La Escuela Normal de Logroño : de la creación de un centro docente a la integración social del maestro (1841-1857)

Authors

  • Marie-Hélène Buisine-Soubeyroux Universidad de Saint-Etienne

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.404

Abstract

The Teacher School of Logroño was one of the first Teacher Schools of Spain, opened between 1841 and 1843. This paper explains the conditions of the creation and the functioning of the teacher education in Logroño and the development of the primary education in the town and the district between 1841 and 1857, from the opening to the Moyano’s law. It shows how the studies in Logroño’s school were many years ago the natural following of the primary education and the only oportunity for the children of the lowest social classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ESCOLANO BENITO, AGUSTÍN, “Las escuelas normales, siglo y medio de perspectivahistórica”, Cinco lecturas de Historia de la Educación , I. C. E.-Universidad de Salamanca, 1984, pp. 81-102.

GABRIEL FERNÁNDEZ, NARCISO de, “La formación del magisterio”, Historia de la Educación en la España Contemporánea. Diez años de investigación (Guereña, Jean-Louis; Ruiz Berrio, Julio y Tiana Ferrer, Alejandro, eds.), Madrid, C.I.D.E., 1994, pp. 215-265.

HERNÁNDEZ DÍAZ, JOSÉ MARÍA, “El sistema educativo liberal y la formación de maestros. Origen y primer desarrollo de la Escuela Normal de Salamanca (1842-1868)”, Studia Historica, Salamanca, vol. 4, n°4, 1986, pp. 7-31.

MELCÓN BELTRÁN, JULIA, La formación del profesorado en España (1837-1914), Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1992.

NAVARRO JURADO, ALFONSO, “Creación de las Escuelas Normales de maestras de Burgos”, Bordón , vol. 41, n° 1, 1989, pp. 177-190.

POZO, MARÍA DEL MAR DEL y POZO PARDO, ALBERTO DEL, “La creación de la Escuela Normal Central y la reglamentación administrativa de un modelo institucional para la formación del magisterio español (primera etapa: 1806-1839 y segunda etapa: 1839-1845”), Revista Española de Pedagogía, 1989, n° 182 y 183, pp. 49-80 y 279-311.

RUIZ BERRIO, JULIO, “Formación del profesorado y reformas educativas en la España contemporánea”, Studia paedagogica, Revista de Ciencias de la Educación , Universidad de Salamanca, n° 14, julio-diciembre 1984, pp. 3-15.

SOLER BALADA, MARÍA ÁNGELES, “Textos pedagógicos aprobados para su utilización en las Escuelas Normales desde su creación hasta 1868”, Historia de la Educación , Salamanca, n° 2, enero-diciembre 1983, pp. 87-96.

VEGA GIL, LEONCIO, Las Escuelas Normales en Castilla y León (1838-1900), Salamanca, Amarú, 1988.

VICENTE JARA, FERNANDO, “La Escuela Normal de Murcia”, La Escuela Normal de Murcia (1844-1994), Universidad de Murcia, 1994, pp. 45-62.

VIÑAO FRAGO, ANTONIO, “La génesis del sistema educativo español y de las Escuela Normales en el XIX: un nuevo modelo de formación de los maestros”, La Escuela Normal de Murcia (1844-1994), op. cit., 1994, pp. 11-24.

Published

2013-05-14

How to Cite

Buisine-Soubeyroux, M.-H. (2013). La Escuela Normal de Logroño : de la creación de un centro docente a la integración social del maestro (1841-1857). Contextos Educativos. Revista De Educación, (2), 143–166. https://doi.org/10.18172/con.404

Issue

Section

Review and Discussant Articles