aprendí mucho de la sordidez de Agota Kristof”. Lecturas Sumergidas. <https://lecturassumergidas.com/2017/02/25/lara-moreno-aprendi-mucho-de-la-sordidez-de-agota-kristof/>. (Acceso 10 mayo 2017).
TOMEO, J. (2012). “Bestiario” en Cuentos completos. Barcelona: Anagrama: 27-102.
TOMEO, J. (1998). El canto de las tortugas. Barcelona: Anagrama.
TOMEO, J. (1999). La rebelión de los rábanos. Barcelona: Destino.
TOMEO, J. (2000a). La patria de las hormigas. Barcelona: Anagrama.
TOMEO, J. (2000b) [1987]. El cazador de leones. Barcelona: Anagrama.
TOMEO, J. (2006). La noche del lobo. Barcelona: Anagrama.
VALLS, F. (2011). “Sobre el cuento español actual y algunos nuevos nombres” en Nuevos derroteros de la narrativa española actual. (Eds. G. Champeau, J. F. Carcelén, G. Tyras y F. Valls). Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza: 129-162.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License