Desarrollo cognitivo e interacción asimétrica : notas para su estudio microgenético

Authors

  • Sylvia Sastre i Riba Universitat Rovira i Virgili
  • Estanislau Pastor i Mallol Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.378

Abstract

lnteraction is essential to study Cognitive Development. From a tripolar neoconstructivist point of view; we urge the necessity to discuss the meaning of “interaction" and the methodological bases studying it. Some questions arise: where is the infant in Cognitive Developmental Psychology today?, what is the infant's influence on interaction and viceversa? what is the effect of different kinds of interaction on cognitive development?, what interactional types and conditions could be established and what are their effects they have on individual cognitive development?. Empírical data from one research carried out are presented as a brief example of research into and reflections about these questions. Using microgenetic method, the results show us the possibilities and limitations of studyng and understanding the influence of interaction on cognitive development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNAY, J. et al. (1994). Interacción y construcción del conocimiento en bebés: buscando el origen de las teorías implícitas infantiles. Ponencia presentada en el 1 Simposium sobre Interacción social y Comunicativa en el desarrollo humano. Gerona, 15-17 Diciembre de 1994.

BEAUDICHON, J., VERBA, M. y WINNYKAMEN, F. (1988). Interaction sociale et acquísition de connaissances chez l'enfant: une approche pluridimensionnelle. Revue International de Psychologie Sociale. 1, 131-141.

CAMBRODÍ, A. y SASTRE, S. (1993). Escales d'Observació Sistematica: 0-3 anys. Barcelona: P.P.U.

CAREY, S. y GELMAN, R. (Eds.) (1991). The Epigenesis of Mind: Essays on Biology and Cognition. Hillsdale, NJ: LEA.

CARUGATI, F. y GILLY, M. (1993). The Multiple Sides of the same tool: Cognitive Development as a Matter of Social Constructions and Meanings. European Journal of Psychology of Education, 111(4), 343-354.

ELBERS, E. (1991). The development of competence and its social context. Educational Psychology Review, 3, 73-94.

ELBERS, E. (1992). lnternalization and adult-child interaction. Learning and Jnstruction, 2, 101-118.

FRAYSSE, J. C. (1993). Processus cognitif et dynamique interactive. Ponencia presentada en el Workshop "Analyse des dynamiques interactives: pourquoi? comment?". París: CNRS.

GILLY,M., BLAYE, A. y ROUX, J. P. (1988). Elaboración de construcciones cognitivas individuales en situaciones sociocognitivas de resolución de problemas. En G. Mugny y J. A.Pérez (Eds.), Psicología Social del desarrollo cognitivo, 139-164. Barcelona: Anthropos.

GILLY, M. y ROUX, J. P. (1993). Social Routines, Pragmatic Schemas, and Schemas in How Children Distribute Objects Between the Ages of Three and Six. European Journal of Psychology of Education, XIII(4), 403-421.

GRÉCO, P. (1991). Structures et significations. Approches du développement cognitif. Paris: Editions de l'Ecole des Hautes Etudes en Sciencies Sociales.

HOUDÉ, O. (1994). Pensée logico-mathématique. París: PUF.

INHELDER, B. y CAPRONA, D. (1992). Un parcours de recherche. En B. Inhelder, G. Céllerier et al., Le cheminenment des découvertes de l'enfant (pp. 51-92). Paris: Delachaux et Niestlé.

INHELDER, B., CÉLLERIER, G. et al. (1992). Le cheminement des découvertes de l'enfant. París: Delachaux et Niestlé. pp. 119-138.

KARMILOFF-SMITH, A. (1992). Auto-organización y cambio cognitivo. Substratum, 1(1), 19-43.

LANGER, J. (1980). The origins of Logic. 6 to 12 monts. New York: Academic Press.

LANGER, J. (1986). The origins of Logic. One to two years. New York: Academic Press.

LANGER, J. (1990). Early cognitive development: Basic functions, En C.A. Hauert (Ed.), Developmental psychology: Cognitive, perceptuo-motor and neuro-psychological perspectives (pp. 19-42). Amsterdam: North Holland.

LANGER, J. (1995). The development of Logic. En V.S. Ramachandran (Ed.). Encyclopedia of Human Behavior. San Diego: Academic Press.

LÉCUYER, R. (1989). Bébés astronomes, bébés psychologues. L'intelligence de la premiere année. Bruxelles: Pierre Mardaga.

LEHALLE, H. (1990). Les necessités d'un structuralisme ouvert. Archives de psychologie, 58, 151-164.

MAGNUSSON, M. (1993).Theme behavior resarch software. Reykjavik:Unpublished Manuscript University of lceland.

MANDLER, J. (1992). How to build a baby: 11. Conceptual primitives. Psychological Review, 99, (4), 587-604.

MOUNOUD, P. (1992). L'emergence de conduites novelles: Rapports Dialectiques entre systemes de Connaissances. En G.J.P.Savelsbergh (Ed.). The development of coordination in infancy. Amsterdam: North Holland.

MUGNY, G. y PÉREZ, J. A. (Eds.) (1988). Psicología Social del desarrollo cognitivo, 139-164. Barcelona: Anthropos.

PASTOR, E. y SASTRE, S. (1994). Desarrollo de la Inteligencia. En V. Bermejo (Ed.) Desarrollo Cognitivo. Madrid: Síntesis.

PASTOR, E. y SASTRE, S. (1995). Patrones de interacción adulto-niño en la construcción del significado: aplicación del progrnma "Theme". En: Mª T. Anguera (dir.), Metodología Observacional, Vol. 111. Barcelona: P.P.U.

PERRET-CLERMONT, A. N. (1993). What is that Develpops?. Cognition and lnstruction, 11(3-4), 197-205.

PIAGET, J. y GARCÍA, R. (1987). Vers une logique des significations. Ginebra: Murion Editeur. (Trad. cast. Hacia una lógica de significaciones. Barcelona: Gedisa, 1991).

RIVIERE, A. (1990). Origen y desarrollo de la función simbólica en el niño. En J. Palacios, C. Coll y A. Marchesi (Comps.). Desarrollo psicológico y educación Vol. 1, (pp. 113-132). Madrid: Alianza Psicología.

ROGOFF, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. NY: Oxford University Press.

SAADA-ROBERT, M. (1992). La construction microgénétique d'un scheme elementaire. En B. Inhelder, G. Céllerier et al. Le cheminenment des découvertes de l'enfant (pp. 119-138). París: Delachaux et Niestlé.

SASTRE, S. (1991 ). Estudio comparativo sobre la influencia del adulto en la actividad cognitiva del niño trisómico-niño normal entre 0;11 a.1;6a. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Barcelona

SASTRE, S. y PASTOR, E. (1992). Vers una interpretació constructiu-contextualista de la deficiencia: l'adult com a mediador. Revista de Psicología Universitas Tarraconensis, XIII(1 ), 125-134.

SASTRE, S. y PASTOR, E. (1993). Une proposition méthodologique pour l'étude de l'organisation logique de l'activité individuelle et interactive. Ponencia presentada en el Workshop "Analyse des dynamiques interactives: pourquoi? comment?". Paris, CNRS.

SASTRE, S. y PASTOR, E. (1994). Action, Signification process and Scaffolding organization. Poster presented to the Xlllth Biennal Meetings of ISSBD. Amsterdam.

SASTRE, S. y PASTOR, E. (en prensa). Desarrollo Cognitivo y organización lógica de la Acción: propuesta de análisis cualitativo. En Mª T. Anguera (dir.). Observación en la escuela. Barcelona. Paidós.

SPELKE, E. (1991). Physical Knowledge in lnfancy: Reflections on Piaget's Theory. En S. Carey y R. Gelman (Eds.), The Epigenesis of Mind: Essays on Biology and Cognition (pp. 133-170). Hillsdale, NJ: LEA.

SPELKE, E. (1994). lnitial knowledge: six suggestions. Cognition, 50, 431-445.

STERNBERG, R. J. (1993). Metaphors of Mind. Conceptions of the Nature of lntelligence. Cambridge: Cambridge University Press.

TUDGE, J. y WINTERHOFF, P. (1993). Vygotsky, Piaget and Bandura: Perspectives on the Relations between the Social World and Cognitive Development. Human Development, 794.

VERBA, M. (1993a). Discussion. Lnternational. Journal of Psychology, 28(5), 671-675.

VERBA, M. (1993b). L'analyse des dynamiques interactives. Ponencia presentada en el Workshop "Analyse es dynamiques interactives: pourquoi? comment?". Paris, CNRS.

VERBA, M. (1994). The beginnings of collaboration in Peer interaction. Human Development, 37, 125-139.

WERTSCH, J. V. (Ed.) (1985). Culture, communication and • cognition, vygotskian perspectives. New York: Cambridge University Press.

WOOD, D., BRUNER, J. y ROSS, T. G. (1987). The role of tutoring in problem-solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100.

Published

2013-05-14

How to Cite

Sastre i Riba, S., & Pastor i Mallol, E. (2013). Desarrollo cognitivo e interacción asimétrica : notas para su estudio microgenético. Contextos Educativos. Revista De Educación, (1), 201–222. https://doi.org/10.18172/con.378

Issue

Section

Research Studies