La universidad española del 98 ante el reto del siglo XXI
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.397Abstract
The wide cultural educative movement which took place in the Spanish 1898 is tried to be connected from the point of view of this present year, 1998, in order to think over and focus upon the role of our university in the new millenium. lt is remembered the educative concern standing out in texts and universitarian speeches given in cultural institutions and declarations and written in the newspapers at that time. Some works about the universitarian issue are also presentes, especially, those belonging to Miguel de Unamuno and José Ortega y Gasset. Some questions are asked such as the following ones: Does the universitarian institution make any sense in postmodernity? or Which will the future of universitarian education be then? Its role is defended as: the promoter of knowledge, the educater of responsible citizens, the promoter of the person’s worth and personal relationships. Therefore, it is an exciting job for the future, as a decisive sector in the national life, with great capacity to build up important cultural, educative scientific environment. This is the only way to have a humanity which is more fraternal and more defender of people’s rights.Downloads
References
ALCÁNTARA GARCÍA, P. de(1900): “Estado de la educación al empezar 1900”. La Escuela Moderna, 106; p. 4.
ALTAMIRA CREVEA, R.(1898): “El patriotismo y la Universidad”. B.I.L.E., XXII; pp. 257-270, 291-296, 323-327.
CAMPUS, P.(1986): Reconstruire l’Université. París: Abatros. 23
CASTILLEJO DUARTE, J.(1906): “Pedagogía universitaria”. B.I L.E., XXX; pp. 70-75.
COMITÉ NACIONAL DE EVALUACIÓN.(1987): Oú va l’Université?. París: Gallimard.
COMUNIDADES EUROPEAS (1995): Enseñar y aprender: hacia la sociedad cognitiva. Documento COM (95). Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas.
CONSEJO (1995c): Programa de evaluación inicial de la calidad de las Universidades. Madrid: Consejo de Universidades.
CONSEJO (1996h): Una década en la Universidad española. (datos y cifras). Madrid: Consejo de Universidades.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I.(1962): “Responsabilidad social de la Universidad”. Eidos, 17; pp. 244-247.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I. y CANES GARRIDO, F.(1985): La Primera Asamblea universitaria española. 1902. Higher education and society historical perspectives Salamanca: Universidad, II; pp. 75-89.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I.(Ed.) (1986): Homenaje a José Ortega y Gasset (1883-1983). Madrid: Universidad Complutense.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I.(1987): El programa pedagógico de Giner de los Ríos. Un educador para un pueblo. Madrid: U.N.E.D.; pp. 91-109.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I.(1988): “Manuel García Morente en la Universidad de Madrid”. Cuadernos de Pensamiento, 2; pp.43-58.
GUTIÉRREZ ZULOAGA, I.(1991): La Universidad en el momento actual. Avila: Tellamar; pp. 345-354.
LENA, P.(1994): “Les universités craquent”. Le Monde de l’Education, 219; pp. 44.
LUXAN, J.M.de(Ed.)(1998): Política y reforma universitaria. Barcelona: Cedecs.
MASSIT-FOLLÉA, F. y EPINETTE, F.(1992): “L’Europe des Universités. L’enseignement supérieur en mutation”. Les études de la Documentation Française.
MICHAVILA, F. y CALVO, B.(1998): Reflexiones sobre la Universidad española. Madrid: Síntesis.
MIGUEL, M. de y otros(1991): La evaluación de las instituciones universitarias. Madrid: Consejo de Universidades.
NEAVE, G.(1996): “L’Enseignement Supérieur en transition...”. Gestion de l’enseignement supérieur, 8; p. 3.
OCDE (1987): Las Universidades bajo escrutinio. París.
ORTEGA Y GASSET, J.(1931): “La misión de la Universidad”. B.I.L.E., LV; pp. 84-91, 109-117, 143-147.
POSADA, A.(1910): “La transformación del ideal universitario”. B.I.L.E., XXXIV; pp. 321-329.
QUINTANILLA, M.A.(1996): “Nuevas ideas para la Universidad”. La Universidad del siglo XXI y su impacto social. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad; pp. 35-48.
SCHWARTZ, L.(1983): Pour sauver l’université. París: Seuil.
ROMANZI, C.(1988): “Universidad y Sociedad”. Universidad y Sociedad. Bilbao: Universidad de Deusto.
SELA, A.(1893): “La misión moral de la Universidad”. B.I.L.E., XVII; pp. 5-11, 23-27, 53-56, 71-76, 90-91, 103-109.
SELA, A.(1904): “Fin y organización de las Universidades”. B.I.L.E., XXVIII; pp. 230-234.
SELA, A.(1905): “La Segunda Asamblea universitaria”. B.I.L.E., XXIX; pp. 68-76.
TEZENAS, H.(1985): L’Université peut mieux faire. París: Seuil.
UNAMUNO, M.de(1966): La enseñanza universitaria. Obras Completas. Madrid: Escelicer, t. IX.
UNESCO (1995): Documento de política para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior.
ZOLLER, C.(1994): “Le défi de l’internationalisation de l’enseignement supérieur...”. Gestion de l’enseignement supérieur, 6, 1; pp. 43-51.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.