Redirecting the Gaze
Research, Images and other ghosts in "El dolor de los demás", by Miguel Ángel Hernández
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5949Keywords:
Miguel Ángel Hernández, Memory, Research, Image, Mourning, Literary TheoryAbstract
This article delves into Miguel Ángel Hernández's third novel, El dolor de los demás (2018), aiming to analyse the different formal decisions carried out by the author, who is also the narrator and protagonist of the story. This trait allows him to reach a series of relevant conclusions about the research process he undertakes, as well as the most pertinent way to confront a traumatic event and to capture the past in writing. For this purpose, a hybrid methodology is employed within this study in order to investigate how Hernández alternates a double discursive level —from the remembered past to the present in which he reports on the investigation— and how reflects it on fiction; the decisive role played by images in the text or the importance of themes such as memory or mourning.
Downloads
References
ALBERCA, M. (2020). “Miguel Ángel Hernández: el tríptico del arte o la vida”. Cuadernos hispanoamericanos, 838, 110-125.
ARCO, A. 2018. “Miguel Ángel Hernández: ‘Tras escribir El dolor de los demás me he quedado tocado, esa es la verdad’”. La verdad. https://www.laverdad.es/ababol/literatura/miguel-angel-hernandez-20180421025627-ntvo.html
AZANCOT, N. (2018). “Miguel Ángel Hernández: ‘Este es el libro por el que me convertí en escritor’”. El Español. https://www.elespanol.com/el-cultural/20180504/miguel-angel-hernandez-libro-converti-escritor/304721143 _0.html
BAL, M. (2021). Figuraciones: cómo la literatura crea imágenes. Murcia, EditUm.
CANDELORO, A. (2021). “Imágenes siniestras. El dolor de los demás (2018), de Miguel Ángel Hernández”. Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 43, 57-83. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24677 DOI: https://doi.org/10.25145/j.refiull.2021.43.03
CATELLI, N. (2002). “El nuevo efecto Cercas”. El País. https://elpais.com/diario/2002/11/09/babelia/1036803015_850215.html
CERCAS, J. (2005). Relatos reales. Barcelona, Acantilado.
CERCAS, J. (2014). El impostor. Barcelona, Literatura Random House.
CERCAS, J. (2016). El punto ciego. Las conferencias Weidenfeld. Barcelona, Literatura Random House.
CEREZO, H. (2018). “Hernández: ‘Creemos que lo sabemos todo de todos y no conocemos nada de nadie’”. Siglo XXI. https://www.diariosigloxxi.com/texto-diario/mostrar/1186629/creemos-sabemos-todo-todos-no-conocemos-nada-nadie
DÄLLENBACH, L. (1991). El relato specular. Madrid, Editorial Antonio Machado.
GARCÍA OREJAS, F. (2003). La metaficción en la novela española contemporánea. Madrid, Arco.
GASS, W. (1970). Fiction and the Figures of Life. New York, Knopf.
GENETTE, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, A. (2008). “A propósito de las fotografías: políticas de la reconstrucción histórica en La noche de los cuatro caminos, Soldados de Salamina y Enterrar a los muertos”. Revista Hispánica Moderna, 61(1), 89-105. DOI: https://doi.org/10.1353/rhm.2008.0003
GÓMEZ TRUEBA T y MORÁN RODRÍGUEZ, C. (2017). Hologramas. Realidad y relato del siglo XXI. Gijón, Trea Ediciones.
HERNÁNDEZ-NAVARRO, M.A. (2011). Cuaderno […] duelo. Murcia, Nausicäa.
HERNÁNDEZ-NAVARRO, M.A. (2012). Materializar el pasado. El artista como historiador (benjaminiano). Murcia, Micromegas.
HERNÁNDEZ, M.A. (2018). El dolor de los demás. Barcelona, Anagrama.
HERNÁNDEZ, M.A. (2019). Aquí y ahora. Diario de escritura. Madrid, Forcola.
HERNÁNDEZ, M.A. (2023). Anoxia. Barcelona, Anagrama.
HOWARD FOGEL, S. (1973). Ludic Fiction-Metafiction: The Contemporary Experimental Novel in America. Indiana, Purdue University.
IMÍZCOC BEÚNZA, T. (1999). “De la ‘nivola’ de Unamuno a la metanovela del último cuarto del siglo XX”. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 15(1), 319-332. https://hdl.handle.net/10171/5385 DOI: https://doi.org/10.15581/008.15.26961
LLUCH PRATS, J. (2004). “La dimensión metaficcional en la narrativa de Javier Cercas”. Actas de la Associazione Ispanisti Italiani (ASPI), 22, 293-306. https://cvc.cervantes.es/literatura/aispi/pdf/19/I_21.pdf
MARTÍNEZ RUBIO, J. (2015). Las formas de la verdad: investigación, docuficción y memoria en la novela hispánica (2000-2015). Barcelona, Anthropos.
MORA V.L. (2012). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
MORA V.L. (2021). “Pantalla mediante. Diálogos formales y semánticos de la literatura contemporánea en castellano con la imagen digital”. Philologia Hispalensis, 35(2), 159-175. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.10 DOI: https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.10
NORA, P. (1997). Les Lieux de mémoire. Tome I. Paris, Gallimard.
NORIEGA, E. (2012). “Notas sobre found footage”. Arte e Investigación, 14(8), 136-139. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39764
NUCKOLS, A. (2020). Asumir la ausencia. Poética de duelos inconclusos en la narrativa española del siglo XXI. Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968690261
PÉREZ BOWIE, J.A. (1992). “Para una tipología de los procedimientos metaficcionales en la lírica contemporánea”. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 3, 91-104. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199233663 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199233663
PIMENTEL, L.A. (2003). “Écfrasis y lecturas iconotextuales”. Nuevas Poligrafías. Revista De Teoría Literaria Y Literatura Comparada, 4, 205-215. https://doi.org/10.22201/ffyl.poligrafias.2003.4.1638 DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.poligrafias.2003.4.1638
PITARELLO, E. (2014). “Che ci fanno le fotografie nei romanzi?”. En Guarino, A. (ed.), Le geometrie dell’essere. Identità, identificazione, diversità nella recente letteratura spagnola. Napoli, Tullio Pironti, pp. 249-275.
POZUELO YVANCOS, J. M. (2019). “El punto ciego de El dolor de los demás, de Miguel Ángel Hernández”. Ínsula, 869, 36-38.
POZUELO YVANCOS, J. M. (2023). “Muerte, memoria, fotos”. Cuadernos hispanoamericanos, 872, 66-67.
QUINTANA, À. (2003). Fábulas de lo visible. Barcelona, Acantilado.
RICOEUR, P. (1999). La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Madrid, UAM Ediciones.
RICOEUR, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid, Trotta.
RÓDENAS DE MOYA, D. (2018). “Introducción”. En Cercas, J., Soldados de Salamina. Madrid, Cátedra, pp. 9-178.
SÁNCHEZ-MESA, D y BAETENS, J. (2017). “La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la Literatura Comparada, los Estudios Culturales y los New Media Studies”. Tropelias. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27, 6-27. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271536 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271536
SÁNCHEZ ZAPATERO, J. (2019). “Una novela de vida: El dolor de los demás, de Miguel Ángel Hernández”. Rassegna Iberistica, 42(111), 189-196. http://doi.org/10.30687/Ri/2037-6588/2019/111/010 DOI: https://doi.org/10.30687/Ri/2037-6588/2019/111/009
SONTAG, S. (2003). Regarding the Pain of Others. London, Penguin Books. DOI: https://doi.org/10.3917/dio.201.0127
TAGG, J. (1988). The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. New York, Palgrave MacMillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-19355-4
VERDÚ ARNAL, I. (2019). “Miguel Ángel Hernández, Clara Usón, Álex Chico: la novela de investigación epistemológica como reverso de la posverdad”. Cuadernos de Aleph, 11, 119-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elios Mendieta Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Funding data
-
Spanish National Plan for Scientific and Technical Research and Innovation
Grant numbers PID2021-124434NB-I00