The multidisciplinary language of Vincenzo Consolo

Authors

  • Carolina Martín López Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.18172/cif.2731

Keywords:

Vincenzo Consolo, multidisciplinary language, intermediality, interdiscourse

Abstract

The essay proposes an approach to the narrative of Vincenzo Consolo through frequent pictorial and sculptural quotes, and to a lesser extent cinematographic, photographic and musical ones, which the author draws on in a process of verticalization of his writing. Consolo resorts to the imaginary plastic, coming from different artistic disciplines and to the evocation of musical or cinematographic compositions, when expressively the word does not render, when this needs the iconic support for a work to be transmitted in a harmonious way, expressing its entire semanticity, opening up a wide range of polysemic meanings. Drawing on figurative, cinematographic and musical arts, not only provides Consolo with inspiration on the identity path of his characters, but that helps the revocation of the historical moments, reinforcing their place in memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Martín López, Universidad de Málaga

Dpto. de Filología Española, Italiana, Románica, Teoría de la Literatura y Literatura Comparada.  Universidad de Málaga.

Profesora Colaboradora (Doctora) de Filología Italiana.

Línea de investigación actual: Literatura Italiana contemporána.

References

ADAMO, G. (ed.) (2006). La parola scritta e pronunciata: Nuovi saggi sulla narrativa di Vincenzo Consolo. San Cesario di Lecce: Manni.

ALBERTOCCHI, G. (2005). “Dietro il Retablo. Addio Teresa Blasco, addio Marchesina Beccaria”. Leggere Vincenzo Consolo. Quaderns d’Italià (Núm. 10): 95-111. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qdi.89

ARQUÉS, R. (2005). “Teriomorfismo e malinconia. Una storia notturna della Sicilia ”. Leggere Vincenzo Consolo. Quaderns d’Italià (Núm. 10): 79-94. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qdi.88

CASTRO, Á. 1996 (1954). La realidad histórica de España. México: Porrua.

CONSOLO, V. 1990a (1988). Le pietre di Pantalica. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. (1990b). “La cuna del sogno di Vincenzo Consolo” en Nuovo cinema Paradiso. (Giuseppe Tornatore). Palermo: Sellerio editore: 165-171.

CONSOLO, V. (1993a). Fuga dall’Etna. La Sicilia e Milano, la memoria e la storia. Roma: Donzelli editore.

CONSOLO, V. (1993b). Requiem per le vittime della mafia. Palermo (Italia); São Paulo (Brasil): Renzo y Rean Mazzone editori; Italo-Latino-Americana Palma.

CONSOLO, V. 1994a (1992). Nottetempo, casa per casa. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. (1994b). L’olivo e l’olivastro. Milán: Arnoldo Mondadori.

CONSOLO, V. 2000a (1987). Retablo. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. 2000b (1998). Lo spasimo di Palermo. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. 2001 a (1980). “Un giorno come gli altri” en Racconti italiani del Novecento. (3 vols.). (Ed. de Enzo Siciliano). Milán: Mondadori. III: 392-403.

CONSOLO, V. 2001b (1999). Di qua dal faro. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. 2001c. “Vincenzo Consolo. Letteratura e arte figurativa”. (Consultado el 8 mayo de 2014).

CONSOLO, V. (2002). Oratorio. (Catarsi e L’ape Iblea). Lecce: Manni.

CONSOLO, V. 2004 (1976). Il sorriso dell’ignoto marinaio. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. 2008 (1963). La ferita dell’aprile. Milán: Oscar Mondadori.

CONSOLO, V. (2013). Esercizi di cronaca. Palermo: Sellerio Editore.

CUBILLO PANIAGUA, R. (2013). “La intermedialidad en el sigloXXI”<http://historia.fcs.ucr.ac.cr/dialogos.html/index.php/article/view/8444/11465>. (Consultado el 26 enero de 2016).

CUEVAS, M. Á. (2005). “UT Pictura: el imaginario iconográfico en la obra de Vincenzo Consolo”. Leggere Vincenzo Consolo. Quaderns d’Italià (Núm.10): 63-77. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qdi.87

MACK SMITH, D. (1970). Storia della Sicilia medievale e moderna. (3 vols.). Bari: Laterza: Vol. II. Il Risorgimento 1837-1860.

PASCALE, V. (2006). Lo sguardo e la storia: Il sorriso dell’ignoto marinaio. Bolonia: Vecchiarelli.

PARAZZOLI, F. (1998). “L’isola perduta di Vincenzino” en Il gioco del mondo. Dialoghi sulla vita, i sogni, le memorie con Lalla Romano, Vincenzo Consolo, Luciano De Crescendo, Giuseppe Pontiggia, Susanna Tamaro, Antonio Tabucchi, Lara Cardella, Gina Lagorio, Alberto Bevilacqua, Luce D’Eramo. Cinisello Balsamo (Milán): San Paolo: 23-33.

PUGLISI, S. (2008). Soli andavamo per la rovina: saggio sulla scrittura di Vincenzo Consolo. Roma: Bonanno.

RAJEWSKY, I. (2005). “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A literary Perspective of Intermediality”<http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf. (Consultado el 26 de enero de 2016). DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar

SIINO, P. (1980). “Una pagina sconosciuta della rivoluzione siciliana del 1860. I fatti di Alcara Li Fusi”

<http://www.amiciziafraipopoli.org/documenti-siialcara.htm>. (Consultado el 8 de febrero de 2014).

TRAINA, G. (2001). Vincenzo Consolo. Fiesole: Cadmo.

VAZZANA, S. (1994). “Nottetempo, casa per casa” en Omaggio a Vicenzo Consolo. (Ed. de Giuseppe Saja). Cefalù: Fondazione Culturale Mandralisca: 35-52.

Published

2016-12-02

How to Cite

Martín López, C. “The Multidisciplinary Language of Vincenzo Consolo”. Cuadernos De Investigación Filológica, vol. 42, Dec. 2016, pp. 25-38, doi:10.18172/cif.2731.

Issue

Section

Articles