The value of characters in the bretonian recasting of "Las paredes oyen" by Ruiz de Alarcón
DOI:
https://doi.org/10.18172/cif.5601Keywords:
Character comedy, recasting, Ruiz de Alarcón, Bretón de los Herreros , Las paredes oyenAbstract
Bretón de los Herreros' taste for ‘comedy of characters’ and a practical moralism found in Las paredes oyen, an urban comedy by Ruiz de Alarcón, an interesting proposal for a golden recast. Both playwrights actively participated in the politics of their time, a commitment that determines the horizontality with which some of the characters relate. Breton enriches the plot with dramatic resources and introduces nuances in the acting work of certain characters, mainly the servants.
Downloads
References
AGUILERA SASTRE, J. (1999). “Manuel Bretón de los Herreros y las políticas teatrales de su época”. En La obra de Manuel Bretón de los Herreros (II Jornadas Bretonianas), Miguel Ángel Muro (coord.). Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 117-139.
BALLESTEROS DORADO, A. I. (2005). Larra, Bretón de los Herreros y otros escritores anticarlistas. Palma de Mallorca, Calima.
BALLESTEROS DORADO, A. I. (2012). Manuel Bretón de los Herreros: más de cien estrenos en Madrid (1824-1840). Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
BRETÓN DE LOS HERREROS, M. Las paredes oyen, en Comedias varias. Tomo tercero, [manuscrito], S. XIX, Biblioteca Nacional de España, mss/18075, fols. 124-208.
BRETÓN DE LOS HERREROS, M. (1999). Obra selecta II, edición de Miguel Ángel Muro. Logroño, Universidad de La Rioja/Instituto de Estudios Riojanos.
CASTRO LEAL, A. (1943). Juan Ruiz de Alarcón: su vida y su obra. México, Ediciones Cuadernos Americanos.
ESCUDERO BAZTÁN, J. M. (2016). “Fuego de Dios en el querer bien: de Calderón a Bretón de los Herreros. Anuario Calderoniano, 9, 159-175. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954879922-008
FERNÁNDEZ-SANTAMARÍA, J. A. (1986). Razón de Estado y política en el pensamiento español del barroco (1595-1640). Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.
FLYN, G. (1977). “The refundiciones of Manuel Bretón de los Herreros”. Estudios Iberoamericanos, 3, 257-266. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.1977.2.30814
GÓMEZ URDÁÑEZ, G. (1998). “La dimensión política de Bretón de los Herreros durante la primera mitad del siglo XIX”. Brocar, 21, 321-357. DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.1752
GÓNGORA Y ARGOTE, L. de (2009). Antología poética, Antonio Carreira (ed.). Barcelona, Crítica.
GONZÁLEZ GARCÍA, S. (2012). “La ambigüedad del protagonista de Las paredes oyen de Ruiz de Alarcón”. En Actas del XVII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH (2010), Debora Vaccari (ed.), Volumen IV (Teatro). Roma, Bagatto Libro, pp. 117-123.
IÑARREA LAS HERAS, I. (1999). “Bretón traductor de Scribe”, La obra de Manuel Bretón de los Herreros (II Jornadas Bretonianas), Miguel Ángel Muro (coord.). Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 99-116.
JOSA, L. (2002). El arte dramático de Juan Ruiz de Alarcón. Kassel, Reichenberger. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2002.v64.i128.178
JOSÉ PRADES, J. de (1963). Teoría sobre los personajes de la Comedia Nueva en cinco dramaturgos. Madrid, Centro Superior de Investigaciones Científicas –CSIC‒.
REVUELTAS, E. (1994). “Las paredes oyen: Eros y Ethos en el discurso alarconiano”. Encuentros y desencuentros de culturas: desde la Edad Media al siglo XVIII. Actas del XI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Juan Villegas (coord.), 3, pp. 200-207.
RUIZ DE ALARCÓN, J. (1970). La verdad sospechosa, Las paredes oyen, edición de Alfonso Reyes. Barcelona, Espasa-Calpe.
RUIZ DE ALARCÓN, J. (1978). Cuatro comedias: Las paredes oyen, La verdad sospechosa, Los pechos privilegiados, Ganar amigos, estudio texto y comentarios de Antonio Castro Leal. México, Porrúa.
RUIZ DE ALARCÓN, J. (1986). Las paredes oyen, ed. Oleza y Ferrer. Barcelona, Planeta.
RUIZ VEGA, F. A. (1998). “Una refundición calderoniana de Manuel Bretón de los Herreros Con quien venga, vengo”, Berceo, 134, 55-73.
SAMPEDRO PASCUAL, S. (2019), “Variaciones formales en la refundición bretoniana de Las paredes oyen, comedia de Juan Ruiz de Alarcón”. Berceo, 177, 185-208.
VEGA GARCÍA-LUENGOS, G. (1993). “Un secreto desvelado: lo que las paredes oyeron en el supuesto autógrafo de la comedia alarconiana”. Literatura mexicana, 4, 2, 363-394.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Simón Sampedro Pascual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize CIF the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.
It is recommended to include the DOI number.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License