Spaces, leisure experience and youth participation: a contribution to the management and intervention model based on the analysis of the best practices
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2776Keywords:
Good practice, youth, youth participation, leisure, management modelAbstract
Youth is understood as an experimentation process during which the main bases that will underpin adult life are created. Accordingly, leisure can be regarded an ideal scenario for experimentation, mostly due to the freedom of choice it involves. This text contains an analysis of experiences and projects that may be considered good practices in the community context, from the perspective of the leisure activities and practices carried out as well as from the point of view of the various management and intervention models. The analysis mainly centers on the different participation models of young people themselves in leisure design and governance and how this aspect contributes to their personal and social development. Furthermore, it analyses how this can foster development of a series of attitudes and competences for social, political and cultural participation in their neighborhoods, cities or districts. In general terms, the conclusion is that the more young people are involved in the design and management of community leisure activities, the better their experience of such activities, degree of engagement and participation in the program or service are.
Downloads
References
Ahedo, R., Valdemoros, M. A., Escolar, M., Melendro, M., Serrat, N. y Pose, H. (2014). El valor de las buenas prácticas en la investigación en red. En G. Pérez y A. De-Juanas (Eds.), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 219-226). Madrid: UNED.
Aristóteles (1970). Ética a Nicómaco. Traducido por M. Araujo y J. Marías. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.
Berrio-Otxoa, K., Hernández, J. M. y Martínez, Z. (2002). Los adolescentes y el tiempo libre: mirando al futuro. 2001-2002. Universidad del País Vasco.
Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura; 188, 301-313.
Caride, J. A., Fraguela, R. y Varela, A. (2014). Investigación en Red: los tiempos educativos y sociales, en clave de ocio y desarrollo humano. Investigación. Cultura, Ciencia y Tecnología (Instituto de Cultura, Ciencia y Tecnología, 6(11), 14-22.
Cuenca, M. (2000). Ocio humanista. Documentos de Estudios de Ocio, 16. Bilbao: Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Documentos de Estudios de Ocio, 52. Bilbao: Universidad de Deusto.
Doistua, J., Cuenca, M. y Ortega, C. (2014). Prácticas y experiencia de ocio en los jóvenes de la Comunidad Autónoma de Euskadi. En G. Pérez y A. De-Juanas (Eds.) (2014), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 375-386). Madrid: UNED.
Gil Calvo, E. (2005). El envejecimiento de la juventud. Revista Estudios de Juventud, 71, 9-11.
González-Monteagudo, J. (2000). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación, 15, 227-246.
López, J. A. (2010). Ocio, consumo y medios de comunicación. En J. González-Anleo y P. González (Dir./Coord.), Jóvenes españoles 2010 (pp. 229-298). Madrid: Fundación SM.
Ortega, C., Lazcano, I. y Manuel, M. (2015). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 69-8.
Rodríguez, E., Megías, I. y Sánchez, E. (2002). Jóvenes y relaciones grupales. Madrid: Obra Social de Caja Madrid.
Tejerina, B., Carbajo, D. y Martínez, M. (2012). El fenómeno de las lonjas juveniles. Nuevos espacios de ocio y sociabilidad en Vitoria-Gasteiz. Informes del CEIC, 004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.