Scenic genres of 18th Century Spanish theatre
bibliographic notes for a theoretical revision
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5307Keywords:
Enlightenment, popular theatre, Neoclassical theatre, “theatrical” plays, “simple” playsAbstract
This article offers an approach for a theoretical classification of 18th century Spanish theatrical genres. The starting point is the theatrical fact itself and the scenic configuration of complex plays versus the simple ones. This works as a conditioning fact of the writing of plays based on standardized poetic features. The state of the art is reviewed to present a new classification based on two related criteria: the extension of the piece and its scenography. Thus, a new theoretical proposal is offered for the study of the dramatic literature of the end of the 18th century considering representational features rather than thematic constituents.
Downloads
References
ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (1992). “La teoría dramática en la España del siglo XVIII”. Teatro: Revista de Estudios Teatrales, I, 57-73.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (1995). “Revisando el teatro clásico español: la refundición de comedias en el siglo XIX”. En Pérez-Bustamente Mourier, A. S., Romero Ferrer, A. y Cantos Casenave, M. (coords.), Historia y crítica del teatro de comedias del siglo XIX... y la burquesía también se divierte. El Puerto de Santa María, Fundación Pedro Muñoz Seca, pp. 27-39.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. y LOLO, B. (coords.) (2008). Teatro y música en España. Los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.
ANDIOC, R. (1976). Teatro y sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid, Castalia.
ANDIOC, R. y COULON, M. (2008). Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Madrid, Fundación Universitaria Española.
ANGULO EGEA, M. (2006). Luciano Francisco Comella (1751-1820). Otra cara del teatro de la Ilustración. Universidad de Alicante.
BERBEL RODRÍGUEZ, J. J. (2003). Orígenes de la tragedia neoclásica española (1737-1754). Sevilla, Universidad de Sevilla.
BRETÓN DE LOS HERREROS, M. (1965). Obra dispersa, edición de Juan M. Díez Taboada y Juan Manuel Rozas. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
CALDERONE, A. (2008). “El texto espectacular de los sainetes”. En Álvarez Barrientos, J. y Lolo, B. (coords.), Teatro y música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, pp. 265-288.
CAÑAS MURILLO, J. (1990). “Apostillas a una historia del teatro español del siglo XVIII”. Anuario de Estudios Filológicos, XIII, 53-63.
CAÑAS MURILLO, J. (1994). La comedia sentimental, género español del siglo XVIII. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
CAÑAS MURILLO, J. (2000). Tipología de personajes en la comedia española de buenas costumbres. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
CAÑAS MURILLO, J. (2017). La tragedia neoclásica española. Madrid, Liceus.
CAÑAS MURILLO, J. (2021). Sobre géneros dramáticos en la España de la Ilustración. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
CARNERO, G. (1995). “Introducción al siglo XVIII español”. En Carnero, G. (coord.), Historia de la literatura española. Siglo XVIII (I). Madrid, Espasa Calpe, pp. XIX-LXXVIII.
CARNERO, G. (1997). Estudios sobre teatro español del siglo XVIII. Zaragoza, Universidad de Zaragoza.
COULON, M. (1993). Le sainete à Madrid à l’époque de don Ramón de la Cruz. Université de Pau.
EL SAYED IBRAHIM SOHEIM, E. S. (1992). Don Antonio Valladares de Sotomayor, autor dramático del siglo XVIII. Tesis doctoral dirigida por Emilio Palacios Fernández. Universidad Complutense de Madrid.
ESCALANTE VARONA, A. (2021). Manuel Fermín de Laviano (1750-1801): un autor de la Villa y Corte de Madrid. Madrid, Maia Ediciones/Sociedad Española de Estudios del Siglo XVIII.
FERNÁNDEZ CABEZÓN, R. (1990). Lances y batallas. Gaspar Zavala y Zamora y la comedia heroica. Valladolid, Aceña Editorial.
FERNÁNDEZ GÓMEZ, J. F. (1996a). “El humor y la crítica como elementos didácticos del sainete”. En Sala Valldaura, J. M. (coord.), El teatro español del siglo XVIII, vol. I. Universitat de Lleida, pp. 363-376.
FERNÁNDEZ GÓMEZ, J. F. (1996b). “El sainete y la Ilustración”. En El mundo hispánico en el Siglo de las Luces, tomo I. Madrid, Editorial Complutense, pp. 593-604.
GARCÍA GARROSA, Mª J. (1990). La retórica de las lágrimas. La comedia sentimental española, 1751-1802. Valladolid, Caja Salamanca.
GARRIDO MIÑAMBRES, G. (2010). República poética. Textos programáticos de la literatura española (siglos XVIII y XIX). Madrid, Dykinson.
HERRERA NAVARRO, J. (1996). “Precios de piezas teatrales en el siglo XVIII (Hacia los derechos de autor)”. Revista de literatura, 58 (115), 47-82.
HUERTA CALVO, J. (coord.) (2008). Historia del teatro breve en España. Madrid, Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563491
MCCLELLAND, I. L. (1970). Spanish Drama of Pathos, 1750-1800. I: High Tragedy. II: Low Tragedy. Liverpool, Liverpool University Press.
NARGANES, D. (2010). Luis Moncín y la comedia de moros y cristianos. Madrid, Cultiva.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1988). “El teatro en el siglo XVIII (hasta 1808)”. En Díez Borque, J. Mª (coord.), Historia del teatro en España. II. Siglos XVIII-XIX. Madrid, Taurus, pp. 57-376.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1992). “Las comedias de santos en el siglo XVIII: críticas a un género tradicional”. En Blasco Pascual, F. J., De la Fuente Ballesteros, R., Caldera, E. y Álvarez Barrientos, J. (coords.), La comedia de magia y de santos. Madrid, Júcar, pp. 245-260.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (1998). El teatro popular español del siglo XVIII. Lleida, Milenio.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. (2012). “El teatro popular”. En Farré, J., Bittoun-Debruyne, N. y Fernández, R. (eds.), El teatro en la España del siglo XVIII. Homenaje a Josep Maria Sala Valldaura. Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 159-176.
PÉREZ MAGALLÓN, J. (2015). “Estudio y anexos”. En Fernández de Moratín, L., La comedia nueva y El sí de las niñas. Madrid, Real Academia Española, pp. 173-284.
PRESAS, A. (2015). “No solo ópera. Interacciones generativas en la escena lírica madrileña en la segunda mitad del siglo XVIII”. Cuadernos dieciochistas, 16, 91-123. DOI: https://doi.org/10.14201/cuadieci20151691123
RAFFI-BÉROUD, C. (2001). “Teatro musical o político breve. Siglo XVIII – principio del siglo XIX”. Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, 19, 65-74. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004489257_007
ROMERO FERRER, A. (2015). “La Ilustración y el ‘redescubrimiento’ del pueblo: el sainete y la tonadilla escénica o el teatro como ‘pintura’ de la vida civil y de las costumbres españolas”. En Gimeno Puyol, Mª. D. y Viamonte Lucientes, E. (coords.), Los viajes de la Razón. Estudios dieciochistas en homenaje a María Dolores Albiac Blanco. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 237-247.
ROMERO FERRER, A. (2017), “Notas adicionales sobre costumbrismo y teatro en el siglo XVIII (sobre la construcción y representación del imaginario peninsular)”. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 23, 277-285. DOI: https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2017.i23.016
SALA VALLDAURA, J. M. (1994). El sainete en la segunda mitad del siglo XVIII. La mueca de Talía. Lleida, Universitat de Lleida.
SALA VALLDAURA, J. M. (2005). De amor y política. La tragedia neoclásica española. Madrid, CSIC.
SALA VALLDAURA, J. M. (2010). Caminos del teatro breve del siglo XVIII. Lleida, Universitat de Lleida.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alberto Escalante Varona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License