Gongora "Solitudes" from the standpoint of Philosophical Materialism in the domain of teaching Spanish as a Foreign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.5543

Keywords:

Gongora, Solitudes, Spanish as a Foreign Language, discursive skill, discursive keys and strategies, conceptual structure

Abstract

In the context of teaching and learning Spanish as a Foreign Language (ELE), Gongora Solitudes could be an important tool for developing students’ discursive competence. Based on the above, we will apply this theory to the learning of Gongora’s work, Solitudes, by combining the activities of reception and reading, commenting, composition of texts, critical thinking, with the aim of progressively systematizing the learning of discursive keys and strategies in this context of language teaching and learning. The most characteristic aspects of Gongora poetry should therefore be noted as an important instrument for expressing its significance and conceptual structure, taking into account its educational potential and literary value. The work on the vocabulary, syntax and comprehension tasks of the stanza reading, verses 69-80, of the Second Solitude, by this author, constitutes the way to the attainment of this goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Julián Enríquez, Universidad Politécnica de Valencia

Alumno titulado de Máster Universitario en Lenguas y Tecnología, Universidad Politécnica de Valencia. Departamento de Lingüística Aplicada.

References

ACQUARONI MUÑOZ, R. (2008). La incorporación de la competencia metafórica (CM) a la enseñanza-aprendizaje del español como segunda lengua (L2) a través de un taller de escritura creativa: estudio experimental (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid).

ALONSO, D. (2009). El Polifemo, poema barroco. Atenea (Concepción), (500), 231-249. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/atenea/n500/art_19.pdf [Fecha de acceso: 14-02-2023].

ARRIETA, J. Á. A. (2001). “Góngora y Quevedo a la luz de la metáfora y del símbolo”. En Actas del V Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), 150-160. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/literatura/aiso/pdf/05/aiso_5_017.pdf [Fecha de acceso: 10-04-2014]. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964564894-015

BARCELÓ, E. C. y BARRA, L. B. (2017). “El cortometraje como instrumento para explorar la competencia literaria de los futuros maestros”. En Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo, 2017 (pp. 297-304). Asociación Española de Psicología Conductual AEPC.

BEVERLEY, J. (Ed.). (2014). Soledades, Luis de Góngora. Ediciones Cátedra, 16ª ed.

CABALLERO BONALD, J. M. (2005). “Soledades y otros poemas”. El País. Disponible en: http://elpais.com/diario/2005/03/06/cultura/1110063604_850215.html [Fecha de acceso: 05-05-2014].

CONSEJO DE EUROPA (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas (MCER): aprendizaje, enseñanza y evaluación. Estrasburgo, Consejo de Europa, Departamento de Política Lingüística.

DE MIGUEL SANTOS, C. (2020). “Comprensión de textos literarios para estudiantes extranjeros desde la Crítica de la razón literaria: la cuestión didáctica”. En Hacia una interpretación de la literatura a través de las ciencias desde la “Crítica de la razón literaria” (pp. 199-230). Vigo, Editorial Academia del Hispanismo.

DUARTE, J. E. (2016). “Blanco, Mercedes. Góngora heróico. Las ‘Soledades’ y la tradición épica, Madrid, CEEH, 2012, 444 pp. (ISBN 978-84-15245-22-3)”. La Perinola, 20, 365-388. DOI: https://doi.org/10.15581/017.20.6096

ESTAIRE, S. (2000). Un procedimiento para diseñar unidades didácticas mediante tareas (II). DidactiRed del Centro Virtual Cervantes. Disponible en: https://www.gestionih.com/admin-aula/documentos/1348221397Lectura-Modulo-III-2.pdf [Fecha de acceso: 14-02-2023].

GONZÁLEZ NIETO, L. (2001). Teoría lingüística y enseñanza de la lengua (Lingüística para profesores). Madrid, Cátedra.

GONZÁLEZ ROVIRA, J. (2005). Soledades y otros poemas de Luís de Góngora. Madrid, Santillana.

INSTITUTO CERVANTES (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid, Biblioteca Nueva, vol. 3.

MAESTRO, JESÚS G. (2017). Crítica de la razón literaria: una Teoría de la Literatura científica, crítica y dialéctica. Tratado de investigación científica, crítica y dialéctica sobre los fundamentos, desarrollos y posibilidades del conocimiento racionalista de la literatura. Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2022, 10ª ed. digital definitiva disponible en línea: https://criticadelarazonliteraria.blogspot.com/ [Fecha de acceso: 14-02-2023].

MARTÍN PUENTE, C. (1995). La Segunda Soledad de Góngora (vv: 208-551) y Virgilio (georg: 4, 315 ss.). Cuadernos de filología clásica: Estudios latinos, (9), 205-214.

MORENO GARCÍA, C. (2005). “Gramática para el profesorado; gramática para el aula: gramática para mejorar la competencia comunicativa”. En Las gramáticas y los diccionarios en la enseñanza del español como segunda lengua. Deseo y realidad: actas del XV Congreso Internacional de ASELE. Sevilla, 22-25 de septiembre de 2004 (pp. 599-611). Sevilla: Universidad de Sevilla.

PALACIOS GONZÁLEZ, S. (2017). Los textos literarios clásicos en la enseñanza-aprendizaje del español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera: estudio, corpus, propuesta didáctica y puesta en práctica para los niveles A1-A2. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.UAM. es/handle/10486/679868 [9 de enero de 2021].

SANZ PASTOR, M. (2005). El Quijote en el aula, un crisol didáctico para el encuentro de la lengua, la cultura y el discurso. Centro Virtual Cervantes. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/quijote_aula/ [Fecha de acceso: 14-02-2023].

Published

2023-03-01

How to Cite

Julián Enríquez, J. “Gongora ‘Solitudes’ from the Standpoint of Philosophical Materialism in the Domain of Teaching Spanish As a Foreign Language”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 52, Mar. 2023, pp. 49-69, doi:10.18172/cif.5543.

Issue

Section

Articles