Valores y vida cotidiana
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.407Abstract
Learning to value is a long and complex process. Several persons (parents, friends, teachers) and many disciplines (science, art, humanities) take part in it. But the success of this process is conditioned by the presence or absence of a basic attitude: the search of the truth as opposite to dogmatism and skepticism. To advance an open and reflexive attitude is essential conceiving the classroom and other educating places as several communities of inquiry, i.e., circles of dialog, reciprocal help and shared research about all what deserves to be valued.Downloads
References
BUXARRAIS, Mª Rosa, y otros: La educación moral en primaria y en secundaria, Edelvives/MEC, Zaragoza y Madrid, 1995.
CORTINA, A.: El quehacer ético. Guía para la educación moral, Madrid, Santillana, 1996.
CORTINA, A La ética de la sociedad civil, Madrid, Anaya, 1994.
CORTINA, A Ética civil y religión, Madrid, PPC, 1995.
CORTINA, A. y MARTÍNEZ, E.: Ética, Madrid, Akal, 1996.
DE LA GARZA, M.ª TERESA, Educación y democracia. Aplicación de la teoría de la comunicación a la construcción del conocimiento en el aula, Madrid, Visor, 1995.
GARCÍA MORIYÓN, Félix, *Reflexión filosófica y enseñanza de los valores+, en Estudios filosóficos, 108(1989), pp. 287-318.
GRUPO “FILOSOFIA PARA NIÑOS Y NIÑAS”, Aprender a pensar en diálogo, Murcia, Centro de Profesores nº 1, 1992.
GRUPO XIBECA: Los dilemas morales. Un método para la educación en valores, Valencia, Nau-llibres, 1995.
LIPMAN, M. y otros: La filosofía en el aula, Madrid, De la Torre, 1992.
LIPMAN, M.: Pensamiento complejo y educación, Madrid, De la Torre, 1997.
ORTEGA, P., MÍNGUEZ, R. y GIL, R.: La tolerancia en la escuela, Barcelona, Ariel,
PÉREZ DELGADO, Esteban, y GARCÍA ROS, Rafael (Comps.): La psicología del desarrollo moral, Madrid, Siglo XXI, 1991.
PÉREZ DELGADO, Esteban, y MESTRE, Mª Victoria: El crecimiento moral, Universitat de Valencia, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.